כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

השופטת אלשיך מינתה מפרק זמני לדלק נדל"ן

אלשיך: "מן הראוי למנות לאלתר מפרק זמני אשר יתפוס וינהל את החברה, והיא תעבור לאחריותו; סדרות האג"ח של דלק נדל"ן צונחות ב-8%

  • י"ד אייר התשע"ב
יצחק תשובה. צילום: פלאש 90
יצחק תשובה. צילום: פלאש 90



שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ורדה אלשיך, קיבלה הבוקר את בקשת הפירוק של דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה ומינתה את עו"ד חגי אולמן למפרק זמני של החברה. צו הפירוק ומינוי המפרק הזמני יכנסו לתוקף ב-13 במאי. "אין מנוס מעשיית המתחייב וקבלת בקשת הפירוק", פסקה אלשיך. "מן הראוי למנות לאלתר מפרק זמני אשר יתפוס וינהל את החברה, והיא תעבור לאחריותו על כל המשתמע מכך". סדרות האג"ח של דלק נדל"ן צונחות כעת ב-8%

אלשיך ציינה כי צו הפירוק יכנס לתוקף רק ב-13 במאי. לדבריה, "טוב יעשה בעל השליטה אם לא יממש את האיום להפסיק בימים אלה את מימון פעילות החברה, וזאת עד למועד בו יתברר אם צו הפירוק נכנס לתוקפו אם לאו".

הסמכויות שהקנתה השופטת למפרק הן "לתפוס, לשמור, לבטח ובמידת הצורך לנהל את נכסי החברה וכן לבצע חקירות מקיפות אודות נסיבות קריסת החברה והיקלעותה לחדלות פירעון. כמו גם לחקור את מנהלי החברה, את בעלי השליטה בה (במישרין ובעקיפין) וכל גורם הבקיא או עשוי להיות בקיא בעניינה. זאת לעניין האורח בו נוהלה מול תשלובת החברות הקשורות בה".

החלטה בית המשפט ניתנה לאחר שאתמול התקיים בפני השופטת אלשיך מדיון דחוף. בדיון זה דנו הצדדים באפשרות להתפשר לקראת ההסדר לפי העקרונות שסוכמו בעבר או לחלופין היא מינוי מפרק זמני לדלק נדל"ן, החייבת למחזיקי האג"ח 2.15 מיליארד שקל.

הפנייה לאלשיך נעשתה לאחר שאנשי כונס הנכסים הרשמי ניסו בימים האחרונים לגשר בין הצדדים, אך ללא הצלחה. שלוש הנציגויות, המיוצגות על ידי עוה"ד גיא גיסין, רענן קליר, אלון בנימיני וגדעון קירש, התאחדו לאחר שהבינו כי בכך גדלים סיכוייהם להשיג הסדר משופר מול תשובה והחברה.

סביר להניח שעד יום ראשון הבא שלושת נציגויות מחזיקי האג"ח: סדרה ה' (שדלק נדל"ן חייבת לה כ- 1.4 מיליארד שקל), סדרה כ"ה (שדלק נדל"ן חייבת לה כ- 570 מיליון שקל) וסדרה ד' ינהלו מגעים מול החברה ותשובה בכדי למצות את האפשרויות של הגעה להסדר חוב. למרות שהסדר זה מגלם תספורת של לפחות 50% , הוא עדיין עדיף למשקיעים לעומת החלופה של פירוק שבה מחזיקי האג"ח אמנם יוכלו לבצע חקירות על הנעשה בחברה בשנים בעברו ולדרוש הרמת מסך על מנהלים ,דירקטורים ותשובה, אך יקבלו רק כ-10% מהחוב.

בדיון שהתקיים בבית המשפט, ניסו מחזיקי האג"ח להעביר מסר לתשובה שיחזור לפחות למתווה ההסדר שעליו סכמו בינואר ושכלל חבילה של כ-1 מיליארד שקל. לאחר שלא הסכימו להגיע להבנות בשבועות האחרונים, החליט תשובה לסגת מתוכניותיו ואמר כי הוא מוכן לתת רק כ-250 מיליון שקל והשאר לפתוח לדיונים חדשים.

אלשיך הדגישה כי מקרה זה בעייתי כיוון "שאין מדובר בעניינים שבין אנשי עסקים הפועלים בכספם הם, אלא במידה רבה ברולטה, אשר בה משחקים שני הצדדים בכספי ציבור... זאת כאשר יכולת הציבור עצמו להשפיע על המשחק, או למצער על שיעור הסיכון הינה מוגבלת ביותר".

אלשיך ציינה כי תשובה "העמיד בפני הנושים ברירה אכזרית מאוד שכל כולה הערכות לא מדויקות והשאלה האם ליטול הפסד, או סיכון, ואיזה מינון מכל אחד מהם. היא התייחסה לנציגות סדרה כ"ה שהגישה את בקשת הפירוק ואמרה כי "אם הוגשה הבקשה שלא מתוך כוונה ורצון להביא לפירוק באמת ובתמים, אלא כצעד טקטי שנועד ללחוץ על בעל השליטה לשפר את הצעת ההסדר, הרי שבעוד הצעד כשלעצמו לגיטימי, הנוקט בו נוטל סיכון לא מבוטל".

היא הסבירה כי "אם "משאלתו תתגשם מהר משציפה", הוא עלול למצוא עצמו בהליך פירוק שלא פילל לו הלכה למעשה". השופטת הדגישה כי "קשה היה שלא להתרשם כי בקשת הפירוק שהגיש היתה בבחינת תגמול על הדרך בה ניהל הצד שכנגד את המשא ומתן."

השופטת אלשיך לא חסכה את ביקורתה על התנהלותו של תשובה: "שותפה אני לתמיהות הרבות בלשון המעטה, העולות בכל הנוגע להתנהלותו של תשובה במו"מ, כאשר לא כל הצעדים בהם נקט נראים אכן כצעדים מתחייבים או כתגובה בתום לב להתנהלות הצד שכנגד, לרבות בקשת הפירוק שהגישה סדרה כ"ה".

היא הוסיפה כי "יוצא שהתנהלותם של תשובה ונציגיו מעלה חשש כבד לניהול מו"מ בחוסר תום לב, שמא מתוך ידיעה שאין בכוונתם להגיע להסדר, אלא הם מבקשים להרוויח זמן מסיבות אחרות, בטרם 'ישליכו את הפצצה'".

השופטת פסקה כי "בהיעדר הסכמה ממשית על מתווה ההסדר, הרי שמצבה המדרדר של החברה אינו מותיר בידי ברירה כלשהי, מלבד החלטה כי הגיעה שעתה לעבור לידיו של מפרק".

היא התייחסה אף למחזיקי האג"ח: "אכן לבי לבי לאותם מחזיקי אג"ח, שספק אם רצו בתוצאה זו, אלא שהצעדים שנקטו הפכו לגולם שקם על יוצרו, ובסופו של דבר נוצל עד תום בידי הצד השני דווקא". השופטת אסרה על דלק נדל"ן להעביר בעלות בנכסיה וזכויותיה למעט ניהול במהלך העסקים הרגיל.

"המוסדיים אחראים לנזק שייגרם לציבור מהפירוק"

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון אמרה בתגובה כי "הגופים המוסדיים הם האחראיים האמיתיים לנזק שיגרם לציבור מפירוק דלק נדל"ן והם אלה שצריכים ללמוד את הלקח לאחר שהפקירו את הציבור בהרפתקאות חסרות אחריות של יצחק תשובה". לדבריה, יצחק תשובה לא ינזק מהפירוק מכיוון שהוא מאפשר לו לשמוט חובות בגובה של יותר מ-2 מיליארד שקל על חשבון חסכונות הפנסיה שלנו.

גלאון הוסיפה: "המקרה הזה מוכיח שוב שהגופים העסקיים המנהלים את חסכונותינו בוגדים באופן שיטתי באינטרס הציבורי שהמדינה הפקידה בידיהם. המסקנה המתבקשת היא הידוק הפיקוח של המדינה על המוסדיים וחיפוש פתרונות אלטרנטיביים, כמו חוק התספורות שהגשתי והסדרים של בעלות עמיתים על קרנות הפנסיה".

נציגות סדרה ה' מסרה בתגובה כי " הנציגות סברה לאורך כל הדרך כי הסדר הוא הפתרון הטוב ביותר לכל הצדדים. בעקבות קריאת בית המשפט לצדדים להגיע להסכמות עם בעלי האג"ח, ש"יכללו תרומה אישית ראויה של בעל השליטה, בתוספת בטוחות והצעות שיהיו מקובלות על רוב הנושים", אנו מקווים כי מר תשובה יחזור לשולחן המו"מ מהמקום בו הופסק, במטרה להשלים את ההסדר בימים הקרובים, בטרם ימונה מפרק זמני לחברה".

תגובת מקורב בכיר לקבוצת תשובה ודלק נדל"ן בעקבות החלטת אלשייך: "את הפירוק הזה לא יזמה החברה ובטח שלא תשובה עצמו. הפירוק הוא תוצר של בקשה אומללה שהוגשה על ידי מחזיקי איגרות החוב עצמם. לאורך כל הדרך עשינו מאמצים רבים וכנים על מנת לסייע לחברה להגיע להסדר מוסכם עם מחזיקי איגרות החוב, והנציגויות יודעות זאת היטב. היתה נכונות לפנים משורת הדין ללכת כברת דרך ארוכה מאוד, חסרת תקדים בהיקפה הכספי במיוחד לאור מצב החברה והנסיבות, אבל הנציגויות, במודע, בחרו שוב ושוב לחזור בהן בחוסר תום לב מההבנות שהושגו עימן. הן אלה שהפרו את ההסכם שחתמו עליו והן אלה שהגישו את בקשת הפירוק כנגד החברה שתוצאתה התבררה היום: מינוי מפרק זמני לחברה. בנסיבות אין לנציגויות להלין אלא על עצמן ועל דרך התנהלותן. היה להן הסדר ביד והן במודע סרבו לקיימו והעדיפו לבחור בחלופת הפירוק".
תשובה דלק נדלן מפרק זמני ורדה אלשיך טייקון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד