י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מיקי זוהר הוצא מהאולם

'בתום דיון סוער: 'הליכוד' בלם את יוזמת 'כחול לבן

הוועדה המסדרת אישרה את המלצת יו"ר הכנסת בדבר מועדי פגרת הבחירות לכנסת ה-23 ופעילות הכנסת בפגרה, וכן את התוספת להצעה כהמלצת הפשרה שהציע היועמ"ש של הכנסת • בתום דיון סוער שבמהלכו אף הוצא מיקי זוהר מהאולם, בלם הליכוד את יוזמת כחול לבן בנוגע לחסינות רה"מ

'בתום דיון סוער: 'הליכוד' בלם את יוזמת 'כחול לבן
ח"כ מיקי זוהר מהליכוד צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) אישרה את המלצת יו"ר הכנסת בדבר מועדי פגרת הבחירות לכנסת ה-23 ופעילות הכנסת בפגרה, וכן את התוספת להצעה כהמלצת הפשרה שהציע היועמ"ש של הכנסת.

עפ"י הצעת הפשרה שאושרה, "הוועדה המסדרת וועדת הכנסת רשאיות לקיים ישיבות בעניינים שבסמכותן, באישור יושב ראש הכנסת לאחר שקיבל חוות דעת מהיועץ המשפטי לכנסת, ללא אישור ועדת ההסכמות. עוד הוחלט, כי היום האחרון של כנס החורף של הכנסת הוא היום יום ראשון, י"ז בכסלו התש"פ - 15 בדצמבר 2019. פגרת הבחירות תחל מחר והיא תימשך עד לכינוסה של הכנסת ה-23.

בתקופת הפגרה תפעל ועדת הסכמות שתורכב משני ח"כ, חבר מסיעת כחול לבן וחבר מסיעת הליכוד. הממשלה תהיה רשאית לדרוש את כינוס המליאה בתקופת הפגרה. כ"כ הממשלה רשאית לבקש כי יובאו לדיון במליאה הצעות חוק. בנוסף, 25 ח"כ יהיו רשאים לדרוש את כינוס המליאה בתקופת הפגרה, רק לדיון בהצעות לסדר היום.

יתר הוועדות יהיו רשאיות לקיים דיונים רק באישור מראש של ועדת ההסכמות. שלוש ועדות משנה של ועדת החוץ והביטחון יהיו רשאיות לקיים ישיבות באישור מראש של יו"ר ועדת החוץ והביטחון ושל יו"ר הכנסת, ללא אישור ועדת ההסכמות.

הוועדה שהתכנסה לדון במועדי פגרת הכנסת, הפכה לסוערת, עקב הודעת יו"ר הוועדה כי היה וראש הממשלה יגיש לכנסת בקשת חסינות, בכוונתו להקים ועדת כנסת בתקופת בפגרת הכנסת, ולדון בבקשת החסינות. יו"ר הוועדה ח"כ אבי ניסנקורן אמר בפתיחת הדיון "אנחנו לא דנים היום בהקמת ועדת הכנסת. אני לא יודע אם רוה"מ יגיש בקשת חסינות. אולם לא יהיה מצב שהחתול שומר על השמנת. מי שרשאי לקבוע אם תקום ועדת הכנסת, זו הוועדה המסדרת שמייצגת את הרכב הכנסת. אם הוועדה המסדרת תחליט ברוב להקים ועדת הכנסת, היא תוכל להקימה ולדון בחסינות ללא ווטו של יו"ר הכנסת או של ועדת הסכמות. לא אסכים למצב שלא נוכל להקים ועדת כנסת אם יהיה צורך בכך."  אמר ניסנקורן.

ח"כ מיקי מכלוף זוהר (הליכוד) שהתנגד באופן נחרץ לנוסח ההצעה המתוקן, טען מנגד כי אין תקדים לכן שוועדה המסדרת תתכנס בפגרת בחירות ללא כל מגבלה וללא הסכמת ועדת ההסכמות.

הדיון הפך לסוער ובמהלך הסערה יו"ר הוועדה הוציא מהדיון את ח"כ מיקי זוהר. בתגובה, ח"כ זוהר קרא לכל חברי הכנסת מהקואליציה לצאת מהדיון. לאחר זמן מה, יו"ר הוועדה השיב את ח"כ זוהר לאולם והדיון חודש.
לאחר ששב, ח"כ זוהר הוסיף וטען "בתקופתי כיו"ר הוועדה המסדרת, אם מישהו רק היה מעז לשנות פסיק מהצעת ההחלטה שמונחת על השולחן, הייתה קמה זעקה. אמרו פה פעמים רבות, לא משנים כללי משחק תוך כדי משחק. הכנסת פוזרה ואימון הציבור אבד בה. הממשלה ממשלת מעבר וכך גם הכנסת, כנסת מעבר ואין לה סמכויות כמו שהיו לה לפני הפיזור." זוהר אמר לניסנקורן, "מה שאתה עושה פה ירשם בהיסטוריה. אתה דורס את הדמוקרטיה זה ירשם על שמך."

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, הבהיר בדיון כי הייעוץ המשפטי של הכנסת עומד מאחורי נוסח הצעת החלטה שהועברה לחברי הכנסת וכי הוא ממליץ לוועדה לאשר את הנוסח ללא עריכת שינויים בו. לעניין האפשרות להכפיף את הוועדה המסדרת או ועדת הכנסת לאישורה של ועדת ההסכמות לצורך קיום ישיבות בתקופת פגרת הבחירות - היועץ ציין כי ועדת ההסכמות כמעט אף פעם לא הייתה רלוונטית לעניין כינוס ועדת הכנסת או הוועדה המסדרת. הגורם הרלוונטי בעניין זה הוא יושב ראש הכנסת, שבהתאם להחלטות קודמות היה הגורם המאשר לצורך כינוסן של הוועדות. הסיבה לכך היא שהשיקולים של יו"ר הכנסת הם שיקולים ממלכתיים ולא רק פוליטיים-מפלגתיים. לכן הציע היועץ המשפטי לדבוק בהסדרים שהכנסת נוהגת לפיהם שנים.

בעניין שאלת עצם הקמתה של ועדת הכנסת בתקופת הבחירות, אמר היועץ כי מבחינה משפטית אין מניעה מלעשות זאת. אולם, השאלה שמעניינת את חברי הכנסת היא אחרת - האם ניתן לקיים דיוני חסינות בתקופה זו? על כך השיב היועץ המשפטי כי מדובר בנושא מורכב מאוד מבחינה משפטית שיש לו שיקולים לכאן ולכאן, וככל שיעלה הצורך להכריע בעניין זה תגובש חוות דעת שתפרוש את מכלול השיקולים האמורים. 

ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) סנט בח"כ זוהר ואמר, "תזכור לנגד עינך את הדיון פה על חוק המצלמות". ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) טען כי המגבלה של אישור יו"ר הכנסת מנוגדת לתקנון הכנסת. ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) אמרה, ניהלתם קרקס פוליטי בשביל חסינות לרוה"מ. יש כאן סדום ועמורה מוסרי. רוה"מ שנאשם בשוחד, שלא קיבל את אמון הציבור מבקש להסתתר תחת חסינות.

מאידך, ח"כ ניר ברקת (הליכוד) אמר "כלל ברור הוא שבכנסת מעבר הכל מתקבל רק בהסכמה. ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר, בכנסת הקודמת רק שאלתי למה יש צורך באישור היו"ר, צעקו עלי ואמרו לי השתגעת, איך אתה בכלל מנסה לעלות על דעתך לשנות סדרי בראשית.

כאמור, בתום הדיון נערכה הצבעה וההצעה אושרה. הצעת ההחלטה לא שונתה בדיון החוזר. (רביזיה) כאות מחאה, חלק מחברי הכנסת לא השתתפו בהצבעה השנייה.

חסינות אבי ניסנקורן מיקי זוהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד