י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
דאג לתמונות עם הבכירים

ללא רוטציה וללא חרם: דף חדש ביחסי גנץ-חרדים • סקירה מקיפה

אחרי שהסכימו לשבת תחתיו בממשלת אחדות ולאחר שדרעי חשף כי נפגש עם גנץ - ליצמן הצטלם לשיחה מתוקשרת לעיני העיתונאים החרדים בכנסת • וגם: לפיד וויתר רשמית על הרוטציה • החרדים פותחים דף חדש עם גנץ - מהלך שעשוי לטרוף את הקלפים ב-ז' באדר, למחרת הבחירות

ללא רוטציה וללא חרם: דף חדש ביחסי גנץ-חרדים • סקירה מקיפה
גנץ בהקפות שניות צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

בערב יום כ"ו שבט תשע"ט ראשי המפלגות החרדיות נצמדו למסכים, למקלטים ולמוקדי האסמסים. בשעה 20:00 בדיוק עלה לבמה בגני התערוכה אדם די אנונימי במגזר החרדי, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. כשהוא מדבר לראשונה ופורס את משנתו הפוליטית. איש אינו יודע, בשלב זה, האם השקפת עולמו היא ימנית או שמא שמאלנית - מאז ועד היום השותפות הוירטואלית ראתה עליות או מורדות, ונראה כי נציגי המגזר החרדי בדרך לשותפות נהדרת עם גנץ.

בנאומו של גנץ אז הוא אמר, "נקדם את ברית הזוגיות ואת מתווה הכותל, נאפשר תחבורה ציבורית בשבת ביישובים שיבחרו בכך,  אך נקפיד לשמור על אופיו המקודש של היום הזה. ניאבק בהדרת נשים, וננפץ את כל תקרות הזכוכית המונעות מנשים שוויון".

הפוליטיקאים אז סירבו לתקוף את גנץ בשמם ושיגרו תגובות לכתבים בשם 'גורם ביהדות התורה', שתקף: "גנץ אדם מוערך, אך פגיעה בשבת ובסטטוס קוו זה להתחיל ברגל שמאל. מציעים לו לראות איך גבאי הידרדר מאז החל לדבר על תח"צ בשבת וללמוד מכך לעתיד". הודעה דומה נמסרה גם אז בשם 'מפלגת ש"ס', כשבפועל, דרעי, גפני או ליצמן, סירבו להגיב בשמם.

צילום: פלאש 90

בבוקר ט"ז אדר אשתקד, בשעה 05:50, החל המפנה שהביא ליחסים מתוחים מאוד בין הצדדים: דובר מפלגת 'כחול לבן' העיר את הכתבים הפוליטיים עם בשורה דרמטית שתערבב מחדש את המשחק הפוליטי, "מתוך אחריות לאומית, החליטו בני גנץ, יאיר לפיד ובוגי יעלון על הקמת רשימה מאוחדת אשר תהווה את מפלגת השלטון החדשה של ישראל", נכתב בהודעה, כאשר אליה צורפה שורה, שרשמה שינוי מגמה בסיעות החרדיות, "סוכם על ריצה משותפת לראשות הממשלה בהסכם רוטציה", הודיע דוברו של גנץ.

מאז החלו החרדים במתקפות מעודנות, כאשר לרוב תקפו החרדים את גנץ בכך שהוא נגרר אחרי יאיר לפיד, כאשר צמד המילים גנץ-לפיד, בשיתוף עם החרב שמונחת על צווארו - 'רוטציה' הביאה לתדמיתו הראשונית של גנץ במרחב החרדי. בין ההודעות ששיגרו בסיעות החרדיות היה גם הטקסט הבא, "בני גנץ התברר כאדם ללא ערכים ושדרה, השותפות שלו עם לפיד מעידה עליו את אמרת חז"ל, אוי לרשע ואוי לשכנו".

בסיעות החרדיות הדביקו באיזה שהוא מובן את החרם שהיה כנגד יאיר לפיד גם על שותפו בני גנץ, כשהצהירו כי לא ישבו תחתיו בממשלה. לצד זאת נשמעו גמגומים במהלך מערכות הבחירות האחרונה. כמו של ח"כ יעקב אשר, שפרסמנו כאן ב'בחדרי חרדים', שאמר: "יהדות התורה לא מחויבת לנתניהו", כשהוא נועד עם גנץ לפגישה פוליטית ואז הוא נאלץ להבהיר כי "אנחנו רק עם נתניהו".

מ"אתן דף ריק" עד ל"ממשלה אחדות ליברלית"

בראיונות הראשונים של בני גנץ לתקשורת הוא דילג כל העת מלהתראיין בתקשורת חרדית, אולם ב'ערוץ 13' פורסמה הקלטה בה הוא נשמע אומר כי כדי לרצות את החרדים ולשלבם בקואליציה בראשותו, "אני שולח לכם דף ריק, חתום למטה בני גנץ, שני שליש דף שלכם תמלאו למטה מה שאתם רוצים, תשאירו לי שליש, אני אמלא מה שאני רוצה", הצהיר אז. את הקמפיין הוא סיים במסר הפוך שצבע את מעמדו - "אקים ממשלת אחדות ליברלית ללא החרדים". 

מאז חלפו כבר לקרוב ל-90 ימים, בהן הודעות זועמות, ראיונות עם מתקפות ואיסור מוחלט מהבוס של הבלוק בנימין נתניהו, שאסר על נציגי הבלוק לדבר או להיפגש עם בני גנץ. בשיחות הראשונות הפוליטיות של גנץ עם הסיעות החרדיות, הם מיהרו לשגר הודעות לתקשורת בהן הבהירו כי סירבו לשוחח או לדון על אפשרות כי הם יקחו חלק בקואליציה.

מאז, זרמו המון מים בנהר, בראשונה החרדים נתנו כשרות לישיבה תחת בני גנץ באותה קואליציה, בש״ס הגדילו לעשות והסירו את החרם כלפי יאיר לפיד, דבר שבוודאי ישפיע על המשחק הפוליטי ביום שאחרי הבחירות לכנסת ה-23 - ז' באדר, אז כבר לא נשמע עוד הצהרות "לא נשב למו"מ עם כחול לבן".

צילום: פלאש 90

ביטול הרוטציה ותמונות משותפות

גם ב'כחול לבן' השכילו ושינו את האסטרטגיה. מקורביו של גנץ מסבירים בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי במערכת הבחירות הנוכחית לא ישמעו יותר קולות נגד הציבור החרדי. יועצו של בני גנץ רונן צור העיד כי גם ביטול הרוטציה שמשנה את ההסתכלות הפוליטית, תשנה את היחס של גנץ כלפי החרדים, שיפתח ביניהם דף חדש.

בימים האחרונים קודם פיזור הכנסת היה נראה כי ראשי 'כחול לבן' מכוונים מטרה, כמה שיותר פגישות של ראשי המפלגה עם נציגים חרדים, לפיד הגיע באופן מפתיע לספסלי הגוש ולחץ ידיים לחבר הכנסת אורי מקלב, ח"כ אחר שישב לצידם סימס לי מיד "הוא מחפש תמונות עם החרדים", כשביררתי מה עלה בשיחה, התשובה הייתה כי עסקה בילדים ופחות בפוליטיקה.

בלילו של יום רביעי האחרון, בין ההצבעות על חוק פיזור הכנסת, במזנון הכנסת יושב סגן השר ליצמן כשסביבו קבוצה של עיתונאים חרדים. לא רחוק משם בשולחן אחר ישב בני גנץ. אחד היועצים שלו לחש משהו על אוזנו ולפתע הוא התרומם מלוא קומתו והגיע לשולחן של ליצמן כדי לדבר איתו לעיני העיתונאים.

היה נראה כי לא הייתה זו השיחה הראשונה בין השניים, ועשה רושם כי הם דיברו פעם או פעמיים קודם לכן. כך גם עם דרעי שחשף כי הוא נפגש עם אשכנזי וגנץ במטרה לנסות להקים ממשלת אחדות.

אל מערכת הבחירות הזו, והכי חשוב לשיחות המשא ומתן, יגיע גנץ ללא החרם שהיה עליו מהציבור החרדי. באם לא תהיה הכרעה ברורה לטובת נתניהו, החרדים ישבו לשיחות מו"מ עם בני גנץ, כשהם צפויים להיות המרוויחים העיקריים - כמו סוחרים אמיתיים מהשטייטל, כל המרבה במחיר יקבל את גוש החרדים הנאמנים לתוך ממשלתו. 

בני גנץ בחירות 2020 יאיר לפיד מפלגת כחול לבן המפלגות החרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד