כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
התושבים מתנגדים

המבנים שרדו אטום; העירייה מבקשת להרוס

בעיר היפנית הירושימה, מתחולל מאבק סביב מבנים בעיר ששרדו את פצצת האטום שהשליכה עליה ארצות הברית בשנת 1945. העירייה טוענת כי הם מסוכנים, מנגד התושבים טוענים כי מדובר במבנים היסטוריים

המבנים שרדו אטום; העירייה מבקשת להרוס
אילוסטרציה צילום: ארכיון

עיריית הירושימה - העיר היפנית שספגה פצצת אטום האמריקאית בשנת 1945 עם סיומה של מלחמת העולם ה-2, מבקשת להרוס שני מבנים היסטוריים ששרדו את ההתקפה הקשה.

מנגד, חלק מתושבי העיר מתנגדים בתוקף להחלטת העירייה ודורשים לשמור את המבנים כאתרים היסטוריים - שהרי לא בכל יום שורדים מבנים פצצת אטום קטלנית.

שני גושי המבנים, שנבנו ב-1913, שימשו תחילה כמפעל לייצור מדי צבא ובהמשך למגורי סטודנטים. אחרי הטלת הפצצה על ידי ארצות הברית שהביאה לסיום מלחמת העולם השנייה, המבנים שימשו לבית חולים ארעי.

אחד השורדים אמר לכלי תקשורת, כי "המבנים יכולים לשמש אנדרטאות לקידום חיסול הנשק הגרעיני".

כזכור, שתי פצצות אטום הטילה ארה"ב על יפן לקראת סיום מלחמת העולם השנייה. ההחלטה להטילם נבעה מהחשש האמריקאי להסתבכות חייליה על אדמת יפן, לאחר שהערכות נבאו אז שכמיליון חיילים יהרגו בפלישה שכזאת. 

כ-85 אלף איש נהרגו כתוצאה ישירה מפצצת האטום, וכ-35 אלף נוספים נפצעו. ההפצצה שיטחה את רוב העיר, ונכון לשנה שעברה, רק 85 מבנים שנבנו לפני הטלת פצצת האטום נותרו עומדים ברדיוס של חמישה ק"מ מ"נקודת האפס". המבנים שרדו, בין היתר, בזכות בנייתם מבטון המזוין. חלק מהנזק שנגרם לחלונות ולדלתות המתכת עדיין ניכר לעין.

לפני כשנתיים גילו הרשויות בעיר, כי המבנים, שנמצאים בבעלות ציבורית, עומדים בפני סכנת קריסה במקרה של רעידת אדמה חזקה. משום שהם גם לא בשימוש ולא פתוחים לציבור, הממשל המקומי החליט להרוס אותם עד 2022. מבנה שלישי באתר יישמר, והקירות והגג שלו יתוקנו ויחוזקו כדי להגן עליו מפני רעידת אדמה.

יפן פצצת אטום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד