י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הפרקליט ניסה להאשים את האב

עונש קל לנהג שדרס למוות את יהודה בן ה-6

בית המשפט לתעבורה בירושלים גזר את דינו של נהג אוטובוס אגד שדרס למוות את הילד יהודה אפלבוים ז"ל בן ה-6, כשהיה בדרכו עם אביו לת"ת בבית שמש | מדובר בנהג וותיק בן 67, אשר לחובתו 18 הרשעות קודמות | פרקליטו ניסה לטעון ולהאשים את האב בגרימת התאונה, אולם השופטת דחתה את הטענות והעבירה ביקורת חריפה על הנהג שנשלח למאסר

עונש קל לנהג שדרס למוות את יהודה בן ה-6
יהודה אפלבוים על רקע זירת התאונה בה נהרג צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

שנה ועשרה חודשים לאחר שיהודה אפלבוים ז"ל בן ה-6 נהרג בתאונת דרכים, בית משפט לתעבורה בירושלים גזר מאסר בפועל למשך תשעה חודשים, על נהג אוטובוס של חברת אגד' שברשלנותו גרם למותו של הילד ולפציעת אביו.

בבוקר ב' שבט תשע"ח (18/01/2018) צעד הילד יהודה אפלבוים ז"ל בן ה-6, לתלמוד תורה 'בית אליהו' בבית שמש בו למד. זו היתה הפעם האחרונה בה הרב רותם אפלבוים יבדלח"ט, צעד לצד בנו, תוך שהוא מניח את היד על כתף בנו באבהיות. שניות לאחר מכן, נגדעו חייו של יהודה ז"ל. כפי שניתן לראות בתיעוד מצלמת אבטחה שפרסמנו כאן ב'בחדרי חרדים' ביום התאונה, בשעה 8:25 הגיע האוטובוס מרחוב נחל שורק לכיכר שנמצא בין רחוב נחל שורק לרחוב נחל הקישון בבית שמש ועצר לפני מעבר החצייה שברחוב נחל שורק מזרחית לכיכר.

על פי כתב האישום בו הודה והורשע הנהג דוד עמר (67) בגרימת מוות ברשלנות ובגרימת חבלה ברשלנות, במעבר חצייה זה חצו לפני האוטובוס יהודה אפלבוים ז"ל בן ה-6 כשעל גבו תיק בית ספר כחול, לצד אביו. לאחר שסיימו לחצות את מעבר החצייה הראשון, התקדמו יהודה ואביו לכיוון מעבר החצייה השני שנמצא ברחוב נחל הקישון, צפונית לכיכר, והחלו לחצות אותו בדרכם לתלמוד התורה של יהודה ז"ל.

בשלב זה, כאשר יהודה ואביו היו באמצע מעבר החצייה השני, אוטובוס קו 417 מבית שמש לירושלים, השלים פנייה לרחוב נחל הקישון. הנהג לא הבחין ביהודה ז"ל ואביו - ופגע בהם באמצעות דופן ימין קדמית של האוטובוס, הפיל אותם מתחת לאוטובוס ודרס את יהודה ז"ל באמצעות הגלגל האחורי הימני שלו. יהודה ז"ל נהרג במקום, אביו הרב תומר סבל משבר בידו וחבלות ברגלו. על פי כתב האישום המתוקן, יהודה ואביו המתינו שניה בטרם חצו את הכביש במעבר החצייה, והחלו בחציה כשהרב תומר מניח את ידו הימנית על בנו.

הנהג בן 67, בעל רישיון נהיגה משנת 1969, לחובתו 18 הרשעות קודמות. הרשעה האחרונה משנת 2014 בעבירה של עקיפה בצומת. יתר הרשעותיו מהשנים 2004-1976 ורובן בעבירות מסוג קנס. על פי הסדר טיעון פתוח שהגיעו הצדדים, הנהג הודה בכתב האישום המתוקן והוסכם כי הפרקליטות תבקש מבית המשפט להטיל עליו שנת מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילה ממושכת, פסילה על תנאי ופיצוי למשפחתו של יהודה ז"ל.

הפרקליטות ביקשה שלא להקל בעונשו של הנהג, בגלל היותו נהג אוטובוס מקצועי מזה עשרות שנים, ומכיר את מקום התאונה היטב. "העבירה נעברה במעבר חצייה שהינו קודש הקודשים בכביש" אמרה נציגת הפרקליטות "כל האירוע היה נמנע לולא הנאשם היה עוצר, מתגבר על השטח "המת" שלו, מתייחס בכבוד הדרוש והמצופה מכל אדם ובוודאי מנהג אוטובוס ותיק".

הילד יהודה אפלבוים ז"ל

לטענת פרקליטו, מדובר ב"רשלנות רגעית של שבריר שנייה" וביקש להטיל על הנהג עבודות שירות ולא מאסר בפועל. לטענתו, "היעדר הצפייה במשך 2 שניות, כי המנוח ואביו עתידים לחצות את הכביש, שהינו גם המחדל היחיד שיוחס לנאשם הוא מחדל רגעי מהרף הנמוך ביותר שניתן לייחס לו" טען. "מדובר בתאונה בלתי נמנעת חישובית" אמר. לטענתו, אביו של המנוח לא בדק את מצב התנועה טרם החצייה, וכי לא ניתן לפספס אוטובוס הנמצא כ-6 מטר בסמוך, אלא אם לא הסתכלו לכיוונו.

"איני סבורה כי במקרה שבפני מדובר ברשלנות רגעית של הנאשם או באירוע פתאומי או בלתי צפוי שהוביל לתוצאה הטראגית" קבעה השופטת שרית זוכוביצקי-אורי, כך מהפרטים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים'. "מדובר בתאונת דרכים שהתרחשה באמצע מעבר חציה שלפניו היה מעבר חציה נוסף בשעת בוקר בו קיימת תנועה ערה של הולכי רגל בדרך לעבודה ולמסגרות הלימוד". היא קבעה כי על הנהג מוטלת חובת זהירות מוגברת והיה עליו לצפות חציית הולכי רגל במעבר החציה.

השופטת אף ציטטה מהערעור שהגיש נהג המיניבוס יעקב ישראל ישורון בשנת 2016, שהורשע בגרימת מוות ברשלנות בתאונה בין רכבו לרכבת בשנת 2010 במפגש עם מסילת הרכבת ליד קיבוץ גת, בו נהרגו שבעת בני משפחת ברנשטיין ז"ל. "העובדה שהנאשם הינו נהג מקצועי שנהג באוטובוס והסיע נוסעים מגביר את מידת הזהירות הנדרשת ממנו משתמשי הדרך ובכללם הולכי הרגל". על ישורון נגזרו 21 חודשי מאסר והערעור שהגיש - נדחה.

הרב רותם יבדלח"א, סיפר בבית המשפט כי כאשר הגיע למעבר החצייה בו אירעה התאונה, הבחין כי הכביש ריק והוא חצה את הכביש כאשר ידו מונחת כל הזמן על כתפי בנו יהודה ז"ל. לאחר שעברו חצי ממעבר החצייה - כך העיד - הרגיש "בום" ושניהם נפלו. את הסיבה שלא הבחין באוטובוס כאשר הסתכל לכיוון, הסביר "זה פשוט בא מאחורה ובא בהפתעה". השופטת הכריעה כי אין לקבל את טענת הנהג לרשלנות האב, "המנוח ואביו חצו את הכביש במעבר חצייה, זאת לאחר שהמתינו כשנייה והסתכלו לראות האם הכביש פנוי מכלי רכב ומשכך מילאו את חובת הזהירות המוטלת עליהם כהולכי רגל".

זירת התאונה. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

"הכלל בעבירה של גרם מוות ברשלנות הוא השתת מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח זאת כהכרה בערך קדושת החיים ושל הצורך להרתיע" אמרה השופטת בטרם גזרה את דינו של הנהג. "לא מצאתי כי נסיבותיו האישיות של הנאשם מצדיקות חריגה מן הכלל והימנעות מהטלת מאסר בפועל" הכריעה, למרות שמדובר באדם נורמטיבי, בן 67, נשוי ואב ל-6 ילדים, המתנדב במסגרות שונות לרבות במשטרת התנועה. "אין מקום להשוות בין אסונו של הנאשם אל מול אסונה של משפחת הקורבן. עם כל הצער, על הקושי שיסב מאסר בפועל על הנאשם עליו לשלם את חובו לחברה" קבעה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השופטת הוסיפה לחדד את חומרת העבירה במקרה זה ואמרה כי "את מחיר רשלנותו של הנאשם שילמו המנוח בחייו, בני משפחתו באובדן יקירים וגם אביו של המנוח שילם בפגיעה בגופו. השלכותיו של האירוע הינן קשות מנשוא, שכן חייו הקצרים של ילד, בן לזוג הורים, אח לאחים ונכד לסבים שחייהם השתנו לאין שיעור, נגדעו באחת והוא לא ישלים את לימודיו, לא יינשא ולא יעמיד דור המשך לו ולמשפחתו". עוד אמרה כי "מחשבה מטרידה היא, כי במעט תשומת לב, ערנות והקפדה בסיסית על קיום חובות הנאשם המוטלות עליו עם עלייתו לכביש, ניתן היה למנוע תוצאה קשה זו".

בתום הדיון גזרה השופטת על הנהג תשעה חודשי מאסר בפועל, אותו יחל לרצות בחודש פברואר 2020, כך פורסם באתר 'פוסטה'. בנוסף, גזרה עליו מאסר על תנאי למשך 8 חודשים ופסילת רישיון נהיגה למשך שש שנים. "אמנם הטלת פיצוי לא תכפר על סבלם של בני המשפחה וכי אין בו להוות פיצוי של ממש על אובדן חיי אדם, אולם יש בו בכדי להוות רכיב ענישה המבטא את הצער והאובדן של המנוח" קבעה השופטת והטילה על הנהג לפצות את בני משפחתו של יהודה אפלבוים בן ה-6 בסכום של 10,000 ש"ח.

יהודה אפלבוים גרימת מוות ברשלנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד