י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הסאגה נמשכת

היועמ"ש לאוחנה: קיימת מניעה משפטית לאשר את מינוי בן ארי

לאחר ששר המשפטים אוחנה החליט על מינויה של בן ארי למ"מ פרקליט המדינה, מנדלבליט מודיע לשר אוחנה, כי קיימת מניעה משפטית לאשר את מינויה של אורלי בן-ארי לתפקיד

היועמ"ש לאוחנה: קיימת מניעה משפטית לאשר את מינוי בן ארי
אוחנה ומנדלבליט צילום: Tomer Neuberg/Flash90

על רקע מינוי עו"ד אורלי בן-ארי לממלאת מקום פרקליט המדינה במקומו של שי ניצן שסיים אתמול את תפקידו, היועמ"ש מנדלבליט הבהיר לשר המשפטים אמיר אוחנה כי "קיימת מניעה משפטית לאשר" את המינוי.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פנה במכתב לשר המשפטים, אמיר אוחנה, בעניין מינוי ממלאת מקום לפרקליט המדינה. "לעמדתי, שהוצגה בפניך בפגישותינו, מינוי זה חורג ממתחם הסבירות ולפיכך קיימת מניעה משפטית באישורו". 

"כפי שהודעת לי הבוקר, החלטת למנות תפקיד את המשנה לפרקליטת מחוז מרכז (פלילי), עו"ד אורלי בן ארי. לעמדתי, שהוצגה בפניך בפגישותינו, מינוי זה חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ולפיכך קיימת מניעה משפטית באישורו" כתב היועמ"ש.

"יש להעדיף לתפקיד זה את מי ששימש קודם לכן כמשנה לפרקליט המדינה או לכל הפחות כפרקליט מחוז. תפקידים אלה מכשירים את הממלא אותם לעמוד בראש פרקליטות המדינה, גם אם כממלא מקום, ולנהל את היחידה הגדולה והמורכבת הצו, שמונה כאלפיים עובדים, מתוכם כאלף ומאה פרקליטים, וזאת עד למינוי פרקליט מדינה קבוע" כותב מנדלבליט.

היועמ"ש מנדלבליט כותב כי במינוי ממלא מקום לפרקליט המדינה, בו לשר המשפטיס קיים תפקיד משמעותי יותר, נדרש "כי המועמד יהיה מקרב הדרג הבכיר ביותר בפרקליטות. בנוסף לכך, על המועמד להיות מעורה היטב בתהליכים המתקיימים כבר בפרקליטות, כך שיוכל להמשיך ולטפל בנושאים המרכזיים שעומדים על הפרק בתחום אכיפת החוק".

במכתבו הוא מפרט כי על המ"מ להיות אחראי, אמין, יסודי וממלכתי. "עמדתי היא כי עו"ד שלמה (מומי) למברגר - עליו המלצתי בפניך לתפקיד זה - עולה על עו"ד בן ארי, שאותה בחרת למנות לתפקיד, בפער גדול ומשמעותי ביותר מבחינת ההתאמה לתפקיד המדובר".

היועמ"ש כותב כי התאמתו של עו"ד למברגר לתפקיד באה לידי ביטוי במגוון רחב של הקשרים ומציין כי "היכולת שלו להבטיח רציפות מקצועית, ניהולית ומנהיגותית בתקופה הלא הקצרה שיכולה לחלוף עד מינוי פרקליט מדינה".

"שר המשפטים בהחלט מוסמך היה שלא לקבל את המלצתי למינוי עו"ד למברגר, ובלבד שהיו לכך נימוקים משכנעים. במסגרת שיחותינו, ואף בהחלטתך שפורסמה ברבים, לא הוצגו כל נימוקים בעניין זה" כותב מנדלבליט. "על אף עמדתי בדבר התאמתו הרבה של עו"ד למברגר למשרת ממלא המקום מכל הטעמים שפורטו, ישנם מועמדים נוספים מבין שורות ההנהלה הבכירה של פרקליטות המדינה אותם ניתן היה לשקול למנות לתפקיד ממלא המקום. הכוונה היא לכאלה שמילאו מגוון תפקידים ניהוליים בכירים, כפרקליטי מחוז וכמשנים לפרקליט המדינה, ואשר עמדו בראש יחידות המונות עשרות רבות של פרקליטים ועובדים ואף מעבר לכך".

מנדלבליט ממשיך וכותב "לצערי, החלטת לבחור לתפקיד זה, על משמעותו הדרמטית לאכיפת החוק, מועמדת שאינה מקרב הדרג הבכיר ביותר בפרקליטות המדינה ואשר אינה עונה לעמדתי לאמות המידה הנדרשות למילוי תפקיד זה". מנדלבליט אינו חולק שעו"ד בן ארי היא פרקליטה ותיקה, ולה זכויות רבות בפרקליטות. "היא אף משמשת בתפקיד ניהולי בפרקליטות מחוז מרכז (פלילי). אולם, יש לזכור כי אין מדובר בתפקיד מהדרג הבכיר ביותר בפרקליטות המדינה. תפקיד משנה לפרקליט מחוז ודאי אינו אחד התפקידים "הטבעיים" מהם ימונה פרקליט המדינה, קל וחומר לא ממלא מקומו שתכליתו מטבעה היא, ככלל, שימור המצב הקיים".

לאחר שהחמיא לעו"ד בן ארי, היועמ"ש מנדלבליט מוסיף כי זו "התמודדה שלוש פעמים על תפקידים מהדרג הבכיר ביותר בפרקליטות המדינה, אך לא נבחרה לאף אחד מתפקידים אלו". בסיום המכתב כותב היועמ"ש כי עו"ד אורלי בן ארי "לא מקיימת את הדרישות ההכרחיות לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה".

"עמדתי המשפטית היא שבנסיבות העניין, מינויה של עו"ד בן ארי לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חורג באופן קיצוני ממתחסם הסבירות, ולפיכך קיימת מניעה משפטית לאשרו" סיים היועמ"ש מנדלבליט את מכתבו.

מוקדם יותר היום (שלישי) הגיע שר המשפטים אמיר אוחנה כי "לאחר מספר פגישות, התייעצויות ושיחות שהיו לי עם גורמים שונים ובהם, נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ והיועץ המשפטי - קיבלתי החלטה. אין לי ספק שאורלי תפעל לשימור כל הראוי לשמור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל-כך חשובה הזו".

משמר הדמוקרטיה הישראלית הודיע כי המינוי של עו"ד אורלי בן-ארי היא "החלטה המנוגדת לכללי מינהל תקין. בהודעה ששיגרו לכלי התקשורת נכתב כי "החלטת השר אוחנה למנות את עו"ד אורלי בן-ארי לממלאת מקום פרקליט המדינה היא החלטה המנוגדת לכללי מינהל תקין. היא מנוגדת לעמדת היועמ"ש, שלהמלצתו בסוגיה זו יש לתת משקל מכריע; והיא מבוססת על שיקולים זרים ולא ענייניים. לא נעבור על כך בשתיקה".

אביחי מנדלבליט שי ניצן אמיר אוחנה פרקליט המדינה אורלי בן-ארי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד