י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
אני אשמור על ירושלים מיוחדת

עיריית ירושלים במבצע ענק לשמירה על הניקיון בעיר

בעיריית ירושלים, בהנחיית ראש העיר, משה ליאון שרואה את נושא הניקיון כיעד עירוני מרכזי, יצאו במבצע מיוחד הקורא לתושבים לשמור על ניקיון העיר • השקעה של מאות מליוני שקלים מצד העירייה וקריאה לתושבים לשמירה על הניקיון • קנסות גבוהים למפרי החוק

עיריית ירושלים במבצע ענק לשמירה על הניקיון בעיר

בעיריית ירושלים, בהנחיית ראש העיר, משה ליאון שרואה את נושא הניקיון כיעד עירוני מרכזי, יצאו במבצע מיוחד הקורא לתושבים לשמור על ניקיון העיר. המטרה היא כמובן לאפשר לאלפי התושבים והמבקרים ליהנות ולבלות בעיר נקייה ומטופחת.

מסגרת המבצע מקיימים פקחי העירייה סיורים מתוגברים בכל רחבי העיר לשמירה על הניקיון ומניעת השלכת פסולת זיהום בגנים, בפארקים הציבוריים ובשווקים, השחתת רכוש ציבורי, הנחת מכשולים ועוד.

ואם תהיתם, קנסות בגובה 475 ₪ יינתנו למי שיעבור על החוק.

פסולת בשכונת הר חומה/צילום: המשרד להגנת הסביבה

הקשר בין ניקיון לאושר

בראיון שהעניק בעבר  ד"ר חגי לוין, ראש מסלול בריאות וסביבה, בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית בירושלים ל'כל העיר', הוא אמר כי "יש מחקרים ספציפיים שעוסקים בכך שזיהום אוויר פוגע באושר".

מטיילים בגן סאקר

"לעירייה יש תפקיד קריטי בשמירה על המרחב הציבורי", מציין ד"ר לוין, "אבל זו לא רק העירייה – זו גם הקהילה – אם יש אנשים שאכפת להם מהשכונה, הם ידאגו לנקות אותה ולייפות אותה. השכונה מלוכלכת? זה לא רק תלוי בעירייה. השמירה על הסביבה כמו השמירה על הבריאות – תלויה בכולם. זה לא רק תפקיד של גורם חיצוני. יש צורך בקהילה שעובדת עם המינהלים הקהילתיים ועם העירייה, וכאן בירושלים אנחנו רואים את זה קורה. בירושלים יש הרבה פוטנציאל, יש סולידריות חברתית בירושלים וצריך לחזק אותה".

"המחשבה היא – 'חשוב עולמית, פעל מקומית; חשוב נצחית, פעל עכשיו'. אנחנו לא רוצים לגור לא בטוקיו ולא בניו יורק", מבהיר ד"ר לוין. "ההורים שלי גדלו בירושלים, אני גדלתי בירושלים – אנחנו רוצים שתהיה ירושלים שלנו וירושלים טובה יותר, אנחנו לא מחפשים להיות ערים אחרות. יש שכונות שמוצאות את הדרך הירושלמית להיות טובות יותר. אם יש בניין שמנקה את הכניסה שלו ומייפה אותה בפרחים ובעציצים, זה חלק מההשקעה במרחב הציבורי. יש בירושלים מקומות – כמו פארק המסילה, עין כרם ועוד שנעים להסתובב בהם. החוכמה היא להרחיב את המקומות האלה, שהחצר האחורית שלנו תהיה נקייה יותר. אז נכון – לעירייה יש תפקיד חשוב, אבל עם שיתוף פעולה של הקהילות ושל התושבים".

מליוני שקלים לרווחת התושבים

עיריית ירושלים השקיעה במהלך שנת 2019 למעלה מ-100 מליון ש"ח שבדרוג פני העיר: ריבוד כבישים, ריצוף מדרכות, בניית כיכרות ונטיעת עצים. למעלה מ-10 מליון ש"ח בפיתוח הסביבה: התקנת מאות ספסלים, הצבת מאות אשפתונים, הקמת עמודי תאורה ותחנות אוטובוס חדישות. למעלה מ-50 מליון שקלים בפיתוח הטבע העירוני: שדרוג 51 גנים ציבוריים, פיתוח גן סאקר לריאת נופש ופנאי ירוקה ושתילת 250 אלף פקעות ׳צבעונים׳ ו-840 אלף פרחים.

כל מוצ"ש: 600 טון אשפה

לפני כחודשיים הנחה ראש העיר משה ליאון לקיים פילוט ניסיוני לפינוי אשפה במוצ"ש בשכונות: ארמון הנציב, נווה יעקב,  חומת שמואל, רכס שלמה ושכונת הר נוף, התרחב גם לשכונות  שמואל הנביא, מעלות דפנה, סנהדריה, רוממה, בוכרים, גאולה, מקור ברוך ובית ישראל.

משאיות האשפה במוצ"ש/צילום: דוברות העירייה

כעת, עם הצלחת הפרויקט, הנחה ראש העיר משה ליאון להרחיבו לשכונות נוספות בעיר. "במסגרת רפורמת הניקיון שעוברת ירושלים בחודשים האחרונים, ולאור הצלחת פרויקט פינוי אשפה במוצ"ש, אנחנו הולכים ומרחיבים את הפרויקט לעוד שכונות בעיר. פינוי האשפה במוצאי שבת מביא לניקיון השכונות לקראת השבוע החדש , ובכלל זה מקל על זרימת תנועת כלי הרכב ומונע פקקים בשעות הבוקר של יום ראשון. נמשיך לעשות כל מאמץ למען רווחת התושבים", אמר ליאון.

"חוץ מהתגובות המדהימות שקיבלנו על הניקיון, מספר התלונות ירד בכ-90% על פינוי האשפה, וגם רמת הטיאוט עלתה כתוצאה מכך. אנחנו עם הפנים קדימה ונמשיך לפעול למען ולטובת התושבים והמבקרים", אמר מנהל אגף התברואה בעירייה, גיל גורני.

ממשיכים קדימה

רפורמת הניקיון אותה החל ראש העיר משה ליאון, תעלה שלב לקראת שנת 2020. רכיבי המפתח ברפורמה יכללו: פינוי אשפה תכליתי ויעיל בכל רחבי העיר, הוספת חברות ניקיון ברחובות העיר ובשכונותיה, פריסת שירותים ציבוריים נוספים ברחבי העיר ושמירה יסודית על ניקיונם, קביעת ימים מוגדרים לפינו גזם ואשפה מיוחדת, פינוי רכבים נטושים ברחבי העיר ובכך פינוי מקומות חנייה נוספים, שדרוג רחובות וכיכרות, שתילת מאות אלפי פרחים עונתיים ודגש על עיר פורחת כל השנה, ניקיון חיצוני של מבנים היסטוריים ושימורם, וכמובן אכיפה.

במהלך השנה הקרובה תתוגבר האכיפה ברחבי העיר, פקחי העירייה יקיימו סיורים מתוגברים בכל רחבי העיר לשמירה על הניקיון ומניעת השלכת פסולת זיהום. בעירייה מדגישים כי לא תהיה סובלנות כלפי מי שיזהם את המרחב הציבורי. "נטיל קנסות כבדים על מפרי החוק", אמרו בעירייה.

ולנו לא נשאר אלא להיזכר בדברי קהלת רבה: "בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵן וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי, תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ".

 

 

 

 

 

ניקיון עיריית ירושלים משה ליאון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד