י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מבגדאד לירושלים

השגרירה המיוחדת שמחברת בין ישראל לעולם הערבי

לינדה מנוחין גדלה בעיראק ועברה לישראל בגיל צעיר, כיום היא היא משמשת כמסבירה של ישראל בעולם הערבי דרך הרשתות החברתיות • "כיום רוב האנשים יודעים שישראל אינה הבעיה"

השגרירה המיוחדת שמחברת בין ישראל לעולם הערבי
אילוסטרציה צילום: ארכיון

כשלינדה מנוחין ברחה מבגדאד לירושלים, היא מעולם לא שיערה שארבעים שנה אחר כך היא תהיה חלק ממאמץ דיפלומטי ציבורי ישראלי, המכוון למדינת הולדתה ולעולם הערבי הרחב.

כך פותח ה"וושינגטון פוסט" את הכתבה על יחסי ישראל והעולם הערבי. לינדה מנוחין, עיתונאית ובלוגרית ישראלית, כותבת באתרי חדשות ערביים.

כמנהלת עמודי פייסבוק ופלטפורמות שונות במדיה החברתית בשפה הערבית המנוהלת על ידי משרד החוץ הישראלי, מנוחין הפכה לשגרירה, אך כזה שפועלת מתוך קונסוליה דיגיטלית.

מנוחין מקיימת שיח מדי יום עם תושבי מדינות ערב, מחברת אותם עם מורים לעברית, ועם מומחים רפואיים, ומספקת מידע על ישראל, יהדות, והיהודים שחיו בעבר ביניהם, כשהמטרה היא להראות "את הערכים המשותפים שאנו חולקים ואת הדמיון בינינו." כך סיפרה מנוחין ל'וושינגטון פוסט'.

לישראל אין קשר דיפלומטי רשמי עם מרבית מדינות ערב. אל אף שהיא חתמה הסכמי שלום עם ירדן ומצרים, יחסי גומלין בין אנשים הם נדירים. עם זאת, הסבת האינטרסים האזוריים, כולל דאגה משותפת מההשפעה הגוברת של איראן במזרח התיכון, הסירו כמה חסמים, מה שהוביל לתקווה מהוססת שישראל תוכל יום אחד למצוא הסכמה בקרב אויביה האזוריים.

הוושינגטון פוסט מסביר לקוראיו, כי "בשנים האחרונות יש מעורבות גבוהה, כולל ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במדינת עומאן במפרץ הפרסי, פתיחת בתי כנסת בדובאי, ובקשר עם אבו דאבי, והשתתפותם של ישראלים באירועי מסחר שונים, ואירועי ספורט שאירחו מדינות ערב".

אך למעשה הגעתם של חשבונות ברשתות החברתיות המנוהלות על ידי ממשלת ישראל, ויוזמות אינדיבידואליות, הם חלק ממגמה זו, והם משכו את תשומת ליבם של מיליונים בעולם הרחב שזועמים על ישראל אך גם הם סקרנים לדעת יותר על ישראל.

"זו דרך נוספת עבור ישראל לתקשר עם העולם הערבי והמוסלמי", אמר שר החוץ ישראל כץ, שביקר באבו דאבי ביולי האחרון, ומנסה לקדם קו רכבת אזורי שיחבר בין מדינות המפרץ לנמלי הים התיכון של ישראל.

עוזי רבי, מנהל מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב אומר, כי האזור נמצא ב"שלב של צעירים ערבים שאינם חוששים עוד לדבר עם ישראלים."

רבי מוסיף כי "בערך 60 אחוז מאוכלוסיית המזרח התיכון נמצאים מתחת לגיל 30, והם סקרנים בהרבה מהוריהם לגבי העולם החיצון."

במשך שנים הדיקטטורים במזרח התיכון האשימו את ישראל באשמת הבעיות שלהם. "כיום רוב האנשים יודעים שישראל אינה הבעיה." מסביר רבי.

במשרד החוץ, מנוחין היא חלק מצוות של עשרה אנשים, המפיקים תוכן לשני דפי פייסבוק בשפה הערבית, חשבונות טוויטר ואינסטגרם וערוץ יוטיוב, הפלטפורמות הללו מושכות כ -10 מיליון צופים ועוקבים מרחבי האזור בכל שבוע. רבים מהסרטונים שהועלו הפכו לוויראליים.

הימנעות מפוליטיקה, והימנעות מהנושא של השליטה הביטחונית של ישראל בשטח פלסטיני, המחלקה לדיפלומטיה דיגיטלית בשפה הערבית, השנייה בגודלה במשרד החוץ, מתמקדת ומציגה את החיים והתרבות הישראלית.

"יהודים נכחדו בעולם הערבי, לאנשים כבר אין שכנים או חברים יהודים שהם יכולים לשאול שאלות, ולכן מערכת יחסים זו צריכה להתרחש במדיה החברתית", כך אומר אלחנן מילר, המנהל עמוד פייסבוק וערוץ יוטיוב על יהדות בשפה הערבית.

הינד חזים מתגוררת בצפון עירק והיא צופה נלהבת של פוסטים של מילר, "בשבילי זה מקור אותנטי," היא אומרת בראיון טלפוני, "אנשים שחיים בעולם הערבי לא מקבלים מידע ברור במדיה החברתית, בתקשורת המיינסטרים או בספרים על יהודים או ישראל."

חזים אמרה כי המצב היה שונה. "בתחילת המאה העשרים, זה היה נורמלי להיות עם חברים ושכנים יהודים, אבל עכשיו אנחנו מופרדים מהם. אין לי הזדמנות לדבר איתם פנים אל פנים."

ה"וושינגטון פוסט" לא יכל לפספס את החבר מסעודיה, הבלוגר מוחמד סעוד, שעורר מהומה גדולה בכך שיצר קשרים גלויים עם ישראלים במדיה החברתית. מוקדם יותר השנה הוא עלה לכותרות ועשה היסטוריה בעת ביקורו בישראל בו אף נפגש עם ראש הממשלה נתניהו.

"במשך שנים שמעתי דברים שונים לחלוטין על ישראל ועל היהודים". אמר בשיחה עם "וושינגטון פוסט". ו"מכיוון שאין יהודים בסעודיה, לא היה לי את מי לשאול או מישהו לברר מה באמת קורה בין יהודים למוסלמים."

סעוד אמר כי לאחר ביקור בארצות הברית, הוא הבין שהיהודים הם "לא אויבינו".

"הסכסוך בין ישראל לפלסטינים עוסק בלחימה על שטח, אין שום עניין דתי, ויהודים ופלסטינים צריכים להגיע להסכם ביניהם", כתב.

מבחינת מנוחין, שברחה מעיראק כשהיתה בת 20, ואביה נחטף אחר כך וכנראה נהרג על ידי הרשויות העירקיות, קווי התקשורת החדשים עם העולם הערבי אינם פחות מאשר "רעידת אדמה".

"אני זוכר שגדלתי בעירק, ישראל נתפסה כמדינה קטנה ללא לגיטימציה, אנשים אמרו שהרעיון (של מדינה יהודית) יגווע, וכל היהודים יזרקו לים". אמרה. "אני שמחה לראות שההכרה גוברת בעולם הערבי כלפי ישראל. בסופו של יום, אל תסתכל על הקציר שאתה קוצר אלא על הזרעים שאתה שותל. אנחנו שותלים את הזרעים, ואני בטוחה שזה רק יגדל."

סעודיה עיראק משרד החוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד