כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"מסע חדש לעתיד"

בעד ישראל: הקולות החדשים בעולם הערבי

אד חוסיין, סופר, חוקר ועמית בכיר באוניברסיטאות פרסם מאמר בו הוא קורא לנרמול היחסים עם מדינת ישראל • "השיגעון האנטישמי להשמדת ישראל היה רב עוצמה בשנות השישים"

בעד ישראל: הקולות החדשים בעולם הערבי
נתניהו ושר החוץ של עומאן יוסף בן עלאוי צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

כשביקר בנימין נתניהו בעומאן בשנת 2018 במחווה של רצון טוב לשכנות עם ישראל, קבלת הפנים לא הייתה אוניברסלית. קבלתו של ראש ממשלת ישראל בחום במדינה ערבית גאה, היה עבור חלק מהאנשים, יותר מדי. שר החוץ העומני, יוסף בן עלאוי בן עבדאללה, נשאל ב'אל ג'זירה' מדוע הותר הביקור. התשובה הפכה לויראלית: "למה לא? האם אסור לנו? ישראל היא אומה בין אומות המזרח התיכון. עלינו לצאת למסע חדש לעתיד."

את הדברים הללו כתב מוחמד אד חוסיין, סופר, חוקר ועמית בכיר באוניברסיטאות, המייעץ באופן שוטף לממשלות בנושא ביטחון לאומי ומלחמה באידיאולוגיה קיצונית איסלאמית, אחרי שהיה בעצמו בתנועה איסלאמית.

חוסיין הוא יועץ בכיר לשעבר של טוני בלייר, מי שהיה ראש ממשלת בריטניה, וחבר בכיר לשעבר ללימודי מזרח תיכון במועצה ליחסי חוץ בניו יורק.

הכתבה של חוסיין הפכה לויראלית, לאחר ששר החוץ של איחוד האמירויות פרסם את הכתבה בחשבון הטוויטר שלו, עם 4.5 מיליון עוקבים, מה שהביא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרסם את הכתבה בחשבון הטוויטר שלו עם 1.7 מיליון עוקבים.

חוסיין פרסם את הדברים באתר "ספקטייטור". The Spectator. מגזין בריטי שבועי שמפרסם בעיקר פוליטיקה, תרבות ואקטואליה.

"נרטיב חדש עולה במזרח התיכון. מפות חדשות של המוח המוסלמי נפרסות, ושנאה ישנה נמצאת בבריחה". כותב חוסיין, "השיגעון האנטישמי להשמדת ישראל היה רב עוצמה בשנות השישים, ואיחד את נשיא מצרים נאצר עם חבריו הערבים, אולם כעת, מדינות ערב הסוניות השכנות משנות את מסלולן, מנהיגי האסלאמיסטים מאבדים את ערעורם, בתקופה בה איראן עם מותג הפשיזם התיאולוגי שלה, מהווה איום על ישראל ועל העולם הערבי כאחד."

לדברי חוסיין, הסקרים מראים כי אחוז הערבים שמביעים אמון במפלגות האיסלאמיסטיות צנח בשליש מאז ההתקוממויות ב-2011. מה שכונה "האביב הערבי". 75 % מהעירקים אומרים שהם לא סומכים בכלל על מפלגות אסלאמיסטיות, ומספר הצעירים שאומרים שהם "לא דתיים" נמצא במגמת עלייה. הדור הזה רוצה שמנהיגים ערביים יגדילו את השגשוג הכלכלי וימזערו את העימותים הפוליטיים. ולבנות בריתות, כולל עם ישראל.

"באיחוד האמירויות היתה פתיחות גדולה באירוח נוצרים מכל העולם, בדובאי מתפללים יהודים בבית כנסת זה כמה שנים, רבנים מישראל, אמריקה, אוסטרליה ואירופה משתתפים בשנתיים האחרונות בוועידות שלום בינלאומיות מוסלמיות שהתקיימו באבו דאבי על ידי עבדאללה בן בייאה, תיאולוג מוסלמי בעל שם, במשך שנתיים. בלבוש רבני מלא." כותב חוסיין.

"המלך חמד בן עיסא אאל ח'ליפה מבחריין הוביל דרך לעבר יחסים פתוחים יותר בין האיסלאם ליהדות" מציין חוסיין. בשנת 2016 חגגח את חג החנוכה עם יהודים אורתודוכסים מניו יורק, ואנשים שרו ורקדו. "הסצינות היו מרשימות, יהודים עם כובעים וזקנים, מוסלמים עם כפייה וגלימות, התחברו לשירי שלום, מחווה פורצת דרך זו עוררה גינוי מצד חמאס המגובה באיראן, אולם התגובות החיוביות פרצו במדיות החברתיות, בתמורה, משלחות שלום בחריינים ביקרו בישראל."

"אפילו ערב הסעודית שקידמה במשך חמישה עשורים את "הווהאביזם" (שמרנות מוסלמית) נקשה, החלה מפגשים עם ארגונים יהודיים שונים, כמה בלוגרים סעודים, משתמשי יוטיוב, ואנשים בטוויטר שיבחו את ישראל בערבית, מוחמד סעוד, פעיל רשת במדיה החברתית, ביקר בישראל ביולי ודיבר בעברית שלמד בריאד, זה הרתיח את הרדיקלים הפלסטינים, שעודדו ילדים להכות אותו באבנים, הם זעמו על כך שעולמם הישן, עם שנאתו הפוליטית (לישראל) דוהה."

"שמתי לב לשינוי במצב הרוח במסעות שלי, אני פוגש באופן קבוע אזרחי מצרים ואחרים, שרוצים נואשות לנרמל את היחסים עם ישראל, משלוש סיבות".

ראשית, אירועי האביב הערבי חשפו את הקנאות של האחים המוסלמים ושל איסלאמיסטים אחרים, כולל דאעש.


שנית. הצורך לעמוד איתן נגד איראן הופך למטרה שמאחדת את ישראל עם ערבים סונים ועם מוסלמים שיעים אנטי טהראניים בעירק, סוריה ולבנון. ידוע כי המולות בטהרן תומכות בחיזבאללה, המכוון להשמדת ישראל. אבל הם גם מתערבבים בבחריין, סעודיה, עירק, לבנון, סוריה ותימן. אז כנגד האיום הזה של האיסלאמיזם הפוליטי השיעי, המחויב להשמדת ממשלות חילוניות מוסלמיות ולייצוא האידיאולוגיה המהפכנית השיעית, ישראל הולכת ונחשבת לשכנה שפויה.


שלישית, והמסקרנת ביותר. ישראל נתפסת על ידי ממשלות ערב מתונות כשותפה מסחרית וביטחונית כאשר המערב לא ברור, ומפרסם מסרים מעורבים, ברק אובמה נטש את בני בריתו הערבים כאשר הם התמודדו עם איומים מצד האחים המוסלמים או איראן, הוא נטש את נשיא מצרים, חוסני מובארק, כשאמריקה חתמה על הסכם הגרעין עם איראן לקראת סיום נשיאותו של אובמה, ישראל ושכנותיה הערביות אוחדו יחד נגד איראן, השיעור הזה בחוסר אמינות לא נשכח."

"נתניהו מצידו אופטימי" כותב חוסיין. "מה שקורה בפועל עם מדינות ערב מעולם לא קרה בהיסטוריה שלנו, אפילו לא כשחתמנו ​​על הסכמי שלום", אמר נתניהו.

חוסיין מוסיף, "כמובן שיש הרבה היסטוריה להתגבר עליה. במשך 70 שנה מונע העולם הערבי על ידי שיגעון אידיאולוגי אנטישמי למחוק את ישראל, אך לפני כן הגיעה היסטוריה ארוכה הרבה יותר של קיום וכבוד, עם ישראל מוזכר שוב ושוב בקוראן, המאשר שליהודים יש כל זכות להתיישב בירושלים ובסביבתה. זה היה עומר, חברו של הנביא, שהזמין יהודים חזרה לירושלים בשנת 637, לאחר חמש מאות מאות שנים שהיהודים גורשו בידי הרומאים."

"ישנם מספיק נרטיבים היסטוריים של אחווה יהודית מוסלמית כדי להוות בסיס להתקרבות, לערבים ויהודים יש אינטרס משותף לבנות ברית מתמשכת זה עם זה, יתכן שעדיין זה יהיה עשור השלום."

מזרח התיכון אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד