כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מסתמן: צמצום הפטור על רכישת סיגריות בנתב"ג יידחה ל-2013

לפני שבועיים, כשריח הבחירות היה באוויר, סירבו הח"כים לאשר את צמצום הפטור משני קרטונים לקרטון אחד בלבד. ואולם ככל הנראה מחר יוסכם בוועדת הכספים על פשרה, שבמסגרתה גם יועלה המס על טבק

  • כ"ב אייר התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



מועד הקטנת הפטור על רכישת קרטוני סיגריות משני קרטונים לקרטון אחד בלבד ‏(200 סיגריות במקום 400‏), יידחה לאמצע 2013 - כך עולה מהצעת הפשרה שנדונה בין ועדת הכספים לבין משרד האוצר לקראת ישיבתה מחר בבוקר של ועדת הכספים בעניין. עם זאת, לא מן הנמנע שברגע האחרון יוכנסו שינויים בהצעה שתועלה להצבעה.

הוועדה תדון גם בהעלאת מס הקנייה על הטומבק - טבק המשמש לעישון נרגילה, טבק למקטרת וטבק לסיגרים וסיגרלות. הצעת הפשרה נדונה לנוכח התנגדותם של הח"כים באחרונה לאשר את הצווים. מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן ‏(הליכוד‏), הודיע אמש כי אם לא תושג פשרה, יתנגדו חברי הכנסת של הקואליציה לאישור הצעות האוצר.

שר האוצר, יובל שטייניץ, חתם כבר ב–12 בדצמבר 2011 על צו להעלאת מס הקנייה המוטל על טומבק ועל טבק למקטרת, וכן על העלאת המס לסיגרים וסיגרלות. לפני שבועיים, כשהסתמנה המגמה להקדים את הבחירות לכנסת ה–19 ולקיימן בספטמבר 2012, סירבה ועדת הכספים בתום דיון סוער ומתוח לאשר את העלאת המס הזו.

הח"כים טענו אז שאין לאשר את העלאת המס על הטבק ואת צמצום הפטור על רכישת קרטוני סיגריות. נוסף על כך, לוביסטים מטעמה של ג'יימס ריצ'רדסון, מפעילת חנויות הדיוטי פרי, הפעילו על הח"כים לחץ שלא לאשר את העלאת המס. הלוביסטים, משה ביבי ונועה גונן ממשרד גורן עמיר, טענו בין היתר כי נחתם חוזה בין רשות שדות התעופה לבין ג'יימס ריצ'רדסון, וכי העלאת המס תפגע בזכיינית. חטיבת הסיגריות באיגוד לשכות המסחר יוצגה בדיון על ידי הלוביסטים של משרד הלובינג "גלעד".

בדיון נכחו גם לוביסטים של "פוליסי", שמייצגים את יצרנית הסיגריות "פיליפ מוריס", אבל לטענתם באו רק לעקוב אחרי הדיון ולא היו פעילים בשכנוע הח"כים בעניין הצווים. גם נציגי רשות שדות התעופה, בראשות המנכ"ל יעקב גנות, פנו לח"כים והביעו התנגדות להעלאה, בין היתר מחשש לפגיעה בהכנסות.

לישיבתה של ועדת הכספים בעניין לפני שבועיים הוזעק יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין ‏(הליכוד‏), שהודיע שהקואליציה מתנגדת לצו שעליו חתם שר האוצר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ‏(יהדות התורה‏), היה היחיד שתמך בעמדת שטייניץ - והוא ביקש מהצדדים לנסות ולהגיע להידברות.

לאחר שהאוצר לא הצליח לאשר את הצו בוועדת הכספים ותוקפו עמד לפוג, חתם השר שטייניץ על צו חדש הכולל פשרה מסוימת במיסוי סיגרלות וטומבק, ועומד במוקד הצבעת הוועדה היום. אם לא יאושר, יחזור המס על מוצרי הטבק לשיעורו לפני ה–12 בדצמבר.

לפי הצו החדש, העלאת המס על טומבק וטבק למקטרת, שהיה עד דצמבר 2011 כ–50 שקל לק"ג, תתפרש על שלוש שנים. בשלב הראשון יהיה המס 115 שקלים לק"ג, ויעלה בהדרגה עד תחילת 2015, אז יגיע ל–286.69 שקל לק"ג. מס הקנייה על סיגרלות נקבע בשיעור המשלב בין מס קנייה על סיגרים לבין מס קניה על סיגריות. במסגרת הצו הועלה גם מס הקנייה החל על סיגרים ל–65%, אך לא פחות מ–50 שקל לק"ג. על יבוא סיגרים הוטל עד כה מס קנייה של 54%, אך לא פחות מ–40 שקל לק"ג.

משרד האוצר גם ביקש לקבוע שהפטור ממס על רכישה בדיוטי פרי יחול רק על מי שגילו 18 שנה ומעלה, לעומת 17 שנה כפי שקיים כיום.
סיגריות מס טבק דיוטי פרי גיימס ריצרדסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד