י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ימים אפלים

היהודים שחוששים להדליק החנוכייה והגוי שדווקא ידליק בביתו

עם אנטישמיות שנמצאת במגמת עלייה חדה, אתר 'Deseret News' שוחח עם יותר מ -50 יהודים ברחבי העולם לגבי העמדת חנוכייה בחלונם השנה • "הדאגה שלי היא, שנכדיי יהיו כאן, ועשויים לסבול מהתקפה אנטישמית על ביתנו" וגם הגוי שידליק חנוכייה "בשביל הסולידריות" 

היהודים שחוששים להדליק החנוכייה והגוי שדווקא ידליק בביתו
הדלקת חנוכייה צילום: פלאש 90

בסקר שנערך לאחרונה על הוועד היהודי האמריקני, אמר אחד מכל ארבעה משיבים, שהם "נמנעים ממקומות, ומאירועים מסוימים מתוך פחד, מחשש לתקיפה". כמעט שליש מתוך יותר מ- 1,200 המשיבים אמרו שהם נמנעים מ "לבישת, נשיאת או הצגת דברים בפומבי שעשויים לעזור לאנשים לזהות אותם כיהודים."

עם עליית האנטישמיות, אתר Deseret News דיבר עם יותר מ- 50 יהודים ברחבי העולם - מארה"ב - ישראל ועד בריטניה. האם הם יעמידו השנה חנוכייה בחלונם?

מספר יהודים אמרו כי לא יעמידו השנה חנוכייה בחלון בגלל החשש לשלומם או לשלום משפחותיהם, חלקם הזדהו רק רק בשמם הפרטי, מתוך חשש שיותקפו על ידי אנטישמיים.

תושבת סן דייגו, לא תניח השנה חנוכייה בחלונה לחג החנוכה. היא גם לא עשתה זאת בשנה שעברה, זה לא בגלל שהיא לא חוגגת את החג, זה בגלל שהיא חוששת לעשות זאת בפומבי.

קריין, המתגוררת בסן דייגו, אמרה כי בשנה שעברה מישהו ריסס צלבי קרס על המדרכה בשכונה. ובאפריל האחרון, בחג הפסח, רוצח ירה בבית כנסת חב"ד בפוואי.

"אני מסתכלת דרך החלון שלי ברגע הזה, והשכנים כבר עיטרו הכל עם קישוטים לחג המולד" אמרה. "אבל אם אני מניחה חנוכייה בחלון שלי, אני חוששת שמישהו ישבור את החלון הזה או יפגע בי".

"בגלל חוויות מהילדות, וחוויות מגיל ההתבגרות, וגם פחד למשפחתי, אני מסתירה את סממני חנוכה שלי". אומר סטפן המתגורר באזור מפרץ סן פרנסיסקו. "אתם יכולים לראות אותם רק מבפנים, אני אפילו חוסם את הראייה מהחלונות."

"בדרך כלל אנו מניחים חנוכייה אלקטרונית מחוץ לבית בכל שנה, אך בשנתיים האחרונות פחדתי לעשות זאת", מספרת ברנדה תושבת ניו ג'רזי. "הדאגה שלי היא, שנכדיי יהיו כאן, ועשויים לסבול מהתקפה אנטישמית על ביתנו."

קולבי, המתגורר עם משפחתו באורגון, הסכים. "אני מעולם לא עשיתי זאת, וכנראה שלא אתחיל השנה, מעולם לא הרגשתי בנוח לשתף בגלוי את יהדותי, במיוחד באזור החגים, אנטישמיות הייתה חלק מעולמי מאז שנולדתי".

אביגיל סיפרה, שהיא מחלקת את זמנה בין ניו יורק להולנד בגלל עבודה, כשהיא בניו יורק היא מרגישה בטוחה לחלוטין, אמרה, אבל הולנד זה סיפור אחר.

"הייתי מרגישה לא בנוח כששכנים שלי מסתכלים עלי (עם החנוכייה שלי בחלון) ויודעים שאני יהודיה" אמרה אביגיל. "אני פוחדת להיות מותקפת ברחוב, מפחדת שיזרקו אבנים על חלוני ומפחדת שישרפו לי את הבית".

חלק מהיהודים הביעו פחד, אך הם אמרו כי האנטישמיות הגואה, למעשה גרמה להם להיות מחויבים יותר להעמיד חנוכייה בחלונם השנה.

"אני בהחלט חושש להעמיד את החנוכיה שלי בחלון יותר מפעם". אומר מייקל, מניו ג'רזי. "אך אני בהחלט אשים אותו בחלון."

ג'ונתן רויטנברג, המתגורר עם משפחתו באוטוואה שבקנדה, הסכים עם הדברים. "אנו מדליקים את נרות החנוכה שלנו ליד החלון בגלל מנהג יהודי מסורתי לפרסם את הנס שהנרות קשורות אליו", אמר רויטנברג. "לא נאפשר לשנאה להרתיע אותנו מלהתגאות במורשת שלנו ובמי שאנחנו."

"חשוב מאי פעם להציב את החנוכייה שלנו במקום גלוי", אומר מאט, ממיניאפוליס ארצות הברית. "אני רוצה שהבת שלי תחגוג את היהדות ותהיה גאה במורשת ובמסורות שלנו, לא לפחד או להסתיר את מי שאנחנו."

כמה אנשים לא יהודים אמרו כי הם מתכוונים להעמיד חנוכיות בחלונותיהם לסולידריות עם היהודים.

"אני לא יהודי, אבל אחגוג את חנוכה בביתי מסולידריות עם הקהילה היהודית, היו לי רגשות מעורבים בנוגע להעמדת חנוכייה בחלוני, אבל בגלל כל הרדיפות שעם ישראל סובל, הם לא יסבלו לבד, וגם אני לא אסבול" אמר דניאל אמספה, בן 33 המתגורר בפריסקו, טקסס.

חנוכייה חנוכה תקיפות אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד