י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לא ניצחון, לגיטימציה

ביום חמישי לא נתמקד במנצח, אלא באחוזים

הפרשן הצעיר נועם כץ, כותב ל'בחדרי חרדים' מדוע הפריימריז בליכוד חשובים לנתניהו ובמה חשוב שנתמקד כולנו ביום שאחרי • תארו לכם שנתניהו זוכה ב-70% מהקולות וסער זוכה ב-30%, מה ייזכר?

ביום חמישי לא נתמקד במנצח, אלא באחוזים
גדעון סער/בנימין נתניהו צילום: דוברות הכנסת/יונתן זינדל, פלאש 90

ביום חמישי ייערכו הפריימריז לראשות הליכוד. אמנם עד אז נעבור ימים אמוציונליים ואגרסיביים, אך ההערכה שנתניהו ינצח, היא הנכונה. מעין חידה שסיפרו אותה כבר פעמים רבות וכולם יודעים את תשובתה. ראש ממשלה שמכהן כבר אחד עשרה שנים ברציפות, ואף אדם בפוליטיקה הישראלית לא מאיים עליו, למה שיפסיד בפריימריז לראשות מפלגתו? בייחוד שמפלגתו היא מפלגת השלטון.

אולם, כידוע, לנתניהו יש משהו אחר, לא פוליטי על ראשו, והוא - כתב האישום. מעבר לכך שדה-הלגיטימציה שראש ממשלה תחת כתב אישום יכהן גוברת, ממשלה לא מורכבת בישראל גם בגלל כתב האישום. מתנגדיו של נתניהו משתמשים בכתב האישום כאמתלה לכך שאינם מוכנים לשבת עם נתניהו, ובינתיים - זה מצליח להם.

כאמור, נתניהו הוא זה שינצח במירוץ בחמישי, אך נוכח המצב - ניצחון הוא לא זכייה ברוב, אלא זכייה בלגיטימציה. תארו לכם שנתניהו זוכה ב-70% מהקולות וסער זוכה ב-30%, מה ייזכר? ייזכר שכמעט שליש ממתפקדי הליכוד לא בחרו בנתניהו.

סער לא יתפטר ורק יתחזק. עקב כך, נתניהו צריך בשפת הפוליטיקאים - "להלחם על כול קול" בכדי לחסל סופית את הלגיטימציה לפוטש בליכוד, ובנוסף, לחסל את סער פוליטית. הרי נסיון העבר מלמד שמי שמתמודד נגד נתניהו לא ממשיך בדרכו. ראו איפה סילבן שלום ומשה פייגלין כיום. לכאורה ההערכות הן שסער יסיים כמוהם, אבל הפעם המצב נראה אחרת. כאמור, כתב אישום ומערכת בחירות שלישית ברציפות. כאוס אמתי.

אם סער יפסיד ובגדול, ההפסד לא ישפיע רק עליו, אלא ישפיע על חברי כנסת נוספים ממפלגת הליכוד שהלכו נגד הזרם. מנגד עומדת השאלה שמשקפת לטעמי את הפריימריז לרשימת הליכוד שלא ברור אם יתקיימו: תומכי סער הם מיעוט מתומכי נתניהו, וחברי הכנסת התומכים בסער הם מיעוט מחברי הכנסת התומכים בנתניהו. משמע, הציבור התומך בסער הוא מיעוט, אך גם הפוליטיקאים שתומכים בסער ומתמודדים על מקום בליכוד הם מיעוט.

המחולק הראשון קטן יותר מהמחולק השני, אך המחלק הראשון קטן יותר מהמחלק השני. במילים אחרות: דווקא הח"כים שהם מיעוט בליכוד, יגיעו למקום גבוה יותר בפריימריז לרשימה. חוץ מזה, אני לא בטוח שבהכרח זה נכון מבחינה מתמטית אם כל מי שתומך בסער תומך גם בחברי הכנסת שתומכים בו. מתמטיקה ופוליטיקה לא חברים טובים.

ביום חמישי אנחנו לא נתמקד במנצח, אלא באחוזים. הדבר היחיד שאני נחרץ לגביו בהקשר של יום חמישי, הוא שאת פרק הבכורה של הסדרה 'פאודה', אני לא אראה בשלווה.

נועם כץ. צילום מסך

בנימין נתניהו גדעון סער פריימריז לראשות הליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד