י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פרסום ראשון

מח"ש הכריעה: תוקפי יענקי רוזנברג לא יעמדו לדין

במחלקה לחקירת שוטרים החליטו להעביר את תיק תקיפת הנער המיוחד יענקי רוזנברג, לבחינת מחלקת משמעת במשטרה, לצורך הפקת לקחים בכל הנוגע לטיפול המשטרה במפגש עם אנשים עם צרכים מיוחדים

מח"ש הכריעה: תוקפי יענקי רוזנברג לא יעמדו לדין
עו"ד עמית חדד, יענקי רוזנברג ואביו ברוך צילום: ארכיון

שבעה חודשים מאז מעצרו האלים של יענקי רוזנברג בערב ל"ג בעומר על ידי שוטרים, תוך כדי שדם ניגר מפניו והוא זועק "אני חינוך מיוחד, אני "שיח סוד", "מאמי אני רוצה הביתה" - מח"ש החליטה שלא להעמיד לדין את השוטרים והתיק הועבר לבחינת מחלקת משמעת במשטרת ישראל.

כחמישה שבועות לאחר תחילת הבדיקה במח"ש, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', זו הסתיימה ותיק החקירה הונח על שולחנה של פרקליטה בכירה במחלקה לחקירות שוטרים. הבוקר (שני), לאחר שבעה חודשים, נמסרה הודעה לעו"ד עמית חדד, פרקליטו של יענקי, כי לאחר חקירת התיק במח"ש, לרבות חקירת השוטרים המעורבים ובחינת חומר הראיות, החליטה מח"ש להעביר את התיק לבחינת מחלקת משמעת במשטרה לצורך הפקת לקחים בכל הנוגע לטיפול המשטרה במפגש עם אנשים עם צרכים מיוחדים.

המסקנה אליה הגיעו חוקרי מח"ש, נבעה בין היתר מכך שהתלונות על כך שהשוטרים היכו את יענקי, לאחר מעצרו, עת שכב על שפת המדרכה, כשהוא מרותק ואינו יכול לזוז, לא גובו בראיות.

לגבי המעצר עצמו, במפגש הראשון עם יענקי, השוטרים לא ידעו שמדובר בבעל מנת משכל גבולית, כפי שגם אישר אביו ל'בחדרי חרדים', שהופעתו החיצונית אינה מעידה על פנימיותו. כך שהמעצר עצמו היה חוקי, ומה שכאמור נבדק, היא האלימות לאחר מכן.

במח"ש אומרים ל'בחדרי חרדים', כי אין די ראיות בנוגע לטענות בדבר שימוש עודף בכח לצורך המעצר של יענקי. מיד לאחר האירוע, חוקרי מח"ש פתחו בבדיקה, ופנו מיוזמתם לברוך ואסתי רוזנברג, הוריו של יענקי (23) בעל מנת משכל גבולית, אך אלה בחרו שלא לגשת מיד למסור עדות, אלא לקבל ייעוץ מעורך הדין עמית חדד, ורק אז הגישו תלונה במחלקה לחקירת שוטרים.

ח"כ יעקב טסלר הגיב על החלטת מח"ש ואמר "כמה צפוי שזו תהיה התוצאה כאשר נותנים לשוטרים לחקור את השוטרים. אין זה פלא שהציבור מאבד את האמון במשטרה. מישהו שם בצמרת המשטרה חייב לעשות בדק בית איך מגיעים למצב שחקירת תקיפה כה נבזית של נער מיוחד נסגרה בלא כלום".

סגן שר החינוך מאיר פרוש הגיב להחלטת מח"ש לסגירת התיק: "מי שראה את התיעוד המזוויע של שוטרים מכים באלימות עד זוב דם את יענקי על לא עוול בכפו. חיכה בסבלנות לחקירת מח"ש והאכזבה היא גדולה מאוד. אפעל בכל הכלים העומדים לרשותי כדי למצות את הדין עם השוטרים האלימים ששפכו את דמו של ילד יהודי בעל צרכים מיוחדים".

מארגון בצלמו שהגיש מיד אחרי האירוע תלונה רשמית למח"ש ואף פנה לשר ארדן נמסר כי "מדובר בהתרת דם של כלל המגזר החרדי בכלל ושל אנשים בעלי צרכים מיוחדים בפרט. זה לא סוד שהיו ויהיו עוד היתקלויות כאלה. במקום שהמשטרה תלמד לקח, יודעים כל שוטרי ישראל גם אם תיפגע בחסר ישע - לא תיענש. ארגון בצלמו יגיש כבר היום ערעור ויפעל לקיום דיון בכנסת בעניין".

היה זה בערב ל"ג בעומר, כאשר שוטרים פעלו לאיתור מדורות העלולות לסכן חיי אדם. בשלב זה לא ברור איך התקרית החלה, אך המעצר של יענקי תוך הפעלת כוח, שתועד מכמה זוויות בוידאו, תוך שדם ניגר מפניו של יענקי, גרם לתסיסה רבה בקרב מכריו של יענקי, אך לא רק. ישראלים רבים מכל המגזרים והזרמים שצפו בתיעודים - הזדעזעו.

"הוא חינוך מיוחד, תעזבו אותו" נשמעת קריאה של אחד האזרחים לעבר השוטרים עם מעצרו של יענקי, "תקליט שאמרנו שהוא חולה, הוא חולה נפש". יענקי בעצמו, לאחר המעצר בעודו נתון בידי השוטרים, נשמע זועק "אני חינוך מיוחד, אני 'שיח סוד', מאמי אני רוצה הביתה". גם כאשר אחד השוטרים ניגש ומדובר איתו, יענקי אומר "אני שיח סוד, אתה לא קולט?". כשהוא מובל לניידת, יענקי ממשיך לבכות "מאמי. איפה הארנק שלי? תביא לי את פנחס".

לטענת המשטרה, כחצי שעה קודם מעצרו, במהלך פעילות המשטרה לאכיפה של הקמת מדורות מסוכנות, "נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים", דבר שעד כה לא פורסם תיעוד לדבר. לטענת השוטרת, שהייתה בלבוש אזרחי, יענקי דחף והפילה ארצה, וכחצי שעה מאוחר יותר, כך לטענתה, זיהתה את מי שתקף אותה ויענקי נעצר.

הזעקה "מאמי, הם עושים לי" בזמן ששני שוטרים אוחזים בו כשידיו אזוקות, והפנייה הנואשת של יענקי כלפי מי שצילם את הסרטון "תציל אותי", גרמו לרבים לחוש כעס שאף אחד לא הבין בשלב מוקדם יותר שמדובר באדם מיוחד. אפילו יאיר לפיד שחיבתו לחרדים ידועה, כתב בטוויטר: "זה סרטון מזעזע שפוצע את הלב ומרתיח את הדם. המשטרה חייבת לבדוק את העניין הזה בדחיפות".

בבוקר ל"ג בעומר כאשר הרשת החלה לגעוש בעניין, החליטו במחלקה לחקירת שוטרים לפתוח בבדיקת האירוע, והמזכרים אותם רשמו השוטרים בתום האירוע, הועברו לידי חוקרי מח"ש - שכאמור הבוקר החליטה לסגור את התיק. כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', ברוך רוזנברג, אביו של יענקי, החליט להגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה, אולם עד כה התביעה טרם הוגשה.

יענקי רוזנברג המחלקה לחקירת שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד