כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אגד במו"מ לרכישת 25% מחברת ההפעלה של הרכבת הקלה

הממשלה פסלה לפני שלושה חודשים מהלך לרכישת 80% מהחברה על ידי אגד, בטענה כי הקואופרטיב חסר ניסיון בהפעלת רכבת

  • כ"ד אייר התשע"ב
הרכבת הקלה. צילום: חדשות 24
הרכבת הקלה. צילום: חדשות 24

אגד לא יורדת מהרכבת. שלושה חדשים אחרי שהעסקה לרכישת מניות ואוליה בסיטיפס נפסלה בידי משרדי התחבורה והאוצר, נמצאת החברה במגעים מתקדמים לרכישת 25% מחברת ההפעלה של הפרויקט, קונקס JLRT.

ל-TheMarker נודע כי הפרטים הכספיים סוכמו בין החברות, וכעת נבדקים היבטים משפטיים של הפרויקט. לפי הסכם הזיכיון של קונקס, מותר לחברה למכור עד 25% ללא צורך באישור המדינה, אך ייתכן והממונה על ההגבלים העסקיים יבקש להתערב. גם עמדתה של סיטיפס, הזכיינית שהקימה ומפעילה את הרכבת הקלה, אינה ברורה עדיין. סכום הרכישה לא נקבע סופית, אך כנראה שיסתכם במיליוני שקלים בודדים.

החברה הצרפתית ואוליה, בעלת השליטה בקונקס JLRT וב-5% ממניות סיטיפס, מבקשת לסיים את מעורבותה ברכבת בשל לחץ פוליטי בינלאומי. החברה נתונה לביקורת רבה בשל הפעלת רכבת קלה העוברת בשטחי ירושלים המזרחית, הנחשבים לשטחים כבושים. אולם, המדינה, שמעוניינת כי מפעילת הרכבת תהיה חברה עם ניסיון בינלאומי ברכבות קלות, לא מאפשרת לה למכור את המניות. לכן, סוכלה לפני חודשיים עסקת מכירת 80% ממניות חברת ההפעלה וכל האחזקות של ואוליה בסיטיפס לאגד, תמורת 36 מיליון שקל. כעת בודקים הצדדים האם אחזקה של אגד ב-25% מחברת ההפעלה תוכל להיחשב בידי המדינה כצבירת ניסיון בהפעלת רכבת, וכך יתאפשר לואוליה למכור את יתרת המניות לאגד בשנים הבאות.

העסקה חשובה מאוד לאגד, שמבקשת לשמור על הדומיננטיות שלה בהפעלת תחבורה ציבורית בירושלים, שנפגעה עם הפעלת הרכבת הקלה כמערכת הסעת ההמונים המרכזית בעיר. לפני כשנה דחתה המדינה גם את הבקשה שהגישה אלסטום הצרפתית למכירת מניותיה בסיטיפס (20%) לידי קרן תשתיות ישראל (17.5%) ואשטרום (2.5%) תמורת 24 מיליון שקל. אלסטום היא ספקית הרכבות לפרויקט, ומחזיקה ב-80% בחברת הקבלן של הפרויקט (EPC) ובבעלות מלאה (100%) בחברת התחזוקה.

בואוליה ובסיטיפס סירבו להגיב לדברים. תגובת אגד לא התקבלה עד למועד סגירת הגיליון. במשרד התחבורה בחרו שלא להתייחס לדברים בשלב זה.
ואוליה קונקס אגד רכבת קלה תחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד