י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
איניטרס ציבורי

לאחר מותו: תביעה נגד בנק שלא הסכים לפתוח חשבון

תביעה בגין הפליה נגד בנק שסירב לפתוח חשבון לאדם עם מוגבלות נפשית • האדם שבשמו הוגשה התביעה נפטר עוד לפני הגשתה, אולם בשל חשיבות המקרה ובמטרה להגביר את המאבק באפליה כלפי אנשים עם מוגבלות, הוחלט להגישה גם לאחר מותו 

לאחר מותו: תביעה נגד בנק שלא הסכים לפתוח חשבון
משיכת כסף מכספומט צילום: קובי גדעון, פלאש 90

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה תביעה בגין הפליה במתן שירות ציבורי לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נגד בנק מזרחי, בשמו של אדם שביקש לפחות חשבון בנק, אך סורב בשל היותו עם מוגבלות נפשית. יש לציין כי האדם שבשמו הוגשה התביעה נפטר עוד לפני הגשתה, אולם בשל חשיבות המקרה ובמטרה למנוע הישנותם של מקרי הפליה דומים בעתיד, הוחלט להגיש את התביעה לאחר מותו.

האירועים המתוארים בכתב התביעה התרחשו בחודש דצמבר 2016, כאשר יריב (שם בדוי) הגיע לסניף של בנק המזרחי במרכז הארץ במטרה לפתוח חשבון עובר ושב, כשהוא מלווה במתאמת טיפול העובדת במסגרת בה הוא מתגורר. בשלב מסוים, לאחר שהפקידה שהחלה לטפל בהם שאלה אותו בדבר עבודתו והוא השיב לה כי הוא עוזר גנן, הוא ציין שבכל הנוגע להכנסה העיקרית שתיכנס לחשבון, זו תהיה קצבה של המוסד לביטוח לאומי. הפקידה שאלה באיזו קצבה מדובר, ויריב השיב כי מדובר בקצבת נכות, ולשאלתה איזה מוגבלות יש לו, הוא השיב כי מדובר במוגבלות נפשית. בנציבות שוויון זכויות לאנשים טוענים כי עצם הצגת שאלות בדבר המוגבלות היא בבחינת אפליה אסורה ולא הייתה כל הצדקה עניינית לשאול אותן. בכתב התביעה מבקשת הנציבות מבית המשפט להורות על פסיקת פיצויים בסך כולל של  125,552 שקלים וכן לחייב את הבנק בתשלום הוצאות משפט.

על פי כתב התביעה, לאחר שהפקידה המשיכה לשאול שאלות בנוגע למוגבלותו של יריב ולאחר שסיפר כי הוא מתגורר במסגרת טיפולית, הפקידה 'נבהלה', והחלה לדבר רק עם המתאמת הטיפולית שליוותה אותו. הפקידה דיברה 'מעל לראשו', זאת למרות שעד אז הוא ניהל איתה שיחה מלאה באופן עצמאי. יתרה מכך, הפקידה טענה כי לא תוכל לפתוח עבורו חשבון בנק למרות שבעבר החזיק באחד, אלא אם ימציא אישור מפסיכיאטר המאשר את יכולתו להחזיק חשבון בנק. המתאמת הטיפולית ציינה בפני הפקידה כי כל חייו היה ליריב חשבון בנק, הוא כשיר לבצע פעולות כאלה בעצמו ולא ברור ההיגיון מאחורי הדרישה החדשה להמציא אישור פסיכיאטר, אולם זו עמדה על סירובה והמשיכה לדבר אך ורק איתה, כשהיא אומרת לה בין היתר שהיא תוכל לפתוח חשבון בניגוד אליו, כי "את נראית בסדר". דברים משפילים אלה נאמרו, כאמור, בנוכחותו של יריב, ופגעו בו עד מאד. מספר ימים מאוחר יותר שבו השניים לסניף הבנק בליווי המנהלת המקצועית של המגורים בהם מתגורר יריב, וגם היא ,יחד עם יריב, ניסתה להתערב ולעמוד על זכותו לפתוח חשבון בנק כמו כל אדם אחר, וביקשה להבין מדוע היא דורשת אישור מפסיכיאטר. הפקידה השיבה כי כך נהוג אצלם ואף ציינה כי אינה יכולה לדעת אם יריב יודע לקרוא ולכתוב או אם הוא 'בסדר'. יתרה מכך, כשיריב שנעלב מדבריה אמר לה כי הוא גם דובר את השפה האנגלית, היא הושיטה לו דף וביקשה ממנו שיוכיח זאת.

בכתב התביעה שהוגש לפני כשבוע לבית משפט השלום בחיפה על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נטען כי התייחסות הבנק אל יריב באמצעות הפקידה הייתה משפילה ומפלה, ומכל מקום, לא הייתה גם כל הצדקה לדרוש מסמכים כלשהם לנוכח העובדה שיריב היה כשיר משפטית לבצע הליכים מסוג זה ולנוכח העובדה שלא הייתה כל אינדיקציה בשיחה שהצדיקה הצבת תנאים מיוחדים לפתיחת חשבון, ואלו נדרשו אך ורק בשל היותו של יריב אדם עם מוגבלות נפשית.

בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מדגישים כי החליטו להגיש את התביעה מטעם המדינה למרות שהאדם שבעניינו מוגשת התביעה נפטר, כחלק מהמאבק עבור אנשים רבים עם מוגבלות נפשית, שללא כל הצדקה ורק בשל סטיגמות נחסמות בפניהם דלתות רבות בכל הנוגע לשירות ציבורי ובכל הנוגע לשילוב בחברה.

גורמים בנציבות מספרים כי לפני שנפטר, יריב ז"ל אמר שהוא שמח שסוף סוף מישהו נלחם על כבודו ונאבק נגד הפגיעה, שהיא אחת מיני רבות שחווה בחייו בשל המוגבלות.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "אנשים עם מוגבלות, ובפרט מתמודדי נפש, עדיין חווים יחס מפלה המונע מהם פעולות יומיומיות כגון פתיחת חשבון בנק. לצערנו, האדם שבעניינו מוגשת התביעה נפטר, אולם בשל חשיבות המקרה המשכנו את הטיפול בתיק גם לאחר מותו במטרה להגן לא רק על זכויותיו שהופרו אלא גם כדי למנוע הישנותם של מקרי הפליה דומים בעתיד. המאבק באפליה הוא לא רק אינטרס של הפרט, אלא של הציבור כולו".

חשבון בנק תביעה משפטית בנק מזרחי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד