י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
צעד חריג

"יותר מכל סרט מתח": הארכיון של יחידה 504 נחשף

מאז הקמת היחידה להפעלת סוכנים, אלפי פריטי המידע על שלל פעולותיה היו מפוזרים. לאחרונה החל פרויקט לאיסוף החומרים - והממצאים שהתגלו מדהימים. כך מפרסם הבוקר (רביעי), עורך ערוץ החיילים של "ישראל היום"-חנן גרינווד

"יותר מכל סרט מתח": הארכיון של יחידה 504 נחשף
מסמכים ארכיון צילום: pixabay

לא פחות מ־40 אלף מסמכים ותמונות נמצאים בארכיון של יחידה 504, היחידה להפעלת סוכנים סמויים מחוץ לגבולות מדינת ישראל. לרובם, מן הסתם, לא תוכלו להיחשף לעולם. אבל ל"ישראל היום" הועברו בצעד חריג חומרים בלעדיים, ששופכים אור על פעילות שביצעו הלוחמים לפני עשרות שנים.

לפני כארבע שנים גילו אנשי עמותת "מודיעין 10" ואנשי היחידה כי אלפי מסמכים שקשורים לפעילות היחידה מפוזרים בשלל מוקדים, ויצאו לפרויקט שאפתני שבמסגרתו ריכזו את מורשת היחידה והעלו אותה על הכתב. חומרים אלו, שהועברו לארכיון צה"ל במשרד הביטחון, יסייעו ללוחמי העתיד ללמוד על השיטות שבהן נאסף מודיעין בעבר, באמצעות הפעלת סוכנים סמויים.

בשבוע שעבר זכו יו"ר העמותה ומפקד היחידה, תא"ל (מיל') גדי זהר, וסא"ל ב', מְרַכֵּז המורשת ביחידה המסווגת, בפרס ראש אמ"ן לחשיבה יוצרת.

תא"ל (מיל') זהר מספר כי "יצרנו שורה של ספרים וחוברות שמסכמים אירועים מבצעיים. הופתענו לגלות שאנחנו פורצי דרך, ושאין איסוף של חומר כזה באגף המודיעין או בכל יחידה אחרת".

סא"ל ב' מוסיף, "אם הציבור רוצה להבין כיצד אנחנו פועלים, שילך לסרט מתח, יכפיל, יוסיף - ועדיין לא יבין כלום".

ואכן, החומרים שנחשפו - גם אם היו רלוונטיים לפני עשרות שנים - מרתקים ביותר. כך, לדוגמה, נחשפו מכשירי הקשר הראשונים שניתנו לסוכנים, אשר לעיתים היו מוסווים כמכשירי רדיו תמימים. שמעון גור ז"ל, מוותיקי היחידה, סיפר שפעם, כדי להעביר את המשדר, נדרש שהסוכן יבוא עם חמור ויחצה איתו את הגבול.

ארכיון מודיעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד