ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

כיצד להקנות מיומנויות חברתיות לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

טיפול בילד עם הפרעות קשב וריכוז חייב להיות משולב

כיצד להקנות מיומנויות חברתיות לילדים עם הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשה וריכוז צילום: pixsabay

הפרעת קשב וריכוז, או ADHD, היא אחד מליקויי הלמידה הנפוצים ביותר בישראל. רבים שואלים מהי לקות למידה, והתשובה לכך היא כל הפרעה שמונעת מהילד לבטא את מלוא הפוטנציאל שלו בלימודים. השכיחות של הפרעת קשב וריכוז רק עולה באוכלוסייה הכללית, והיא מתבטאת בצורות שונות בכל ילד וילד. ילדים אשר סובלים מההפרעה, עלולים לעבור רצף של קשיים במערכת החינוך אשר ישפיעו על התדמית האישית שלהם בעיני עצמם. הצורך לשבת בכיתה בבית הספר הוא עינוי של ממש לילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז, והאנרגיות העצורות עשויות למצוא פורקן בשלל דרכים.

חשוב מאוד לטפל בילד עם הפרעות קשב וריכוז בצורה משולבת, על ידי מומחים מתחומים שונים. הטיפול צריך להתרכז בבעיה המרכזית, בין אם על ידי ריטלין או פתרונות אחרים, אך גם בהפרעות הנלוות. חלק מהילדים עם ADHD סובלים מהיפראקטיביות ויוכלו להרוויח המון מפעילות ספורטיבית בשעות הפנאי. חלקם סובלים מתחושות ורגשות שליליים כתוצאה מהפרעה שיש לטפל בהם על ידי פסיכולוג. אחת מההפרעות הקשות ביותר בתחום הטיפול בהפרעות קשב וריכוז היא הקושי החברתי.

איך להקנות מיומנויות חברתיות לסובלים מהפרעת קשב וריכוז?

שיקום היכולות החברתיות של ילד עם הפרעות קשב וריכוז עשוי להיות ארוך ומורכב. בדרך כלל בזמן אבחון לקויות למידה, הילד כבר שהה שנים רבות בבית הספר, והתדמית שלו בעיני עצמו ובעיני חבריו כבר מגובשת לחלוטין. שינוי דפוסי ההתנהגות תוך הקניית מיומנויות חברתיות לסובלים מהפרעת קשב וריכוז יכול להיעשות במספר דרכים:

  • טיפול פסיכולוגי: החרדות החברתיות מהם סובלים לעיתים הילדים מקורם בשנים ארוכות של אי הצלחה ותחושת זרות במסגרות החברתיות. טיפול פסיכולוגי יוכל לאתר בעדינות את המשקעים הללו, ולתת לילד כלים לשנות את דפוסי ההתנהגות הנגזרים מהם.
  • שיפור הביטחון העצמי: שיפור הביטחון העצמי הוא מרכיב חשוב מאין כמוהו בשיפור המיומנויות החברתיות. חשוב לתת לילד תחושה שיש לו יכולת, וזה לא משנה אם מדובר בטיפוח תחום עניין אקדמאי, לימוד נגינה או התמקצעות בספורט או מלאכה.
  • מסגרות מחוץ לבית הספר: חשוב מאוד לשלב את הילד במסגרות חדשות, מחוץ לכיתה בה קשה יותר לשנות את המעמד החברתי הקיים. ניתן בהחלט לרשום את הילד לחוגים כרצונו, בהם יוכל לבטא את האישיות שלו בצורה אוטנטית מחדש, ללא שיפוט מהסביבה.

חשוב לפנות לגורם מקצועי עם ניסיון בתחום

אבחון לקויות למידה חייב להיעשות על ידי פסיכולוג מומחה. רק אבחון מקצועי יוכל לתת לכם את האבחנה המדויקת והשלמה ביותר,

אשר תאפשר לכם לסייע ולהתאים את עצמכם לצרכי הילד. טיפול על ידי גורם מקצועי בעל ניסיון בתחום יוכל לאפשר לילד שלכם לפרוח. חברות רבות במשק מנוהלות ומעסיקות סובלים מהפרעות קשב וריכוז.

נכתב בשיתוף אקסטרה דיגיטל: https://www.extra.co.il

קשב וריכוז ADHD

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד