י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האוכלוסיות הנפגעות ביותר: צעירים, ילדים וקשישים

נתוני 'אור ירוק' מגלים: כמחצית הנפגעים בתאונות הדרכים משתייכים לאוכלוסיות ה'רגישות': ילדים, צעירים וקשישים • ומה הפתרונות האפשריים?

מבוגר חוצה כביש
מבוגר חוצה כביש



190 צעירים, קשישים וילדים נהרגו בשנת 2011, כתוצאה מתאונות דרכים בישראל. הם מהווים קרוב ל-50% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. כך עולה מנתוני 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס.

בשנת 2011. נהרגו 382 בני אדם בתאונות דרכים ובולטות במיוחד שלוש אוכלוסיות פגיעות. צעירים, קשישים וילדים.

בשנת 2011 נהרגו 90 צעירים (15-24) בתאונות דרכים בישראל.

אוכלוסיית הצעירים מאופיינת בשיעור גבוה ביותר של היפגעות בתאונות דרכים, וזאת בשל מספר סיבות: חוסר הניסיון בנהיגה המתבטא בחוסר יכולת לאתר סכנות ולזהות מצבים מסוכנים בכביש ובנוסף בטחון עצמי גבוה, המעודד צעירים לקחת סיכונים בזמן נהיגה.




בשל סגנון חייהם, מרבים הצעירים לנהוג בשעות הלילה, בעייפות ולעיתים גם תחת השפעת אלכוהול.

לצידם של הנהגים הצעירים בכלי הרכב, גם רוכבי האופנוע הצעירים הינה קבוצה פגיעה במיוחד.
רוכבי האופנוע הצעירים היו מעורבים ב-42% מכלל רוכבי האופנוע שנהרגו בשנת 2011.

על המדינה להגביר את החינוך והמודעות לנהיגה בטוחה ונכונה בקרב אוכלוסיית הצעירים. במקביל יש להגביר את האכיפה בסביבת מקומות הבילוי כדי להרתיע מהצעירים לנהוג תחת השפעת אלכוהול.

הקשישים:

בשנת 2011 נהרגו 71 קשישים בגילאי 64 ומעלה בתאונות דרכים בישראל.

אוכלוסיית הקשישים היא אוכלוסייה פגיעה בשל הירידה במיומנויות הפיזיות והמנטאליות המתלוות לתהליך הטבעי של זקנה. בשנת 2011 נהרגו 71 קשישים כאשר רובם (55%) נהרגו כהולכי רגל ורק 23% מהם נהרגו כנהגים.

הזדקנות היא תהליך המלווה בירידה במיומנויות שונות- הראיה מתדרדרת, יש ירידה ביכולות מוטוריות, התגובות יותר איטיות, יש קושי בחלוקת קשב, הקשישים פגיעים יותר (פיזית) מהאוכלוסייה הצעירה ויש להם קושי בשיקום לאחר תאונה.

על הרשויות המקומיות מוטלת אחריות לפתרונות תשתיתיים בקרבת בתי אבות, כמו למשל סימון בולט וברור לתמרורים בכביש, הוספת מעברי חצייה והארכת משך האור הירוק להולכי הרגל.

חשוב לבצע פעולות הסברה לקשישים, על מנת שיהיו מודעים יותר למגבלותיהם. כמו כן, נדרשת מהנהגים סבלנות רבה יותר, בייחוד במתן זכות קדימה לקשיש החוצה את הכביש.

הילדים:

בשנת 2011 נהרגו 29 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בישראל.

רוב הילדים נפגעים בתאונות דרכים כנוסעים ברכב. לכן, קיימת חשיבות עליונה לחגור את הילדים כראוי, עם מושבי בטיחות ובוסטרים, אשר הוכחו כיעילים מאד בהורדת היפגעות ילדים כנוסעים ברכב. הבוסטרים (מושבי ההגבהה) נועדו להגביה את הילד ובכך לאפשר לחגורת הבטיחות להגיע לחזה של הילד.

על הרשויות להגביר את החינוך לחגירת חגורת בטיחות ואת האכיפה המשטרתית בנושא. על ההורים מוטלת האחריות לחגור את הילדים כראוי.

בנוסף על המדינה להשקיע בתשתית בטיחותית בסביבת בתי ספר וגני ילדים. יש להתקין רמזורים ושלטים המתריעים על אזור שיש בו מספר ילדים רב וכמו כן, יש לבנות פסי האטה ומעקות בטיחות.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה להשקיע משאבים רבים כדי לצמצם את ההיפגעות בקרב האוכלוסיות האלו. שילוב של פעולות בתחום החינוך, ההסברה, האכיפה, השקעה בתשתית דרך וענישה ראויה, יצמצמו את היפגעות הקבוצות האלו ויביאו לירידה משמעותית בנפגעים מתאונות דרכים".
צעירים קשישים פגיעות אוכלוסיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד