י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פניה ליועמ"ש: "הקפא את התהליך"

שי ניצן סידר לעצמו תוספת לפנסיה המסתכמת במאות אלפי ש"ח

פרקליט המדינה היוצא שי ניצן פרש ב-16 בדצמבר אבל רמת השכר לפנסיה התקציבית שלו, המוערכת ב-50 אלף שקל בחודש, תיקבע לפי השכר המעודכן ב-1 בינואר 2020, וזאת בשל שינוי נוהל עליו הוא עצמו החליט • ארגון בצלמו בפנייה דחופה ליועמ"ש: "הקפא את העברת הכספים"

 שי ניצן סידר לעצמו תוספת לפנסיה המסתכמת במאות אלפי ש"ח
שי ניצן צילום: פלאש 90

ארגון 'בצלמו' פנה ליועמ"ש בדרישה שיקפיא מידית את נוהל העברת הכספים לפרקליט המדינה שי ניצן.

הבוקר (חמישי) פורסם באתר 'דה מרקר' שפרקליט המדינה היוצא שי ניצן סיים את עבודתו ב-16 בדצמבר, אך עדיין מחשיב לעצמו את הימים שנותרו עד סוף החודש כימי עבודה על מנת לקבל פנסיה תקציבית גבוהה לכל חייו, שכן משכורתו תתעדכן החל משנת 2020 עבור תקציב הפנסיה לכל חייו.

לפי דו"ח משרד האוצר ל–2016, שכר הברוטו של ניצן ששירת 31 שנה במשרד המשפטים, היה 80 אלף שקל בחודש. שכרו של פרקליט המדינה צמוד לשכרו של שופט מחוזי. לאחר פרישתו ייהנה ניצן מפנסיה תקציבית בסכום מוערך של 50 אלף שקל בחודש.

כאמור, ניצן עזב את תפקידו שבועיים בלבד לפני שהיה צפוי להיכנס לתוקף עדכון שכר לשופטים — מה שאומר גם עדכון למשכורתו במידה והיה ממשיך בתפקיד. בשל כך, הוא לא היה אמור ליהנות מעליית השכר הזו.

אולם, בנציבות שירות המדינה קיים נוהל הנוגע למנכ"לים של משרדי ממשלה ולבכירים נוספים ששכרם צמוד לשכר מנכ"לים, שלפיו אף שסיימו את עבודתם — הם יכולים לנצל את ימי החופשה שנותרו להם ("בעין") ולהאריך את כהונתם באופן מלאכותי עד המועד המבוקש.

לפני סיום עבודתו פנה ניצן לנציבות שירות המדינה וביקש כי הנוהל ישונה, כך שגם בכירים ששכרם אינו צמוד לשכר מנכ"ל יוכלו לנצל את ימי החופשה "בעין". הנציבות אישרה את הבקשה וכעת גם ניצן יהנה מפנסיה מוגלדת במאות אלפי שקלים.

כאמור, הבוקר שיגר מנכ"ל הארגון מכתב נזעם ליועמ"ש ובו קבל על שוד הקופה הציבורית. במכתב נכתב עוד: "הבוקר פורסם באתר דה מרקר ששי ניצן פרקליט המדינה סידר לעצמו קומבינה בה הוא כאילו ממשיך לעבוד בימים אלו. ובעקבות כך יקבל פנסיה תקציבית גבוהה לכל חייו שכן משכורתו תתעדכן החל משנת 2020 עבור תקציב הפנסיה לכל חייו. לפי הכתבה מדובר בנוהל חדש על פי בקשת של שי ניצן. ונציבות שירות המדינה שינתה נוהל לבכירים - כך שכהונתם תוארך עד למועד שבו ייכנס לתוקפו עדכון שכר. זה לא מפתיע שכן שי ניצן תמיד דאג לעצמו לנהלים מיוחדים וכבר בעבר מונה לתפקיד שמעולם לא היה לפניו כדי שיוכל להרוויח. אולם לא ייתכן שבימים אלו שבהם מדובר רבות על מתחם הסבירות ועל אמון הציבור דבר זה יעבור ללא בדיקה מקיפה."

עוד נכתב: "בימים אלו כל משרדי הממשלה מצמצמים הוצאות ואין כסף לסל התרופות, ופרקליט המדינה מבצע מחטף זה?. הייתכן שאדם פרטי פונה לנציב ומשנה נוהל שלם בשביל שיוכל להרוויח עוד מכספי הקופה הציבורית? באף חברה או מגזר פרטי לא היה קורה דבר כזה. מדובר בשוד הקופה הציבורית פשוטו כמשמעו. כזכור בשבוע האחרון חזר היועמ"ש שוב ושוב על המילים מתחם הסבירות. כוחם יפה גם בשעה זו. אדגיש שאף התנועה לאיכות השלטון הביעה זעם על מחטף זה. לסיכום אודה שוב על הקפאת הנוהל מידית וביטולו בהקדם האפשרי.. אציין ככל שפנייתי לא תיענה אשקול לעתור בהקדם לבג"ץ".

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה לפרסום ב'דה מרקר': "בעקבות עבודת מטה בנושא זה, הוחלה מדיניות חדשה שבאה להסדיר סיומי העסקה לבכירים מאוד בשירות המדינה. עד היום הבחירה בידי עובד שהוא מנכ"ל או מוקבל מנכ"ל (כלומר רוב התפקידים הבכירים ביותר בשירות, שכהונתם מוקבלת לכהונת שר או קצובה בקדנציה) היתה לנצל ימי חופשה צבורים גם לאחר סיום ההעסקה בפועל, תוך הבנה שאין להם אפשרות לנצל את רוב חופשתם בעת מילוי התפקיד וכי לא נותר להם די זמן להתארגן לקראת סיום הכהונה.

ההנחיה בעקבות עבודת מטה החילה הסדר זה על יתר ממלאי המשרות הבחירות שבתוספת לחוק המינויים (כ–30 משרות) שאינם מוקבלי מנכ"ל בשכרם".

ממשרד המשפטים נמסר מטעמו של ניצן: "ניצן הוא עובד מדינה קבוע זה 31 שנה. לקראת סיום כהונתו כפרקליט מדינה הוא פנה וביקש כי לפני פרישתו משירות המדינה יתאפשר לו לנצל ימי חופשה רבים מאוד הצבורים לזכותו, שאותם לא יכול היה לנצל עקב האינטנסיביות שבתפקידו. זו אפשרות שניתנת למנכ"לים, לקצינים בכירים ועוד.

בקשתו נענתה בחיוב על ידי נציבות שירות המדינה, שהוציאה הנחיה כללית המאפשרת לבעלי תפקידים שכהונתם קצובה לנצל ימי חופשה בפועל למשך שלושה חודשים".

מארגון בצלמו נמסר: "שי ניצן דיבר גבוהה גבוהה על שירות ציבורי ושלטון החוק בפועל התגלה כאחרון הפקידים שדואג לכיס שלו על חשבון האזרח הישראלי. ארגון בצלמו ימשיך לפעול למען מינהל תקין".



שי ניצן פנסיה נציבות שירות המדינה משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד