1. עמוד הבית
  2. בחצרות
  3. אנ"ש

זקן הפוסקים הכריע בשאלת השימוש ברכבת החדשה

בפסק הלכה שפרסם הגר"מ שטרנבוך, הוא קובע כי יש להמתין מלהשתמש ברכבת מירושלים לתל אביב, עד שיכלה הזמן שהוקדמה הפעלתה בשל חשש לחילול השבת | הסיפןר המלא בפנים

משה ויסברג, כ"ט כסלו תש"פ 27/12/2019 07:29

גדולי הגאונים התחבטו חרדי ממתין בתחנת רכבת חרדי ממתין בתחנת רכבת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זקן הפוסקים הגאון רבי משה שטרנבוך, קובע כי יש להמתין מלהשתמש בקו הרכבת החדש מירושלים לתל אביב, שיעור "בכדי שיעשה", עד שיכלה הזמן שהוקדמה הפעלתה של הרכבת בשל חילולי השבת המחפירים בהקמתה.

עם תחילת הפעלת קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב החל ממוצאי שבת האחרון, עלו רבנים ומורי הוראה למעונו של הגאון רבי משה שטרנבוך, לקבל את הכרעתו אם יש מניעה הלכתית מנסיעה ברכבת שנבנתה על ידי חילול שבת קדשנו רח"ל.

כידוע, בשנים האחרונות פרצה 'רכבת ישראל' את חומות השבת בארץ ישראל, והכריזה על יום שבת קודש כיום השיפוץ הכמעט רשמי שלהם, רח"ל, כשבמסגרתו ערכו כמעט מדי שבת בשבתו עבודות ושיפוצים לבניית מסילות הרכבת וכדומה.

גם בקו הרכבת החדשה המהירה מירושלים לתל-אביב – אשר נפתח במוצאי שבת האחרון לנסיעות מהירות מירושלים תל אביב בכחצי שעה לכל כיוון, עבדו לדאבון כל לב בהכנות לפסי רכבת במהלך ימי שבתות השנה.

בעקבות הפעלת הקו בימים האחרונים, כך נודע ל'בחדרי חרדים' - נדרשו רבנים ומורי הוראה רבים להכריע בשאלה, האם יש מניעה הלכתית מלהשתמש בתקופה זו ברכבות אלו, בעקבות הלכה האוסרת על הנאה מ"מעשה שבת" טרם שיעבור זמן הנקרא "בכדי שיעשו" – [שיעור הזמן שלא היה אפשרי ליהנות מהמלאכה לולא חילול השבת].

בתי הוראה שונים ברחבי הארץ שהפנו את השאלה אל הגאון רבי משה שטרנבוך, קיבלו תשובה נחרצת מאתו, כי בכדי שלא ליהנות ממעשה שבת, אין לנסוע ברכבת בתקופה זו, עד שיעבור הזמן שאותו ביקשו היזמים לחסוך על ידי חילולי שבת רח"ל.

במכתב תשובה מפורט שכתב הגר"מ שטרנבוך ותוכנו הגיע לידי 'בחדרי חרדים', הוא כותב כי "השלטון כאן בארץ ישראל חילל שבת קודש בפרהסיא כשהעסיקו פועלים נכרים בעבודות כריית מנהרות לצורך נסיעת הרכבת ונשאלתי לידע האם אסור ליסע ברכבת שנוסעות במנהרות שנחפרו בשבת. ואם האיסור לעולם או רק לזמן שהרוויחו בזה אם לא היו עובדים בש"ק".

"והנה כאן שחפרו המנהרות ברשות הרבים שזהו קרקע השייכת לציבור בע"כ של שומרי התורה, והיו יכולים לחפור בהיתר בימות החול, אין בכוחם לאסור עלינו ההשתמשות בקרקע שהיא גם שייכת לנו. אמנם אף שאין בכוחם לאסור עלינו ההנאה לעולם, עכ"פ אסור לנו ליהנות ממה שמרוויחים מכך שהנכרי עשה המלאכה בשבת, ולכן צריך להמתין שיעור כדי שיעשו".

"ובנידון דידן שיעור כדי שיעשו הוא שצריך להמתין שיעור הזמן שהוקדמה הנסיעה ברכבת בגלל החילול שבת שעשו בחפירות, ואם לולא שחפרו בשבת לא היתה מתאפשרת הנסיעה ברכבת רק כמה חודשים יותר מאוחר מהזמן שנתאפשר עכשיו, יש להמתין שלא ליסע ברכבת עד שיגיע הזמן שהיתה מתאפשרת הנסיעה ברכבת גם לולא שהיו חופרים בש"ק".

"ואם אין יודעים בכמה זמן הוקדמה אפשרות הנסיעה ברכבת בגלל החילול שבת, הרי זה כדין המבואר בשו"ע (סי' שכ"ה ס"ז) ובמשנ"ב שם, שבמקום ספק אם צריך להמתין שיעור כדי שיעשו (וכגון שמסופק אם הנכרי עשה המלאכה עבור הישראל או עבור עצמו) יש להחמיר להמתין שיעור כדי שיעשו, ורק בשעת הדחק או במקום מצוה יכולים להקל. וה"ה בנד"ד שהוא ספק כמה הוא שיעור כדי שיעשו, יש להחמיר מספק, עד שיהא ודאי לאחר שיעור כדי שיעשו, ורק בשעת הדחק ולצורך מצוה יש להקל", כך הגר"מ שטרנבוך.





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. כמה זה כדי שיעשו .כמה זמן לחכות?  


    • ראוי להחמיר 

      אוביקטיבי

    • צריך לחשב כמה זמן בוצעו עבודות הרכבת, כמה שנים 


  2. כדי שיעשו  


    • על כל כל שנה שבוצעו עבודות הרכבת להמתין 53 יום 


  3. הרב יצחק יוסף אמר שמותר  (ל”ת)


  4. הרי כל העיכובים היו 'בגלל' חילול שבת...  


  5. השארו בגטו  


  6. להחמיר ולא לנסוע כלל. זה הרי הכוונה שלהם חישבו רעיון כדי לגרום לנו לא לנסוע וז עלה הרעיון של העבודות בשבת ר"ל  (ל”ת)


  7. נהדר  

    אני

    • מה את מחפשת פה 

      נחי

  8. וכי יש דין "בכדי שיעשו" על שבות (אמירה לנכרי)?  (ל”ת)

    עזרא

  9. יש להחמיר ולא לסוע בכלל - לא ברכבת ולא בשום אמצעי תחבורה אחר.  

    משה

  10. המדינה צריכה לממן החזרה בשאלה כדי לרפא אתכם, אתם פשוט חולים  (ל”ת)

    חילוני

;