י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לא מה שחשבתם

לא מה שחשבתם: ההשלכות שיהיו להחלטת בג"צ בעניין נתניהו

נועם כץ עושה לכם סדר לקראת הכרעת בג"צ בנוגע לכשירותו של נתניהו להרכיב ממשלה וטוען: אם בג"צ יפסוק נגד נתניהו זה יהיה רק לטובתו

לא מה שחשבתם: ההשלכות שיהיו להחלטת בג"צ בעניין נתניהו
נתניהו בכנס בחירות צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קרב המפלגות הגדולות: מחר ידון בג"ץ בהרכב של שלושה שופטים – האם מועמד יכול להרכיב ממשלה בזמן שיש נגדו כתב אישום. באופן אבסורדי, דווקא אם בג"ץ יכריע שנתניהו פסול מלהרכיב ממשלה, אמון הציבור בו יעלה מהסיבה הברורה: החלטה כזו של בג"ץ היא החלטה חסרת תקדים שמחזירה אותנו להלכת דרעי-פנחסי. כידוע, אז הייתה השאלה האם שר תחת כתב אישום יכול להמשיך לכהן, ואילו כעת זו שאלה אחרת לגמרי.

למרות שזה דיון אחר, בשני המקרים חוק יסוד הממשלה הראה לפני פסיקתה של בג"ץ שדבר הדיון כשר מבחינה חוקתית ובג"ץ פסק כנגד החוק. לכאורה זהו דבר חסר תקדים.

במדינה כמו ישראל, כמובן שלדיון בבג"ץ יהיו השלכות על הפוליטיקה, במיוחד כשאנחנו עומדים לפני מערכת בחירות שלישית ברציפות. כאמור, אם בג"ץ יכריע שנתניהו פסול מלהרכיב ממשלה – הדבר עשוי לעזור דווקא לנתניהו.

קמפיין הליכוד במקרה כזה עשוי לתקוף ביד חזקה את מערכת המשפט בטענה שמערכת המשפט היא השולטת במדינה בפועל וכתוצאה מכך הליכוד רק ירוויח מנדטים. אבל החידה הגדולה: אם נתניהו יוכל לפי פסיקת בג"ץ להרכיב ממשלה, האם הדבר ישחק תפקיד מרכזי בקמפיין הליכוד? במידה וכן, אינני בטוח שזה המעשה הנכון מבחינת מפלגת הליכוד. אמון הציבור במערכת המשפט ובבג"ץ בפרט לא גבוה במיוחד (בלשון המעטה) עקב החלטות ומעשים שנתפסים לעיני רבים כלא נכונים. ובמידה ובג"ץ יפסוק שנתניהו יוכל להרכיב ממשלה, הדבר יכניס לתפיסתם של רבים לגיטימציה שחסרה להם בעקבות התנהלותה של מערכת המשפט בתקופה האחרונה.

במילים אחרות: אם בג"ץ יפסוק שנתניהו יוכל להרכיב ממשלה, הפסיקה תכניס לימין אמון שחסר להם במערכת המשפט ואם נתניהו יתקוף בחוזקה בקמפיין שלו את מערכת המשפט, הדבר ייראה לעיני רבים כפוטש שנתניהו מנסה לנהל בכוח מול מערכת המשפט.

מצד שני, אם בג"ץ יפסוק שנתניהו יוכל להרכיב ממשלה ונתניהו לא יתקוף את מערכת המשפט בקמפיין שלו, הוא ינסה להדגיש בקמפיין את יחסי החוץ ואת הישגיו, אבל קמפיינים אלה לא מספיק חזקים בעקבות מצבנו הנוכחי. בנוסף, לכחול לבן יהיו השלכות בעקבות פסיקת בג"ץ. במידה ונתניהו יוכל להרכיב ממשלה, כחול לבן תנסה להדגיש את נושא החסינות, ואם נתניהו ייפסל, הם ינסו להדגיש שנעשה צדק והינה, הגיע סוף עידן נתניהו.

מערכת הבחירות הקרובה תתרכז במערכת המשפט. בעקבות כך שהדבר יעמוד במרכז מערכת הבחירות, לכחול לבן והליכוד יהיה קרב עיקש על ראשות הממשלה, אך מי שיפסידו באופן מובהק במערכת הבחירות הנוכחית, הם המפלגות הקטנות.

נועם כץ. צילום: רעי שלום

בנימין נתניהו בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד