י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כל צמא חסוך במים

החיסכון במים הוא צו השעה, במיוחד כשאנו מאוימים בקנסות שיוטלו על מי שיחרוג מן הקצובה החדשה. אז איך ניתן לעשות זאת בלי להרגיש? כך תחסכו כמויות גדולות של מים מבלי להרגיש

צילום אילוסטרציה: עוזי ברק
צילום אילוסטרציה: עוזי ברק


הכנרת מתרוקנת ומשק המים בארץ נמצא במשבר החמור בתולדותיו. מדוע זה קורה?

שנים שחונות עם מיעוט ממטרים משמעותיים גרמו לשאיבה מוגברת הנובעת מצריכת יתר ומגידול מתמיד באוכלוסייה וברמת החיים. מאגרי המים הטבעיים מצטמקים במהירות, חלקם מתרוקנים כמו הכנרת, חלקם מזדהמים כמו הבארות בגוש דן וחלק ממאגרי מי התהום סובלים ממליחות יתר בגלל שאיבת היתר ואינם ראויים עוד לשתייה. מים הם מקור חיים: אדם יכול לצום 40 יום מבלי שבריאותו תינזק, אבל אחרי שלושה ימים ללא מים תהליכי החיים אינם יכולים להתקיים עוד.

צריך לחסוך אמנם במים, אבל לא לחסוך בשתייה. הדבר המפליא הוא שאפשר לחסוך כמויות גדולות של מים מבלי להרגיש בכך כלל.

איך?

1. סוגרים את הברז – לא מסתבנים כשהמים זורמים ולא משוחחים בטלפון כשהמים ברקע זורמים. פותחים את הברז רק כששוטפים את הכלים וגם אז אין צורך להשתמש בזרם חזק מדי. מדיח כלים צורך אותה כמות מים בכל הפעלה. לכן חשוב להפעיל אותו רק כאשר הוא מלא לגמרי.

2. כביסה – כל הפעלה של מכונת כביסה צורכת כמות עצומה של מים (50 ליטרים בממוצע). משתדלים להפעיל רק מכונות מלאות ומתאימים את תכנית הכביסה לכמות הכביסה שבמכונה.

3. צחצוח שיניים – סוגרים את הברז. אין צורך לפתוח את הברז בזמן שמצחצחים שיניים – הרי בלאו הכי המים אינם מגיעים אליכם. נכון קודם לצחצח ורק אחר כך לפתוח את הברז ולשטוף. ומדוע לא להשתמש בכוס? כך לא רק תחסכו מים אלא גם את כאבי הגב של ההתכופפות לכיור.

4. מקלחת – משתמשים בזרם עדין ובראש מקלחת חכם. פותחים את הברז רק כשיש צורך בכך. וטיפ נוסף: עם פתיחת הברז זורמת כמות גדולה של מים קרים המתבזבזים לריק עד הגעתם של המים החמים. אפשר לחסוך כמות מים זו בקלות אם מניחים מתחת לברז דלי ומשתמשים במים להשקיית הגינה או העציצים, לכביסה עדינה ביד או לשטיפת הרצפה.

5. נזילות – אל תזלזלו בנזילות. ברז דולף, צינור השקיה מטפטף – מצטברים לכמות גדולה של מים הזורמת לשומקום. תקנו נזילות ללא דיחוי ואם אתם נתקלים בדליפת מים בשטח ציבורי – דווחו לעירייה או למועצה.

6. השקיה – ישנן דרכים רבות לחסוך במים בהשקיית הגינה הביתית: אפשר לבחור בצמחים שגידולם אינו מצריך הרבה מים. דשא, לדוגמה, צורך המון מים. התקנת חסכמים, מודדי מים ומחשבי השקיה עוזרת מאד לשלוט על כמויות המים, רק שחשוב לעדכן את הכמויות במחשב כי מה שנכון לקיץ – איננו נכון גם לחורף. משתמשים בטפטפות ולא בממטרות ומקפידים לנתק את ההשקיה למקומות בהם אין צמחייה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד