י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מהיום: קנס על המים

ההיטל על צריכת יתר צפוי לחול רטרואקטיבית מהיום. המשמעות: החשבון שלכם יתפח - במיוחד זה של משפחות ברוכות ילדים, משפחות שילדיהם מגיעים לשבת עם נכדים ובעלי הגינות

מהיום: קנס על המים


חשבונות המים העתידיים שלכם עשויים לתפוח החל מהיום בעשרות אחוזים, כתוצאה מ'היטל צריכה עודפת' שמתכוונת הממשלה להטיל על המים - ועשוי לפעול החל מהיום.

החקיקה הנדרשת לאישור ההיטל תושלם רק לאחר שיאושר חוק ההסדרים. חברי ועדת הכספים פועלים לשנות מספר סעיפים בחוק, ובהם אלו אשר נוגעים למועד ממנו יחול ההיטל החדש. המשמעות היא שגם אם החוק יאושר בסופו של דבר רק בסוף החודש, ייתכן כי יחול רטרואקטיבית על חריגות בצריכת המים שתבצעו כבר מהיום.

לפי רשות המים, המס החדש יהווה כלי אפקטיבי לצמצום הצריכה בקרב ציבור הצרכנים "הכבדים‭:"‬ מחזיקי גינות פרטיות ובריכות, או מי שמפריזים בשימוש במים ללא הצדקה. להערכת מנהל רשות המים אורי שני, הדבר יביא לחסכון של שישה מיליון קוב מים בשנה. אלא שהכסף שיכניס היטל זה - המוערך בסכום של בין חצי מיליארד למיליארד שקל - לא יחזור לצרכן באמצעות שדרוג מערכות הולכת המים והפקתם, אלא ייכנס לקופת האוצר כמו כל ההכנסות ממסים.

בחשבון המים שקדם להיטל היו שלושה תעריפים: מחיר שמונת הקובים הראשונים לדירה בת ארבע נפשות נקבע לכ־‭4.2‬ שקלים לקוב ‭")‬תעריף א‭,(" ‬ שבעת הקובים הבאים עלו כשישה שקלים לקוב ‭")‬תעריף ב‭,("‬ ומחיר המים שמעבר לכך הגיע לכ־‭7.8‬ שקל לקוב ‭")‬תעריף ג‭.("‬ על כל נפש נוספת מעבר לארבע הראשונות קיבלה כל משפחת עוד שלושה קוב ל"תעריף א‭."‬

בחוק החדש שמבקשת הממשלה לאשר הוכרזו המים ב"תעריף ג" כצריכת יתר, והוטל עליהם קנס בסך 20 שקל לקוב, בנוסף ל־‭7.8‬ המשולמים כיום. כך, משפחה בת ארבע נפשות, הצורכת צריכה ממוצעת למשפחה עירונית של 20 קוב לחודש, תגלה בחשבון המים הבא שלה הוצאה חודשית נוספת של 100 שקל, וזינוק של 64 אחוז בחשבון הכולל.

לאור כל זאת, צריכה כל משפחה שבביתה יותר מארבע נפשות לבדוק את חשבון המים ולוודא שהצריכה מחושבת על פי מספר הנפשות הנכון. באין מידע אחר שהתקבל מהמשפחה, נוהגת העירייה להניח שבבית יש ארבע נפשות בלבד ובהתאם לכך תחושב מכסת המים הפטורה מהיטל.

הנפגעים העיקריים מההיטל, יהיו משפחות ברוכות ילדים המרבות בשימוש במים בשל רחצה, כביסות, שטיפת כלים ועוד, בעלי משפחות חרדיות שכבר חיתנו את ילדיהן ואלה באים להתארח בשבתות בבתי ההורים עם הנכדים ומתקלחים לפני שבת, וכן בעלי הגינות הפרטיות - שייאלצו לבחור בין ייבוש הגינה לתשלום הקנס.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הקיים לפני מספר ימים צוות שיבדוק עם רשות המים אופציות אחרות להגברת החיסכון בשימוש במים, אך לא בדרך הנוכחית, הגורמת לנזק עצום למשפחות, לסטודנטים, ולנכים אשר הביעו אף הם את עמדתם והתנגדו למס בהצעה הנוכחית בתוקף.

ח"כ מקלב העלה בעיות רבות בהצעה הקיימת, בהם הקנס הרטרואקטיבי, בעיות של נזילות סמויות, דירות סטודנטים, בניינים משותפים, ועוד - אשר כולם יתקשו לכלכל עצמם בעקבות היטל הבצורת.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד