י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פרויקט מיוחד: מחוקקים ומסיימים - הח"כים שיחגגו את סיום הש"ס

"ככה יש לנו ביטוח חיים": 'בחדרי חרדים' מביא בפרויקט מיוחד הצצה לחיים התורניים של נציגנו בכנסת, החברותות, הלומדים בבוקר קודם התפילה, עשרות הסיכומים שנכתבים באישון ליל והמסיימים - חברי הכנסת שחוגגים בימים אלו הישג רוחני עצום של סיום הש"ס הפרטי שלהם

פרויקט מיוחד: מחוקקים ומסיימים - הח"כים שיחגגו את סיום הש"ס
פרויקט מיוחד צילום: צלמי פלאש 90

בבית הפרלמנט התחתון בפולין, או בשמו הפולני ה'סֵיְים' - שימש הרב יהודה מאיר שפירא מלובלין לאחד מנציגי 'אגודת ישראל' וכיהן כחבר פרלמנט מטעם המפלגה החרדית בשנת 1922 עד לשנת 1927. לימים, בכנסייה הגדולה והראשונה של 'אגודת ישראל' בוינה, תוך שהוא משמש כנציג ציבור הכריז הרב שפירא, שהיה גם ראש ישיבת חכמי לובלין, על מיזם הדף היומי, מיזם שהפך היום לדבר מוכר בכל תפוצות ישראל.

אין ספק כי הרב שפירא היה רווה נחת לראות כי ממשיכי דרכו היום במערכת הציבורית, נציגי 'אגודת ישראל' כיום, לצד נציגים מהסיעות החרדיות הנוספות - ש"ס ודגל התורה - עוצרים כל אחד בזמנו הוא, ממירוץ אחרי הפוליטיקה, ומוצאים - גם בעיצומה של מערכת בחירות - את השעה היומית בה הם לומדים את הדף היומי, זאת כאשר חלקם הגדול אף זוכה לסיים בימים אלו את הש״ס.

'בחדרי חרדים' מביא בפרויקט מיוחד הצצה לחיים התורניים של נציגנו בכנסת, החברותות, הלומדים בבוקר קודם התפילה, עשרות הסיכומים שנכתבים באישון ליל והמסיימים, חברי הכנסת שחוגגים בימים אלו הישג רוחני עצום של סיום הש"ס הפרטי שלהם, מי בפעם הראשונה ומי בפעם השנייה והשלישית.

אריה דרעי

יו"ר מפלגת ש"ס שהיה כבר ידוע בשנותיו בישיבה הגדולה כלמדן, נצפה בשנים האחרונות מנצל את ישיבות הממשלה או נסיעות ממשוכות כדי ללמוד את דפי הגמרא, לא תמיד את הדף היומי. לרוב תמצאו את דרעי בכניסה לישיבת הממשלה או לדיון קבינט ממושך נכנס כשהוא עם הגמרא הכחולה של 'ושננתם' ומנצל את הזמן.

השבוע, כשפגשנו את דרעי לומד בגמרא בפתח ישיבת הממשלה השבועית, מצאנו שהוא כבר בעמוד האחרון של מסכת נדה. דרעי התקשה להסתיר את השמחה ואת החיוך, והוא אמר בנרגשות כי ביום שני השבוע הוא ערך מעמד סיום הש"ס. את האירוע של תנועת ש"ס הוא ניצל גם כדי לפתוח את המחזור הבא של הש"ס עם לימוד המשנה הראשונה של מסכת ברכות, תוך שהוא קרא לנציגיו בכנסת וברשויות המקומיות להצטרף אליו.

דרעי שוקד על הגמרא בפתח ישיבת הממשלה. צילום: באדיבות המצלם

---

יעקב ליצמן

לא משנה עד מתי יישאר שר הבריאות יעקב ליצמן בדיונים בכנסת או בסיורים בשטח, הבוקר של השר תמיד יתחיל בסמוך לשעה 04:00. לאחר טבילה במקווה השכונתי של בית הכנסת חב״ד ברחוב חנה בירושלים, הוא ייסע במונית כדי לא להטריח את הנהג וימהר לבית המדרש של חסידות גור בירושלים.

שם, בבית המדרש, כמעט לבדו, במשך שעה ארוכה ילמד ליצמן בסדר קבוע את הדף היומי לצד ספרים אחרים, תוך שיקפיד על הלימוד באופן עקבי, גם בנסיעות עבודה לחו"ל או בימים עמוסים למדי במשרד או בכנסת - הוא יפנה זמן מסדר יומו ויסתגר לבדו בלשכתו כדי להשלים את ההספק היומי. השבוע יציין ליצמן את סיום הש"ס הפרטי שלו בחיק משפחתו ולא בפעם הראשונה.

ליצמן מנצל את שעות הטיסה ללימוד הדף היומי. צילום: באדיבות המצלם

---

יצחק וקנין

השר שפותח בכל בוקר את יומו בנסיעה ארוכה מהצפון הרחוק לירושלים מנצל את הנסיעות ללימוד הקבוע. כמו שאר חברי הכנסת החרדים, מנצל את השעות המקודמות של הבוקר קודם התפילה ללימוד קבוע בכמה מהספרים בכל יום ויום; כשבראש נמצא לימוד הדף היומי.

לאחר התפילה יישאר וקנין לשעה ארוכה בבית הכנסת, במשרד לשירותי דת או במושבו בצפון הרחוק ויפתח בסדר לימוד עם הדף היומי, הלכות לשון הרע ומשניות יומיות. גם השר וקנין מציין בימים אלו את סיום הש"ס. כאדם צנוע, הוא נמנע מחגיגות או טקסים.

---

משה גפני

חבר הכנסת משה גפני, היחיד במשכן שמחזיק בתואר "ראש כולל לשעבר", מחזיק בביתו מאות דפים עם סיכומים שהוא עצמו כתב על סוגיות הש"ס בעת שכיהן כראש כולל באופקים. הדפים מסודרים בסדר מופתי בביתו שבבני ברק. מידי ערב יגיע גפני לביתו, יעזוב לרגע את עיסוקי הפוליטיקה היומיים וידפדף בין אלפי הדפים.

גפני יעבור במשך שעות הערב בעשרות הכתבים, יסדר, יחדד ויכתוב את רובם מחדש. בני משפחתו מספרים כי החלום של גפני בתום הכהונה הציבורית שלו זה לשבת ולכתוב ספר עם כל חידושי התורה הרבים שהוא כתב על סוגיות רבות בש"ס. גפני עצמו ערך בעבר פעמיים חגיגות סיום הש"ס למשפחתו.

מאורגנים בסדר מופתי. הסיכומים של יו"ר ועדת הכספים משנותיו כראש כולל. צילום: באדיבות המצלם

---

יצחק כהן

כמו שאר חבריו, כהן שנוהג לישון רק בביתו בדרום הרחוק, יתעורר בשעה 05:00 ויצא לבית הכנסת הקרוב לביתו שבאשקלון. לאחר התפילה ילמד כהן בכל בוקר את הסדר היומי שלו הכולל דף גמרא, אולם לא בהכרח בסדר של הדף היומי, משניות, הלכות לפני החג שבפתח, וגם מפתיע עם מספר דקות של לימוד בספר מוסר. את בשבתות ינצל כהן למסירת ושמיעת שיעורים בשכונתו.

---

מאיר פרוש

מאז החל מאיר פרוש להפיק את סיומי הש"ס לפני שלושה מחוזרים, קרוביו מספרים כי "זה חישמל אותו והוא החל ללמוד את הדף היומי בעצמו". בימים הקרובים סגן השר מאיר פרוש יסיים את הש"ס בפעם השלישית, והוא כבר מתכנן ללמוד שוב עם תחילת המחזור הבא.

פרוש נוהג ללמוד בכל בוקר מיד לאחר התפילה בבית הכנסת שיכון הרבנים בסמוך לביתו. בזמן הלימוד ינתק פרוש את מכשירו הסלולרי ויצלול לדקות ממשוכות בסוגייה היומית. הפוליטיקה והשאר ימתינו עד שיצא מבית הכנסת ויפתח את הטלפון מחדש.

---

יואב בן צור

לא בפעם הראשונה, כשהוא עם חברותא קבועה בכל בוקר, ועושה את לימודו לאחר התפילה או בימים עמוסים בשעות בערב, בן צור חגג השבוע את סיום הש"ס באופן מצומצם. בן צור יפגוש מידי בוקר את אחד מבכירי רבני הר נוף לחבורתא קבועה, והשניים ילמדו יחדיו את הדף היומי.

בן צור סיפר השבוע למקורביו, "אני תמיד מתחייב לסיים את הש"ס בעוד שבע שנים שוב". לדבריו, "ככה יש לנו ביטוח חיים, כי לא יקרה לך דבר בשבע השנים הבאות".

---

ישראל אייכלר

גם ישראל אייכלר יפתח את יומו בכל בוקר עם חברותא קבועה, אחד מחשובי חסידות בעלזא. את הלימוד הוא יעשה קודם או לאחר התפילה. לפני שיפתח את סדר יומו הפוליטי, ישקוד אייכלר קודם כל בסוגיות הגמרא.

---

ינון אזולאי

הח"כ הצעיר צפוי לסיים גם הוא את הש"ס באירוע עם משפחתו לעילוי נשמת אביו, הרב דוד אזולאי ז"ל. את דפי הגמרא היומיים הוא החל ללמוד עם חברותא קבועה בכולל החיד"א באשדוד. בכל בוקר הוא ישתדל לפנות מזמנו ללימוד הקבוע. בימים בהם לא יספיק ללמוד בבוקר, הוא ישלים את הלימוד בשיחת טלפון עם החברותא בלילה.

בשנה החולפת, בה היה באבל על אביו הרב דוד אזולאי ז"ל והתבצר ממנו להשתתף באירועים, הוא ניצל את הערבים ללימוד נוסף עם חברותא נוספת בכולל ערב בעיר אשדוד. אזולאי משתדל שלא יעבור עליו יום ללא לימוד תורה. את השבתות הוא מנצל כדי להשלים את החומר שהחסיר וכן ללימוד עם ילדיו.

---

יעקב מרגי

חבר הכנסת יעקב מרגי לא ינצל את יום המנוחה השבועי למנוחה אחרי שבוע עמוס בעבודה. את השבתות ינצל מרגי למסירת שיעורי תורה במקום מגוריו בישוב שדה צבי, שם ימסור שיעור בהלכה ובפרשת השבוע כל שבת לפני תפילת מנחה.

מרגי יסיים בכל שנה מסכת אחרת אותה ילמד לעילוי נשמת אביו ע"ה. בימים אלו ניתן למצוא את מרגי כשמסכת תענית תחובה בידו ומוכנסת בתיק היד אותו הוא נושא לכל מקום, את המסכת הוא צפוי לסיים ממש בקרוב.

ויש גם חברי כנסת שרואים את העתיד ורואים את ההתחלה החדשה של המחזור הקבוע ויתחילו גם הם את לימוד הדף היומי. כזה הוא למשל חבר הכנסת משה אבוטבול, שאומר ל'בחדרי חרדים',"סיימתי כמה מסכתות שלא לפי הסדר". בימים אלה שוקד חה"כ אבוטבול בסוגיות במסכת עבודה זרה, והוא מציין כי "אי"ה, כנראה אתחיל במחזור של הרב ווסרמן שיעורים מוקלטים".

שֶׁשַּׂמְתָּ חֶלְקֵנוּ מִיּוֹשְׁבֵי בֵּית הַמִּדְרָשׁ וְלֹא מִיּוֹשְׁבֵי קְרָנוֹת

סיום הש"ס הרב מאיר שפירא מלובלין חכים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד