י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עידן הביג דאטה: כמה עולה לשמור נתונים?

העידן הנוכחי עושה שימוש במידע המגיע ממספר מקורות שונים בו זמנית ומצטבר בארגון על מנת להסיק ממנו תובנות. אם בעבר חברות היו שומרות כרטסת לקוח הכוללת את פרטי הלקוח והזמנות שביצע, כיום נשמרות גם הקורדינטות של מיקום הלקוח בעת ביצוע הרכישה

עידן הביג דאטה: כמה עולה לשמור נתונים?
מאגרי נתונים צילום: pexels

ליבת הפעילות של ארגונים קטנים, בינוניים וגדולים טמונה היום בשמירה על הנתונים של העסק. כיום, כל לקוח פוטנציאלי, משתמש באפליקציה או לקוח משלם יש משמעויות רבות: החל משוויו של הארגון במקרה של חברה ציבורית וכלה ביכולתה לשווק מוצרים נלווים ללקוחות פוטנציאליים וקיימים בעסקים קטנים וגדולים כאחד. חשוב לדעת כי עלויות שמירה על כמות גדולה של נתונים יכולות להיות גבוהות. במיוחד אם מתפעלים בעצמכם את מרכזי הנתונים (ה-Data Centers). במאמר זה נכיר את הדרך בה נשמרים הנתונים כיום, כיצד הם מטוייבים ומהי הדרך היעילה ביותר לשלפם? וכן נדון בעלויות ביצוע הפעולות הללו.

עידן הביג דאטה

העידן הנוכחי עושה שימוש במידע המגיע ממספר מקורות שונים בו זמנית ומצטבר בארגון על מנת להסיק ממנו תובנות. אם בעבר חברות היו שומרות כרטסת לקוח הכוללת את פרטי הלקוח והזמנות שביצע, כיום נשמרות גם הקורדינטות של מיקום הלקוח בעת ביצוע הרכישה (במיוחד ברכישה מקוונת), נשמרות העדפות הלקוח ומוצרים נוספים בהם התעניין, נשמרים הסניפים בהם ביקר ואפילו, לעתים, נשמרים גם פרטים נוספים הקשורים לפרופיל הלקוח ברשתות החברתיות או מועדוני הלקוחות בהם הוא חבר. הכפילו את המידע הזה במיליוני לקוחות ותגלו מדוע שמירה של כל הנתונים הללו מכונה "ביג דאטה".

כיצד מעבדים את כל הנתונים?

על מנת לעבד את כל הנתונים הללו יש לשמור את המידע בפורמט בו ניתן יהיה לגשת בקלות לכל נתון ולהשוותו עם נתונים אחרים. לכן, מסדי הנתונים כבר אינם טבלאיים אלא בנויים בצורה גמישה יותר. מבנה זה דורש טיוב קבוע של הנתונים, החל מתיקון רשומות כפולות ועד לעדכון מספר הטלפון הנוכחי של הלקוח.

מומחי נתונים שיש ברשותם תואר במערכות מידע יוצרים היום הן את מסדי הנתונים עצמם והן את התוכנות שישמשו כדי לעבד את כל הנתונים הללו. הנתונים נשמרים במספר מקומות: בארגון עצמו אם יש בו מרכז נתונים אמין, בשרתים חיצוניים המציעים שרתים מתוחזקים בנפח גדול ולפעמים גם בגיבויים פיזיים שנועדו להעניק לחברה אפשרות לשחזר את הנתונים גם אם שירותי הענן לא יהיו זמינים עבורם בעתיד.

כמה עולה לשמור על הנתונים הללו?

אחסון מסדי הנתונים עצמם עשויים לעלות רק מאות דולרים בודדים אם הנתונים נשמרים בשרתים שיתופיים בארה"ב למשל. בנייה של חדר שרתים, הכולל מיזוג וניהול של החדר תעלה עוד מספר אלפי דולרים – בהתאם לצרכים של החברה. שמירת מסדי נתונים של חברות ענק או חנויות וירטואליות עם כמויות גדולות של מוצרים יכולים להגיע לעלות של עשרות אלפי דולרים לשנה.

אך, ההוצאה הגבוהה המשמעותית אינה השמירה על הנתונים אלא תכנון נכון של הדרך בה הם נשמרים ותכנון שליפת הנתונים להפקת דו"חות בעלי משמעות. פה תמצאו את העלות של מומחי מערכות המידע בארגון. לצדם, חשוב כמובן להוסיף גם את אבטחת המידע על מנת שלא ידלוף החוצה למתחרים או לפצחנים המעוניינים לעשות במידע זה שימוש ליצירת רווחים כמו גניבת פרטי האשראי. למעשה, המרוויחים העיקריים בעידן הנתונים הם המתכנתים ומומחי אבטחת המידע שלאחר תואר במערכות מידע שומרים על המשאב החשוב ביותר בליבת העסק – הנתונים שצבר.

מערכות מידע אבטחה אחסון קבצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד