י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

קרתא? חרטא

הפגנות השבת בירושלים נערכו על אש נמוכה, לאחר שהבד"ץ הוציא לרחובות רק אברכים. גם מאמצי התיווך בין 'העדה' לראש העיר תרמו להרגעת הרוחות. האם 'פרשת החניונים' מאחורינו? • סיכום מיוחד

קרתא? חרטא
אלי שקד

האם ה'עדה החרדית' איבדה את התמיכה הציבורית למאבקי השבת ב'פרשת החניונים'? אם לשפוט לפי מראות השבת התשובה חיובית.

האדמו"ר מערלוי: "תפרשו מהקואליציה!"

מה שהחל כמאבק של 'העדה החרדית' ב'פרשת החניונים' גרר את כל הציבור החרדי כולו. במפגן מחאה אדיר, שהתקיים בשבוע שעבר ברחוב בר אילן בירושלים, השתתפו כ-40 אלף איש, ונראה היה שההפגנות ילכו ויחריפו, ככל שיעבור הזמן.

במוצאי שבת שעברה נעצרו כ-50 חרדים במהלך ההפגנות. תלונות קשות נשמעו על התנהלות המשטרה במהלך ההפגנות: האלימות, חוסר הרגישות, והעבודה הקלה אותה ניסו השוטרים לבצע באמצעות מעצר של חפים מפשע, עוררו את רוגזם של רבים וטובים.

במהלך השבוע האחרון נערכו הפגנות ספונטניות על-ידי נוער שוליים, בעיקר בתוככי השכונות החרדיות. המשטרה, שהפיקה לקחים, איפשרה לחרדים להשתולל בתוך השכונות, בבחינת 'יכה יוסי את יוסי' - כל עוד אתם לא מפריעים לחיים הציבוריים של כלל תושבי העיר, הרי שמצידנו תהרסו את שכונותיכם.

לקראת השבת האחרונה הורגשה מתיחות גדולה בעיר. אילו צעדי מחאה יינקטו? - שאלו את עצמם בכירי המשטרה. הדריכות המשטרתית מנעה התבטאויות שנשמעו בשבוע שעבר על "אפס סובלנות". המשטרה ריככה את אמירותיה, ואת מעשיה.

במפגשים שנערכו לאורך כל השבוע האחרון בין נציגי המשטרה לנציגי הציבור החרדי, הבהירו שני הצדדים כי פניהם לשלום. אף אחד לא אוהב מראות של נוער משתולל, פחים שרופים, ועצורים צעירים בחדרי חקירות. בכירי המשטרה ביקשו להרגיע את הרוחות, והרבנים הבטיחו שכך יעשו.

אך כולם הבינו שהכל תלוי ב'עדה החרדית'. ברצותם - ירגיעו את הרוחות, ובחרון אפם - יבעירו את העיר. כולם עקבו בדריכות שיא אחר הודעות ה'עדה' לקראת השבת.

שמואל חיים פפנהיים, דובר 'העדה החרדית', אמר בשיחה עם אתר 'בחדרי חרדים' כי ההפגנה בשבת מיועדת לאברכים ורבנים בלבד. הנוער אינו מוזמן ואינו רצוי בהפגנות.

מי שמכיר את הטרמינולוגיה בעדה החרדית הבין, שהעסק הולך לרגיעה. אין דינם של אברכים מבוגרים, לצעירים חמומי מוח. ואינו דומה מו"ץ מהבד"ץ לינוקא שורף הפחים. ההוראה החד משמעית, הוציאה את הרוח מהמפרשים של חובבי האקשן, ובכירי המשטרה השמיעו אנחת רווחה.

השמועות על מו"מ המתנהל בין 'העדה החרדית' לבין ראש העיר, תרמו גם הם להרגעת הרוחות. הרב אברהם פרויליך, המשתייך לחוגי בריסק, שימש כשליח מיוחד מטעם 'העדה' לראש העיר. השניים ישבו - ונוצר דיאלוג בין היריבים. עדיין אין סיכומים, אך ישיבה משותפת היא התקדמות משמעותית.

המודעות שנתלו בבני ברקצילום: המודעות שנתלו בבני ברק
המודעות שנתלו בבני ברק

גם בבני ברק ניסו אי אלו גורמים להלהיט את הרוחות. במודעות שנתלו בבתי הכנסת התבקשו התושבים, לצאת לרחובה של עיר, ולהביע את מחאתם על פתיחת החניון: "האחיכם יחרפו את נפשם ואתם תשבו שלווים בבתיכם" - שאלו במודעות. אך מתברר שהשאלה נותרה ללא מענה. תושבי בני ברק נשארו ספונים בביתם, לצד המזגנים. ב'מוקדי ההפגנות' - לא נראה איש.

גם המשטרה החליטה שלא להחריף את המהומות. ההוראה המשטרתית הייתה: לא לעצור אנשים בשום אופן - וכך התנהלו ההפגנות בשקט יחסי. המפגינים קראו קריאות גנאי לעבר השוטרים, והאחרונים התמודדו עם הקריאות, ולא נגררו לעימותים אלימים.

כתב 'קול ישראל' שעבר בשכונת מאה שערים, קלט בחור שאמר: "מאוד משעמם, אין אקשן. אין דם".
וזוהי האמת. השבת הייתה 'יבשה'.

האם זו גסיסת המחאה ב'פרשת החניונים'? מוקדם להעריך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד