י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

למה התקשורת פוחדת מחזרתו של דרעי?

'קרן פוזן' קונה את ה'יהדות' של צה"ל בכסף ומסלקת את הרבנות הצבאית • האם נמצא פתרון לבעיית החניה בשבת בירושלים? • ויש גם 7 קצרים • יצחק נחשוני עם סקירת עיתוני סוף השבוע

בפאנלים של התקשורת זה בסדר? דרעי. צילום: פלאש90
בפאנלים של התקשורת זה בסדר? דרעי. צילום: פלאש90




לקראת הסרתו של 'טלאי הקלון' שהודבק לאריה דרעי, והאפשרות הנפתחת לפניו מהשבוע להשתלב בכל תפקיד פוליטי, משדרת התקשורת 'פאניקה' נוראה ואפילו מעליבה אותנו כקולגות.

בסוף השבוע, הוציאו שני עיתונים - 'מעריב' ו'גלובס' - את ה'חטייארים' שלהם מהנפטלין והפקידו בידם את התפקיד ה'חשוב מאוד' בעיניהם: לעשות לדרעי דה-לגיטמציה לקראת שובו למערכת הפוליטית.

אברהם תירוש, שמחובת ה'גילוי הנאות' היה צריך לציין כי נמנה בעבר על חבורת המקורבים לזקני-צעירי המפד"ל שדרעי היה בעיניהם 'סדין אדום', דואג ליצר את המשולש: דרעי- רמון- בניזרי (את הירשנזון הוא משאיר, משום מה, בחוץ), וכותב: "בעבר, אף אחד מאנשי הציבור והפוליטיקאים שהורשעו בעבירות רציניות לא שב לתפקיד ממלכתי. גם לא ניסה. מדוע להחזיר את מי שכבר מעד? מדוע שדרעי יחזור"?

כאילו שלפני העמדתו לדין נבחר דרעי בקולות תירוש וחבריו.

מתי גולן ב'גלובס', שדרעי תמיד היה חביבו ל'ארוחת הבוקר', מביע גם הוא פחד נורא מפני חזרתו של דרעי: "דרעי אינו המושחת המצוי. הוא הפך להיות האייקון של השחיתות הציבורית ושל המאבק נגדה. לכן מי שיתמוך בחזרת דרעי יעניק ניצחון לשחיתות ומהלומה למאבק נגדה".
איזו דאגה לעתיד המדינה.

בעינינו, אנשי תקשורת, לא רק שהדברים מקוממים אלא גם מעליבים. למה סבורים ה'קולגות' שלנו שלפוליטיקה המאוסה אסור לדרעי לחזור אפילו אחרי שאות הקלון מוסר ממנו, ואילו התקשורת רדפה אחריו גם בשבע השנים שהקלון דבק בו, והעיקר שישתלב בה בכל הזדמנות? למה 'מועצת החכמים' התקשורתית סבורה שהפוליטיקה צריכה להיות 'יותר נקיה' ממנה ולא להתלכלך באנשים כמו דרעי?

אין זה אלא שהם באמת מ-פ-ח-ד-י-ם!

"היהדות הפלורליסטית" קונה את צה"ל בכסף


עיתוני סוף השבוע, 'מקור ראשון' ובעיקר 'הארץ', חושפים בעקיפין את המזימה הטקטית המתוכננת כמו מבצע צבאי, שעמדה מאחורי התקפת העליהום התקשורתית על הרב הצבאי הראשי, תא"ל אביחי רונצקי, והרבנות הצבאית הראשית.

הרב אביחי רונצקי, רב ו'מתנחל' על פי מדדי התקשורת הכללית, הוצנח לצה"ל על תקן של רב שלא יציק למערכת בענייני הלכה. מי שהקל עליה בגישתו ה'ממלכתית' לעקירת יהודים מבתיהם בגוש קטיף, על אף היותו איש התיישבות, למה שיכביד עליה בענייני שבת וזהות יהודית, גם אם הוא עצמו שומר שבת ובעל זהות יהודית שורשית?

מאז התמנה לרב צבאי ראשי, השתדל הרב רונצקי להוכיח שצה"ל לא טעה בהערכות שלו. אמנם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, שמינה אותו בניגוד לכל הגיון ויושר, נאלץ לעזוב את תפקידו דווקא על רקע טעויות בהערכה במלחמת לבנון השניה, אבל הוא, השתדל להוכיח לממשיכיו שבשיקולי המינוי שלו לא נעשו כל טעויות. כך, למשל, פתח את הקורס לרבנים צבאיים למי שאינם מוסמכים לרבנות, פרסם מפעם לפעם פסקי הלכה עצמאיים ואפילו 'מרדניים', כמו חובת נשיאת ביפרים בשבת, ואפילו הוכיח 'דוגמא אישית', כשעל פי עדויות נסע בעצמו בשבת, שלא לצורך מבצעי.

וגדולי ההלכה? - לגר"ש עמאר הרי כבר הודיע מרגע מנויו כי הוא אינו מקבל את מרותו, אז למה שלא יוכל לצרף ל'מועצת הרבנים' שהוא אינו מקבל אותם עוד כמה שמות חשובים?

גם בנושא 'גיוס בנות' הוא הכניס חידושים. עוד הרבה לפני שנתפס כמביע את דעתו האישית שלא לגייס נשים לצה"ל, הוא 'חידש' גם בעניין זה. רונצקי מינה קצינת דת ראשונה בצה"ל, שעוברת בעצם שירותה הצבאי, על האיסור של כל גדולי ישראל ועל חוות דעתה של הרבנות הראשית שגיוס בנות הוא בבחינת 'יהרג ואל יעבור'. כשיש גם אחראית להשתקת המצפון של הבנות המתגייסות נגד ההלכה, למה שהדבר לא יעודד בנות נוספות לעבור על האיסור?

אבל כל זה ועוד צעדים פומביים בהם נקט לא מנעו ממנו להביע, בכנס סגור לבנות דתיות, את דעתו האישית שבנות אינן צריכות להתגייס לצה"ל.

'מחלקת בטחון שדה' של צה"ל בעזרת הצנזורה ודובר צה"ל מתמחה בשמירת סודות צבאיים הנאמרים במסגרות סגורות, אבל במקרה הזה יש, כנראה, בצה"ל מי שמעוניין שהדברים יתפרסמו כדי לסייע להוצאה אל הפועל של אחד הסודות השמורים ביותר בצה"ל, הקשור באופיו והתנהלותו כצבא יהודי.

עד לסוף השבוע פעלה התכנית בדיוק כפי שסברו. כותרת ראשית שפורסמה באמצע השבוע בעיתון 'הארץ' נתנה פרסום, ללא כל פרופורציה, לדבריו של הרב הראשי לצה"ל נגד גיוס בנות שנאמרו יותר משבועיים לפני שפורסמו. כותרת ראשית, לא פחות מזה!

הרב רונצקי נבהל מהפרסום והודיע מיד, באמצעות דובר צה"ל, כי הדברים אינם נכונים, מה שאומר שהוא בעצם אינו מקבל את דעתם של גדולי ישראל גם בעניין זה.

כל רבני הציונות הדתית שהתייצבו להגנתו, מצאו את עצמם בלב המערכה הצבאית המתוכננת היטב, שהרב הראשי לצה"ל עצמו ברח ממנה.

את החלל הזה, שנוצר על-ידי הפרסום בתקשורת, ושגילה שלצה"ל אין רב סמכותי שיעמוד על עקרונות ההלכה ויאמר את דברו ללא מורא, כפי שהיה בעבר, עומד למלא בקרוב גורם מאיים המבקש להשתלט על כל נושא היהדות בצה"ל ולהוציא אותו מידי הרבנות הצבאית האורטודוקסית.

מה שזק"א עשה למתים, כשנישל את הרבנות הצבאית מטיפול בחלקם הגדול, עושה חיל החינוך לטיפול הערכי בחיילים ובקצינים, רק שהפעם מדובר במהלך מסוכן ביותר.

'הארץ' וגם 'מקור ראשון' חושפים את הכוונות בגיליונות סוף השבוע שלהם. לדברי הכתב עקיבא אלדר, פרשן מדיני ופוליטי, שלפתע מגלה מעורבות תמוהה בשטח הצבאי, קצין חינוך ראשי תת אלוף אלי שריימסטר בונה מערכת מתחרה לרבנות הצבאית הראשית. "הוא מעודד את מפקדי היחידות להציע לחיילים פרשנות 'פלורליסטית' למונח יהדות. המונח פרשנות פלורליסטית" -מסביר הכתב למי שאינו יורד לסוף דעתו - "כולל פרשנות רפורמית, קונסרווטיווית ואתאיסטית".

אם הדבר לא היה על דעת הפיקוד העליון בצה"ל היתה הכוונה הזו להקים מתחרה לרבנות הראשית המתפרסמת בגלוי בעיתון, נתפסת כאילו היה מפקד חיל השריון מבקש להקים מתחרה לחיל האוויר. אין ספק שבמקרה שכזה היה האיש נעצר מיד ואולי גם מאושפז. אבל כאן, כך עולה מתוך הכתבה, מעורבים גורמים נוספים ואפילו הרבה כסף, שאמורים לעזור לעשות את ה'הפיכה הצבאית' בתחום היהודי.

'הארץ' חושף עוד ש"לצדו של שרמייסטר (קצין חינוך ראשי) התייצבו 'קרן פוזן' וארגוני חינוך נוספים שפועלים להנחלת הזהות היהודית הלא דתית".

פרופ' עלי יסיף, העומד בראש הקרן, מתרברב בעיתון שמעתה הגופים העיקריים בצבא, קורס קצינים, בית ספר לפיקוד ולמטה-פו"מ והמכללה לביטחון לאומי יקיימו מעתה את ימי העיון שלהם בנושאי יהדות רק בקמפוס החילוני 'בינה' שברמת אפעל. יסיף מבטיח להציג בפני הקצינים את ה'יהדות המודרנית' וצופה מאבקים איתנים עם הרבנות הצבאית והראשית.

קצין חינוך ראשי מוצא באותה הזדמנות צורך להוסיף: "אין היום בצה"ל כל תופעה של חזרה בתשובה והצבא אוסר כל פעילות 'מסיונרית'...

רק פעילות אנטי יהודית 'מרדנית' הניתנת תמורת כסף שמזרימה 'קרן פוזן' מותרת.

לאן נעלמה המשטרה הצבאית החוקרת?

ההצדקה לכניסתה של 'קרן פוזן' ותכנית ה'יהדות הפלורליסטית' שהיא מביאה איתה לצה"ל, בניגוד לאושיות הצבא, היו תקרית הופעת הזמרות בצה"ל, שבני ישיבות ההסדר התקוממו נגדה, ועכשיו גם דבריו ה'לא פלורליסטים' של הרב הראשי לצה"ל על גיוס בנות שהתפרסמו בדיוק השבוע בכותרת הראשית של 'הארץ'.

מי חתום על הידיעה הראשית נגד הרב הראשי לצה"ל רונצקי? - הכתב אנשיל פפר. ומי הוא ה'רפרנט' של 'קרן פוזן' בעיתון 'הארץ'? - אותו אנשיל פפר. האם נותר ספק בקשר שבין שני הפרסומים?

'מלכודת עכברים' וירטואלית במקום חניון


היום, בפתחו של שבוע חדש, אנחנו אנשי בשורה. בהחלט יתכן שהסערה שליוותה את פתיחת החניון בירושלים בשבת ואשר הציתה את העיר גם אתמול, לא היתה אלא אפיזודה רעה אך חולפת. הפתרון לבעיה הגיע מכיוון לא צפוי.

בכתבה מעניינת פרי עטו של גיא גרימלנד, המתפרסמת במהדורת סוף השבוע של העיתון הכלכלי הרציני 'דה מרקר', מסופר על אחד, מיכאל וייס, ירושלמי בן 34, "שלא מסוגל להתנתק מירושלים ולעזוב אותה" שפיתח אתר חדש בשם jerusalem. Com העומד להפוך, להערכת יודעי דבר, ל'יוטיוב' הבא.

750 אלף דולר הוא השקיע רק בדומיין - השם של האתר, וזהו אחד מהסכומים הגבוהים ששולמו אי-פעם לשם כלשהו בישראל. לדברי העיתון גם עובדה זו מצביעה על רצינותו של המיזם.

אתר jrusalem.com מציע את כל מה שקיים בירושלים, ושבגללו באים אליה מבקרים, דרך האינטרנט.למשל, הוא מאפשר לשלוח תפילה קולית לכל מקום בירושלים, לכותל או לבתי התיפלה של הדתות האחרות. ה'מתפלל' מוקלט מול תמונה פנורמית, תלת מימדית של האתר שבו ביקש ל'התפלל'. הוא יכול לצרף חברים או משפחה' כ'מנין' בזמן אמת, ואפילו להדליק 'נר וירטואלי' במקום התפילה.

מי שיש לו קרוב משפחה הקבור בירושלים, יוכל לטפל בקבר ולטפחו, ואפילו לקיים פגישות עם אישי העיר, לערוך בה קניות, או לסחור בנדל"ן שבה – הכל, ממש הכל, תוכלו לעשות דרך הדומיין המדומיין הזה.

עכשיו תסבירו לנו לשם מה יש עוד צורך בחניה ואפילו רק ל-850 מכוניות, בשבת?!

אם מעתה לא צריך לעזוב את הבית כדי להגיע לירושלים אפילו פעם בחיים, וניתן לקבל את כל השירותים שרק תרצו דרך האינטרנט. אם אפילו ראש העיר ברקת יוכל להצהיר בדרך זו על פי פניה שלכם שהוא מתכוון לקיים את כל הבטחותיו לתושבים ולהפוך את ירושלים לעיר 'כלל מחרפיה', מי צריך עוד חניה למכוניות בעיר? מקסימום מלכודות ל'עכברי המחשבים'....

ולחשוב שהפתרון היצירתי הזה העשוי לתרום להשבת השקט לעיר יגיע דווקא ממי שהיה בעבר מנכ"ל תנועת 'דור שלום' הירושלמית. מיכאל וייס ה'גאון' שמאחורי האתר: "זו תנועה שהחלה במחאה חילונית נגד ש"ס". כשה'קרן' הרעשנית הזו קרסה, התמנה וייס למנהל הקרן של... ניר ובברלי ברקת.

רגע, האם יתכן שלראש העיר, הבא מתחום השקעות במחשב יש קשר לפרויקט המבטיח הזה? אם כן המיזם הזה מקבל מימד שונה לגמרי. תחשבו איך שגלגל מסתובב!

וייס אומר בהחלטיות בראיון עמו: "גם אם יגיע שייח' מערב הסעודית וישים מיליוני דולרים על השולחן לא אמכור את jrusalem.com. לעומת 'ספייס' ו'יוטיוב' זהו נכס ציבורי".

צודק. מי מטורף למכור את הזכויות של מה שעשוי להתגלות כפתרון לבעית החניה בשבת בירושלים בשבת לשייח' סעודי, גם אם אין עדיין אחד כזה שמציע לקנות אותו?!

קצרים בתקשורת: 7 הערות בשולי עיתוני סוף השבוע


1. מודעה המפתיעה ביותר

למרות שבתמונות שהתפרסמו מכנס ההכנה ל'פורום המנהלים' של 'המודיע' לא בלטו בעלי הלבוש הליטאי, ואולי דווקא בשל כך, התפרסמה השבת מודעה גדולה של ה'פורום' בעיתון 'יתד נאמן'. אחרי מודעת התודה לעורך מוסף 'שבת קודש' של 'יתד', ישראל פרידמן, שהתפרסמה ב'המודיע' זה אולי לא כל-כך מפתיע, אבל המודעה מתפרסמת, בכל זאת, מתחת לכותרת 'חדשות'.
אכן חדשות טובות.


2. ההתחמקות הבולטת ביותר

אחרי ידיעת הענק שהתפרסמה באמצע השבוע 'בלעדית' ב'המודיע' וב'ישראל היום' על עצמות נספי שואה המוצאים, כביכול, מקבריהם שברומניה ונמכרים לסטודנטים לרפואה למטרות מחקר, באה בה'מודיע' של ערב שבת ההכחשה בקול ענות חלושה. ל'מרכז רבני אירופה', שהוא מקור הידיעה, ולא. כספי מ'המודיע' שפירסם אותה בראש העמוד הראשון, לא היה, כנראה, האומץ להודות שאין בסיס עובדתי ל'סקופ' המזעזע ולהתנצל. הם גייסו לצורך זה את שר ההסברה יולי אדלשטיין, שבתשובה לשאילתא יזומה בכנסת אמר כי לא נמצאו כל הוכחות לניצול עצמות נספי השואה ללימודי רפואה ברומניה. השר אדלשטיין לא הסתפק בהכחשה גורפת, אלא הוסיף שגם בעבר היו פרסומים דומים וגם אז לא נמצא אימות לעניין.
האם מישהו מיחזר כאן שמועה והציג אותה כ'סקופ'?


3. הכתבה הרצינית ביותר

הישג עתונאי נאה השיג העיתון 'קול העיר' בשיחה שקיים שלמה קוק עם הגר"ר פיינשטיין, ראש ישיבת 'סטטן איילנד' ובנו של הגאון רבי משה פינשטיין זצ"ל. המוטו: "אין סתירה אחת בכל הספרים של אבא". אקטואלי: "מצטטים כל הזמן בשם רבנים ואנשים מאוד חשובים בקהילות היהודיות כאילו הם מכנים את אובמה בכל מיני כינויי גנאי כמו 'עבד','כושי', 'שחור'. אני לא מאמין שאדם אחראי יכול לומר דברים כאלה. זה לא משנה מה חושבים עליו - דיבורים נגדו עלולים לגרום לו להיות שונא ישראל". כלכלה עולמית: "לא ראיתי אפילו אברך אחד שעזב את הכולל בגלל שאביו או חמיו הפסידו כסף". מעניין.


4. הפרסום האיטי ביותר

שיא חדש במהירות עבודתה של התקשורת רשם השבת העיתון 'מעריב'. שלושה ימים אחרי שיו"ר הכנסת רובי ריבלין כבר הספיק להתנצל בפני ראש הממשלה נתניהו על דברים שאמר עליו בראיון לעיתון 'מעריב', מתפרסמת השיחה עצמה, עמו במוסף 'סופשבוע' של העיתון. "ביבי בא מבית טוב אבל לפעמים הוא לא מבקר בבית" - מצוטט ריבלין בראיון, וזו רק 'יציאה' אחת. עוד מזל שביבי לפעמים לא מבקר בבית. אם היה מבקר, ריבלין היה צריך לברוח ממנו.


5. הסקר הטרי ביותר

סקר 'דיאלוג' המתפרסם ב'הארץ' מצביע על כך שאם היו מתקיימות הבחירות היום היה הליכוד עולה ל- 32 מנדטים והסיעות הדתיות והחרדיות היו שומרות על כוחן. הנתון המעניין ביותר: 49% מרוצים מתיפקודו של ראש הממשלה נתניהו, 43% סבורים כי ממשלת נתניהו יותר טובה מממשלת אולמרט, אבל בציון הכללי היא מקבלת 5.6 ובקושי עוברת. עכשיו תחשבו כמה, אם כן, היתה מקבלת ממשלת אולמרט אם היתה ממשיכה בכהונתה.


6. הכתבה השומנית ביותר

לא צריך לאהוב 'סרדינים'(ומי בעצם אוהב?), כדי לאהוב את הכתבה החביבה והשונה של שרה רוטנברג ב'בקהילה' על ההתארגנות של קבוצת מומחים עולמית הדואגת לגורלם של...ה'סרדינים'. מסתבר שהדגיגים עומדים לחזור ולתפוס שוב את מקומם בצלחת שלנו ואולי גם ב'שעלעשיד'ס' אחרי שנושלו על-ידי הטונה. אם זה לא היה קורה, עוד מעט כבר לא היינו יכולים לתאר את צרת הדחיסות בקווי אגד בירושלים במשפט "דחוסים כמו בקופסת סרדינים'. מי ידע על מה אנחנו מדברים?


7. הכתבה המרגשת ביותר

א. נתנאל מ'משפחה' מפרסם (מפרסמת?) שיחה מרתקת ונוגעת ללב עם נעם, אביו של גלעד שליט. במהלך השיחה חבש האב כיפה לבנה, הוציא את התפילין של גלעד ב"חרדת קודש" ובידיים רועדות מהארון והצטלם איתם. הוא גם ניסה להעביר את תחושת ההתרגשות מהתפילות שנישאות לשחרור בנו, תיאר את פגישותיו המעודדות עם גדולי ישראל ונפעם מהקונטרס התורני שכתב תלמיד ישיבת פוניבז' שהקדיש את זכויות הלימוד בו לשחרורו של גלעד. חבל שהכתבה מנסה להציג את נעם שליט בצורה מוגזמת כמאמין, כי לנו קצת קשה להאמין.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד