ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מוסיף דלק להסתה

הנגיד מאשים: "המיסים יעלו בגלל החרדים" - הח"כים החרדים שותקים

נגיד בנק ישראל שופך חומר בעירה נוסף למכונת ההסתה של ליברמן ושותפיו, כשבנאום שנשא, קבע כי אי השתלבות החרדים בשוק התעסוקה, תוביל להעלאת מיסים לכלל האוכלוסיה | ב'ישראל ביתנו' כצפוי מברכים על הדברים ובמפלגות החרדיות שותקים, מלבד ח"כ אחד. ומי תומכת 

הנגיד מאשים: "המיסים יעלו בגלל החרדים" - הח"כים החרדים שותקים
אמיר ירון\חרדים צילום: נועם ריבקין-פנטון/יונתן זינדל, פלאש 90

כשבסיעות החרדיות נלחמים מול ההסתה שמגיעה מכיוון הסיעות האנטי דתיות, שבין הטענות שנשמעו לאורך החודשים האחרונים והיו לחלק בקמפיין הבחירות של הסיעות השונות, נשמעה טענה כי כביכול החרדים לא משלמים מיסים, מגיע נגיד בנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון ושופך דלק למכונת ההסתה ומאשים את החרדים על כך שאינם משתלבים בתעסוקה, מה שיגרום לטענתו לעליית המיסים.

בהודעה ששיגרו בבנק ישראל, צוטט הנגיד טוען כי ההתפתחויות הדמוגרפיות הופכות את החברה החרדית לגורם משמעותי במחר הכלכלי של ישראל. שלדבריו "צריך להכיר בכך וחשוב להתכונן לכך כבר עכשיו".

בדבריו מסביר הנגיד את המחויבות של השתלבות החרדים בשוק העבודה העתידי ומטיל על הממשלה את האחריות לבצע את התמריצים, כשעיקר הבעיה הוא בתעסוקת הגברים החרדים ובפערי השכר בחברה הישראלית.

"שיעור החרדים באוכלוסיה עולה בהתמדה וצפוי  להגיע לשליש בשנת 2065", טוען פרופ׳ ירון בכינוס שנערך אתמול. לטענתו, "בלי שילוב מלא של החרדים (ושל אוכלוסיות נוספות) בשוק העבודה העתידי לא נוכל להתקרב לרמת החיים של המדינות העשירות, ואף קיים חשש שנרד מטה בדירוג עם השנים", שאת האשמים למצב הוא כבר מצא - החרדים כמובן, והוא מסביר כי "היות והחברה החרדית הופכת למשמעותית יותר ויותר מבחינת היקפה. סימולציה שנערכה בבנק ישראל מראה ששילוב הגברים החרדים בשוק העבודה והקניית השכלה מתאימה יעלו באופן משמעותי את התוצר לנפש".

פרופ' אמיר ירון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בין הנתונים שהוא מציג, טוען נגיד בנק ישראל, כי, ההכנסה נטו של משקי הבית החרדים נמוכה בכ-30 אחוז משל משקי הבית החילוניים וכמובן שמשק הבית החרדי גדול יותר. "פער זה נשמר ב-20 השנה האחרונות, ובמקביל ירד המשקל של תשלומי ההעברה בהכנסת משק הבית, במיוחד בקרב משקי הבית החרדים", טוען הנגיד, שמוסיף ומאשים כי "תשלומי המיסים הישירים של משקי בית חרדים הם כשליש מאלו של משקי הבית הלא חרדים. אם המגמות הדמוגרפיות ישמרו והשתתפות החרדים בשוק העבודה תישאר כפי שהיא כיום, המשמעות היא שכדי לשמר את היקף גביית המיסים בתוצר תידרש העלאה של כ-16% במסים הישירים במונחי 2018".

הנגיד הסביר בדבריו כי מדובר בחישוב שערכו בבנק ישראל כדי לתת תשובה להשלכות הכלכליות איתם הם יתמודדו, "אם לא נטפל באתגר השילוב של החברה החרדית במשק" לדבריו. הנגיד הוסיף כי בבנק ישראל מנסים להבין את מה שגורם לפער שהוא מציין לטובה את שיעור התעסוקה של הנשים החרדיות גבוה ובמגמת עלייה, ודומה מאוד לשיעור בכלל האוכלוסייה שלעומת זאת, שיעור התעסוקה של הגברים החרדים נמוך משל כלל הגברים, ומאז שנת 2015 נבלמה מגמת העלייה ואף מסתמנת מגמת ירידה.

'ישראל ביתנו' מיהרו לברך - החרדים שותקים

לאחר דבריו של הנגיד, שנחשב לגורם משמעותי וידען בכלכלת ישראל, בסיעת 'ישראל ביתנו' מיהרו לברך את דבריו, תוך שחבר הכנסת עודד פורר אמר ב'ערוץ הכנסת', כי, "הנגיד אומר דברים מאוד ברורים, בקצב הזה, כמו שממשיכים, אם לא נצליח לשלב יוצא את האוכלוסיה החרדית בשוק העבודה יצטרכו להעלות את המיסים הישירים ב-16% על כל משקי הבית. והוא אומר עוד, שמשק בית חרדי משלם מיסים שליש ממשק בית לא חרדי".

פורר מאשים כי "דרעי וליצמן רוצים להשאיר את הציבור שלהם מחוץ לגדר, בעוני ותחת השליטה שלהם. לכן, כל פעם שאנחנו יוצאים נגד המגמה הזו הם תוקפים אותנו בגידופים". וכי רק 'ישראל ביתנו' תפתור את המצוקה.

מנגד, בסיעות החרדיות שמרו בכל היממה האחרונה על שתיקה רועמת, מלבד חבר הכנסת ישראל אייכלר שהשווה את הדברים למעשים שנעשו בגרמניה, באומרו כי "כל ספירה של הציבור החרדי בנפרד היא אנטישמית ביסודה. בראשה הספירה הדמוגרפית המאיימת בריבוי ילדים חרדיים נובעת משנאה ועוינות כלפי הציבור החרדי. כבר שנים רבות שמכונים רפורמים עוסקים בספירת הציבור החרדי תחת קטגוריות שונות בהתנשאות יהירה, ובגזענות אנטישמית שרואה בחרדים איום קיומי".

קולם של חברי הכנסת, ראשי הסיעות והנושאים במשרות הכלכליות, כמו חבר הכנסת משה גפני העומד בראשות ועדת הכספים, וחבר הכנסת יצחק כהן סגן שר האוצר, טרם נשמע.

לעומתם, חברת הכנסת החרדית עומר ינקלביץ' מ'כחול לבן', הצדיקה את דבריו של הנגיד ואמרה כי "מדינת ישראל חייבת לתת מענה מקצועי, ולבצע התאמות נחוצות, כדי לשלב את החרדים, כמו גם מיעוטים נוספים. ישנם חרדים רבים שלא לומדים ומעוניינים לעבוד, להצליח ולפרוץ החוצה". וקראה לממשלה ולכנסת לפעול בדרך זה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד