י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

שרפתם עגלת אשפה? בישלתם בשר בחלב

מחאות השבת מתאפיינות בעיקר בשריפת עגלות אשפה. רבה של רמת אשכול, הרב יחזקאל שאול וינפלד, פרסם מכתב בו הוא מסביר איך קשורים הגדי ואמו לחניון 'קרתא'

צילום: פיני רוזן
צילום: פיני רוזן

מאבקי השבת שהחלו בקול רעש גדול ומסתיימים בימים אלו בקול ענות חלושה (צפויים עוד אי אלו הפגנות: ילדי תשב"ר יצעדו ברחובה של עיר ביום ד' הקרוב, ועוד אירועים מהסוג הזה, אך נדמה שהמאסה הקריטית של ההפגנות מאחורינו), התאפיינו כמו בכל הפגנות המתקיימות באיזור השכונות החרדיות, בעיקר בשריפת עגלות האשפה.

קרתא? חרטא

שריפת הפחים מציקה מאוד לתושבי האזור שזוכים בכבוד המפוקפק לארח את ההפגנות. מלבד העשן הסמיך, שמתפשט ברחוב וגולש אל תוך חלונות הבתים, שדיריהם סובלים גם כך בימות הקיץ המהבילים, גם המחסור בעגלות האשפה בימים שלאחר ההפגנות - הופך למטרד קשה.

שריפת פחים בגאולה

גם מבחינה הלכתית לא נמצא היתר לשריפת הפחים. לדעת כל פוסקי ההלכה, עוברים שורפי הפחים על איסור 'בל תשחית', אך נדמה שקשה לנופף באי אלו איסורים הלכתיים בשעת הפגנה סוערת.

רבה של רמת אשכול וראש כולל 'לב אברהם', הרב וינפלד, מפנה את תשומת לב השורפים לאיסור נוסף עליו הם עוברים. במכתב ששיגר לאברכים, תושבי השכונה, הוא מעורר על כך שבפחי האשפה מצויים בדרך-כלל מוצרי חלב ובשר.

כידוע איסור 'לא תבשל גדי בחלב אמו', הוא לא רק על הנאה ואכילה, אלא גם על בישול בלבד. לפי הרב וינפלד, שורפי הפחים - בהם מצויים שאריות חלב ובשר - עוברים גם על איסור זה.

מבירור שערכנו אצל מו"צ עולה, כי באם שיירי הבשר והחלב אינם ראויים למאכל כלב, הרי שלא עוברים על איסור 'לא תבשל'. אך בזמנינו, כאשר אנשים משליכים לפח דברים הראויים למאכל, ודאי שיש לחשוש באיסורי דאורייתא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד