י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כך החמיץ 'המודיע' את 'עיסקת המיליארד'

איך חטף 'כלכליסט' את 'עיסקת המיליארד' מידי 'המודיע'? • התקשורת שומרת שדרעי לא ירד מ'עמוד הקלון' • וגם: מה חושב 'מר בג"צ' עו"ד יהודה רסלר על בית המשפט העליון? • טורו היומי של יצחק נחשוני

ח"כ פרוש קורא 'המודיע' לפני עידן 'המבשר'
ח"כ פרוש קורא 'המודיע' לפני עידן 'המבשר'



הדסק הכלכלי של עיתון 'המודיע' החזיק אתמול ב'סקופ' אמיתי בכל קנה מידה. ד"ר עמוס בוחניק, רופא שיניים חרדי מבני-ברק, פיתח מדבקה ביולוגית המוצמדת לזרוע ונותנת התראה סלולרית בת כחצי שעה על התקף לב מתקרב. 37% מהון מניות הפיתוח, שהפתיע את עולם הרפואה והטכנולוגיה, נמכרו השבוע על-ידי חברת הסטארט-אפ הפרטית 'לייף קיפר', שד"ר בוחניק הוא אחד משני בעליה, לחברת 'מיקרו סטאר אינטרנשיונל' בטייוואן, בסכום עתק של 370 מיליון דולר אמריקנים.

בהחלט ידיעה מרעישה.

מה עושים איתה? - במערכת העיתון ביקשו, ובצדק, להפיק ממנה את המרב ואימצו את שיטת 'ידיעות אחרונות'.

'מדורים' - המוסף הכלכלי של העיתון, יופיע רק מחר ולו שמרו את "הסיפור המלא". אבל, כדי לא לאבד את המומנטום ולהבטיח שעד מחר לא יקדים אותם עיתון אחר, פרסמו היום ידיעה מקדימה קטנה ב'אוזן' עמוד השער של העיתון שבה צוין גם כי מחר יפורסמו הפרטים המלאים.

בידיעה המצומצמת מסופר שהחברה שפיתחה את המדבקה מוערכת בשווי של מיליארד דולר, והעסקה היא אחת מהגדולות שבוצעו בישראל והגדולה ביותר בתחום הסטארט-אפ. הרוכשת קיבלה אופציה לרכוש 20% נוספים בחברה לפי שווי חסר תקדים של 5 מיליארד דולר!

בהיבט הרפואי מגלה הידיעה ב'המודיע' שהמדבקה מאפשרת גם ביצוע בדיקות לחץ דם, רמת סוכר, חום ועוד, בלא צעדים פולשניים. ובצד האמוני, שהוא בעצם העיקרי מבחינתו של בעל החברה החרדי, מצוטט דר' עמוס בוחניק כאומר: "אני מלא הודאה לבורא עולם על הזכות שבאה לידינו לגלות צפונותיו. זהו מוצר שישנה את הרפואה העולמית ויאפשר רפואה מוקדמת למיליוני בני אדם. ברוך ה' שאנו שליחי הקב"ה לרפא מיליוני אדם".

וכל השאר ייכתב במוסף 'מדורים' שיופיע מחר.

אלא שכבר הבוקר, כשהידיעה המקדימה עדיין לא הגיעה לעיני כל הקוראים, והמורחבת ממתינה לה בכספת של מערכת 'המודיע' לקראת ה'פרסום ראשון' מחר, התברר לעורכי 'המודיע' שלמדבקה יש גם חולשות. היא לא הצליחה לגלות, למשל, שהכתבה השווה, שהם כל-כך בנו עליה, תתפרסם כבר היום בכותרת הראשית של העיתון 'כלכליסט' ומי שהחליט לעכב את פרסומה המורחב ב'המודיע' עוד עלול, חלילה, לקבל התקף לב...

אילו היו יודעים ש'כלכליסט' יטול מהם את הבלעדיות, בוודאי היו מפרסמים אותה היום במלואה ולא היו ממתינים עד להופעת מוסף 'מדורים' מחר.

הידיעה ב'כלכליסט' מיוחסת לרופא שיניים, מתמטיקאי וחברו של נתניהו, שהדהימו את ענף הטכנולוגיה כשהודיעו "מכרנו מדבקה רפואית בשווי מיליארד דולר". בעיתון הזה, אגב, שמה של החברה העומדת מאחורי הפיתוח, אינו זה המופיע ב'המודיע' והיא נקראת "safesky". "לייף קיפר" הוא שם הפטנט ולא החברה. אבל זה פרט באמת שולי.

אל שמם של שני בעלי החברה, דר' עמוס בוחניק והמתמטיקאי דר' אריק קליין (ב'המודיע' הוא מופיע בשמו המקורי אריה), נוסף ב'כלכליסט' שם מוכר של מי שמשמש כמנכ"ל החברה – ד"ר גבי פיקר, רופא השיניים הירושלמי וחברו הטוב ויועצו של ראש הממשלה נתניהו.

למה השם הזה הושמט מ'המודיע'? - לא הצלחנו להבין, ואולי הם שמרו אותו לכתבה המורחבת מחר.
אז הנה עוד כמה פרטים שבוודאי יופיעו מחר בכתבה הגדולה שתתפרסם במדור 'מדורים' של 'המודיע' ומתפרסמים כבר היום ב'כלכליסט'. מגיע לנו כציבור חרדי שאחד מבני החבורה שלו עומד מאחורי המצאה רפואית אדירה שכזו, לטפוח לעצמו על השכם כבר היום אם אפשר, ולא להמתין עד מחר.

"חברת "safesky" היא חברה אנגלית שמעסיקה בחו"ל כמה עשרות מהנדסים ולפני שבועיים הקימה סניף ישראלי ראשון" - מדווח אסף גלעד ב'כלכליסט'. "הבעלות מתחלקת בין המתמטיקאי ד"ר אריק קליין, מנהל הטכנולוגיה בחברה, לבין רופא השיניים ואיש העסקים עמוס בוחניק, שותף מרכזי בחברת אשר-גרופ, חברת השקעות קטנה מרמת החיל שמארחת את משרדי החברה בישראל. בוחניק הוא גם בעליה של רשת המרפאות 'שיניים' ובעלי 7% מחברת הביוטק סיאלו".

על פי הידיעה, את המשא ומתן מול החברה הרוכשת ניהל ד"ר גבי פיקר שהוא ידידו של בוחניק וגם של...ראש הממשלה נתניהו.ועוד גילוי פיקנטי עם משמעויות שונות לגמרי: מלבד פיקר מועסק בחברה גם חגי הדס, סגן ראש ה'מוסד' לשעבר, שהתמנה לאחרונה לאחראי על נושא שחרורו של החייל השבוי גלעד שביט. אולי פותחה כאן גם 'המדבקה' בין הדס לנתניהו.

ד"ר עמוס בוחניק, מייסד החברה, המשיך אתמול לקבל חולים במרפאה הפרטית שלו בבני-ברק כאילו לא אירע דבר.

בשיחה עם 'כלכליסט' הוא הבטיח להעביר חלק מפעילות החברה לישראל ולהעסיק בה עשרות עובדים. "זה מוצר שישנה את הרפואה העולמית" - הוא אומר, "מאחר והוא חוסך פעולה פולשנית ומייתר את הבדיקות כפי שהן נערכות היום".

חבל רק שאת רגשי האמונה העמוקים שביטא ד"ר בוחניק בשיחה עם 'המודיע' לא הדגיש גם ב'כלכליסט', ואיננו רוצים להעלות על הדעת שמישהו מחק אותם.

אגב, העובדה שמדובר ברופא חרדי וירא שמים, אינה מוזכרת כלל ב'כלכליסט'. כנראה שבמערכת העיתון הזה סבורים שכשיהודי חרדי עומד מאחורי המצאה אדירה שכזו, ההשתייכות אינה חשובה והוא שומר אותה רק למקרים רחוקים של מעידה.

"המדבקה, שגודלה כגודל מטבע ניתנת להדבקה בקלות על הגוף, והיא מכילה משדר בלוטות זעיר ומעבד אשר יודע לזהות מדדים שונים בגוף. את המידע מעבירה המדבקה לטלפון הסלולרי של המנוי, ומשם הוא נשלח למרכז הרפואי או לרופא הפרטי ונשמר במאגרי המידע הרפואיים של הפציאנט לאורך זמן".

ואל דאגה, מאחר ומדובר ברופא חרדי גם הטלפון הכשר יוכל לקלוט את המידע הרפואי, אחרת האם ההמצאה הזו היתה מתפרסמת ב'המודיע'?!

'אות קלון' או 'עמוד קלון'?

כל העיתונים נראים היום כמו...כרטיס 'חיש גד' – מגרדים ומגרדים כותרת אחר כותרת ולא מוצאים מתחתם דבר. בוודאי לא זכייה. ואז, כמו המתוסכלים ליד דוכני ההגרלות, אחרי ששילמו עבור שמונה כרטיסים, ובמקרה שלנו עיתונים, ולא קבלו דבר, 'גרדנו' את הכותרת התשיעית והאחרונה ומצאנו 'כרטיס נוסף'.

מדוע נוסף? משום שאתמול כבר עסקנו במועד הקרב של הסרת 'טלאי הקלון' מדרעי שגורר את התקשורת ל'פאניקה' של ממש, והיום נמשכת המגמה הזו ואפילו מחמירה.

בכותרת המופיעה מעל שם העיתון, מדווחת לילך ויסמן מ'גלובס' לקוראיה, כי היא מחזיקה בידה חוות דעת משפטית הקובעת שדרעי לא יוכל לשוב לחיים הפוליטיים עד ספטמבר 2010, כלומר בעוד יותר משנה.

בידיעה עצמה נאמר: "חוות דעת משפטית קובעת ששבע שנות הקלון שנגזרו על דרעי יפוגו רק בתום תקופת העונש המקורי שנגזר עליו ולא על פי תקופת ריצוי העונש בפועל. זאת בניגוד לסברה הרווחת כי תקופת הקלון של דרעי תסתיים ביום שימלאו שבע שנים ליציאתו משערי כלא מעשיהו".

מיהו הגאון המשפטי בעל השם שהוציא מתחת ידיו חוות דעת חד משמעית שיש בכוחה להרגיע את הפחד והחרדה שאחזו בתקשורת ובפוליטיקה לקראת שובו של דרעי?

לא, אל תצפו לשם מוכר. כתבת 'גלובס' מסתפקת בעו"ד אחד מיני מאות אלפים העונה לשם גלעד ברנע "מומחה חוקתי ומנהלי". חפשנו אותו היום במשרדי הטאבו של כפר סבא ולוד ולא מצאנו. כן מצאנו את שמו כמי שייצג בעבר שלושה חברי כנסת בבית המשפט העליון. ואולי זה אומר משהו למי ששואל עצמו למה דווקא הוא?

עו"ד ברנע אומר ב'הסבר המנומק' המתפרסם בעיתון: "ואם הוא היה בורח מהכלא האם גם אז הוא היה יכול לטעון שצריך לספור לו את הורדת הקלון מהיום שברח"?

השתכנעתם?

התקשורת לא תרפה מדרעי. מבחינתה לא מדובר בהסרת 'אות קלון' משפטי, אלא בהורדתו מ'עמוד הקלון' , וזה קשה להם מאוד. כל זמן שהיא תוכל, היא תמשיך ליחד לו 'עמוד קלון' יומי בעיתונות, והעיקר שלא ירד מ'עמוד הקלון' הציבורי שהיא מבקשת לתלות אותו עליו בככר העיר.

'מר בג"צ' נגד בית המשפט העליון

עו"ד יהודה רסלר הוא אחד מה'טרבל מייקרים' היותר ידועים שנטפלים אל הציבור החרדי. מזה 40 שנה הוא עותר לבג"צ בעניינים שונים שהם בציפור נפשה של היהדות החרדית, לרוב נדחה, אבל לפעמים גם מצליח.

רסלר הוא המשפטן שהביא לפתיחת שידורי הטלוויזיה בישראל בליל שבת. היה זה כשהגיע בשעת לילה לביתו של שופט בית המשפט העליון דאז, צבי ברנזון, שהיה שופט תורן, ובתום דיון בן שלוש שעות קיבל צו מניעה נגד האיסור לשדר בשבת. מאז ועד לפריצת כל נושא השידורים בשבת, המרחק כבר היה קטן.

עו"ד יהודה רסלר, הוא האיש שמזה כמעט 40 שנה, פונה בכל פעם מחדש לבית המשפט העליון בדרישה לגייס את בני הישיבות, אך נדחה.

בראיון לעתון 'גלובס', שבו הוא מזכיר את האובססיה שלו לנושא זה, הוא מגלה כי הבטיח לשופטים שאם העתירה שלו תתקבל, ירוץ חזרה מירושלים לתל-אביב ברגל. "לצערי עד היום אני עוד לא רואה התקדמות בעניין, אבל אני מאמין שאני עוד ארוץ את הדרך הזו" - הוא אומר בראיון. נראה שבינתיים כדאי לו לעשות אימוני כושר אחרים וגם...התרת נדרים.

למה אנחנו מספרים לכם את כל זה? כי אם מישהו שבקהילת המשפטנים נחשב ל'מר בג"צ' יוצא בשצף נגד בית המשפט העליון שממנו בא לו שמו ופרסומו המקצועי, יש כאן הודאת בעל דין ממש בכישלונו של בית המשפט הגבוה בישראל, והיא שווה יותר ממאה עדים.

עו"ד רסלר: "היום בג"צ פרוץ יותר מדי. אני קורא בעיתון שפיטרו שוטר באילת והוא מיד רץ לבג"צ ועותר. אני חושב שצריך להחזיר עטרה ליושנה (איזו השפעה של שס על מטבעות הלשון של מי שבין היתר נלחם במעמדם של בני הישיבות שלה) ולצמצם את הפתיחות של בית המשפט העליון. לא צריך לתת לכל אחד מעמד ויכולת להגיש עתירה בכל נושא שהוא בעולם. נמאס כבר מכל העמותות והאגודות החושבות שהן מנהלות את המדינה ומגישות בג"צים כל שני וחמישי. יש דברים שהם לפוליטיקה ויש דברים שהם למשפט וחייבים להפריד בין הדברים".

ולהיכן, מר רסלר, אתה מסווג את נושא גיוס בני הישיבות, שאתה דש בו ודש בו ומעלה אותו שוב ושוב, כמעט באוב בלי להרפות? האם לפוליטיקה או למשפט?

רסלר ממשיך לירות בבג"צ כאילו הוא נמצא במטווח הברווזים שהוא עורך בו בקביעות את המטווחים שלו בבני הישיבות: "כיוון שהממשלה חלשה והכנסת חלשה, בג"צ החליט שהוא מנהל את המדינה. בתקופת בן גוריון או אפילו גולדה מאיר, כשהייתה ממשלה חזקה בג"צ היה יותר צנוע, יותר נחבא אל הכלים. התדמית של הפוליטיקאים היום היא בשפל המדרגה, אין מה לעשות, אז מה הפלא שבג"צ לקח את המושכות לידיים? הוא שואב כח מחולשת הכנסת והממשלה".

אז אחת מהשתיים - או שרסלר חזר בתשובה, והוא השתכנע שבני הישיבות הם חיוניים למדינה יהודית והבג"צ לא יתן לו לשנות את מעמדם לעולם, או שהוא הפסיד באיזה תיק שאנחנו והציבור לא יודעים עליו, ומשום כך החליט לומר את מה שהוא באמת חושב על הבג"צ וכל הזמן נצר בתוכו.
הפעם, הוא לא משאיר בידינו ברירה וחייבים להסכים איתו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד