י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ברונכיטיס כרוני – מהם הסממנים למחלה ואיך מטפלים בה?

ברונכיטיס כרוני היא מחלת ריאה חסימתית אשר נגרמת בשל הפרעות בדרכי הנשימה. במקרים רבים זוהי אחת ההשלכות ההרסניות של העישון אשר יצר נזק בלתי הפיך, זאת עקב הסוגים השונים של הגזים והרעלים אשר קיימים בסיגריות ומובילים לשינויים כרוניים ולפתולוגיה

ברונכיטיס כרוני – מהם הסממנים למחלה ואיך מטפלים בה?
שיעול טורדני צילום: pixsabay

ברונכיטיס כרוני

מי שחולה במחלה זו סובל משיעול המלווה בליחה רבה ונמשך לאור כשלושה חודשים בכל שנה. הדבר מתרחש במשך שנתיים רצופות לכל הפחות.

קיימים סממנים מובהקים למחלה זו, כמו לדוגמה:

  • שיעול טורדני, ליחה רבה אם קיים שיעול וגם אם לא וגודש בגרון.
  • מעבר לכך החולים חשים בעייפות מהותית עקב הירידה בריווי החמצן בדם ועקב קשיי הנשימה. רבים מהם סובלים גם מקוצר נשימה אשר מקשה עלים מאד בהתנהלות היום יומית עקב העובדה שהם משתעלים המון וקיימת אצלם תחושה של חוסר באוויר לנשימה סדירה.
  • עקב הפגיעה ברקמת הריאה והגודש אשר קיים בריאה, החולים סובלים מכאבים משמעותיים באזור החזה וחשים לא אחת באי נוחות זמנית.
  • הסובלים ממחלה זו הם בעלי נראות זהה, מפתחים כיחלון כיון שהם אינם מפצים על הפגיעה החסימתית. כאשר המחלה מתגברת ומשתרשת נוצר גם מצב של אי ספיקה בחלק הימני של הלב.

אבחנה של מחלת ברונכיטיס כרוני

על פי ההגדרה הקלינית ברגע שהשיעול הטורדני קיים לאורך שלושה חודשים בשנה במשך שנתיים ברציפות, אך כדי לוודא אבחנה מדויקת מבצעים כמה בדיקות בריאותיות אשר מעניקות תמונה מדויקת של מצב הריאות ונשללות מחלות אחרות.

  1. צילום חזה – מטרתו לשלול מחלות כמו חולי של רקמת החיבור, דלקת ריאות, גוף זר ועוד אשר התסמינים שלהן דומים לברונכיטיס.
  2. בדיקת ספירומטריה – הבדיקה של תפקודי הריאה על פי הערכת הנפח של האוויר בריאות והיכולת האישית לבצע נשיפה ושאיפה. כמו כן גילוי חסמים כמו FEV1 נמוך ויחס FEV1/FVC נמוך. בדיקת המשך היא הרחבת הסמפונות כדי לשלול את מחלת האסתמה.

הטיפול הרפואי בברונכיטיס כרוני

עיקרון הטיפול מבוסס על שיפור הסימפטומים השונים ושמירה על המצב הקיים כדי שלא יהיה גרוע יותר.

אחת הנקודות המרכזיות כדי לשפר את מצבו של הפציינט הוא להניע אותו להפסיק את העישון הן אצל חולי COPD ובמיוחד בקרב חולי וברונכיטיס כרוני ,לאור הסבירות הגבוהה שהעישון יחמיר את המצב הבריאותי.

הפציינט מקבל טיפול תרופתי אשר כולל מרחיבי סמפונות תוך שימוש במשאפים. עקב כך החולים מקבלים מנה גדולה יותר של אוויר וכך משפרים את יכולות הנשימה. במקרים חריגים קיים שימוש בסטרואידים בגלולות או בשאיפה, כדי למנוע היווצרות דלקת אשר תגרום לסממנים של המחלה.

במקרי צורך החולה מקבל גם חמצן כדי ליצור רווי חמצן בדם וגם טיפולי פיזיותרפיה אשר מקלים על הליך הנשימה וכך משקמים את מצבן של הריאות ומשפרים לאין ארוך את איכות החיים של החולה.

קשיי נשימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד