י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
קרובים לקו האדום

הדתיים והחרדים פנו לנתניהו: "עולם הישיבות עומד בסכנת קריסה"

כפי שפורסם בעבר ב'בחדרי', בגלל החוסר בתקציב השנה, ישנה ירידה חדה בתקציב הישיבות, דבר שמוביל לסכנת קריסה של ממש. היום שיגרו מכתב משותף החרדים והדתיים לראש הממשלה נתניהו בו הם דורשים מימנו שיפעל בדחיפות לפתרון • 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא

הדתיים והחרדים פנו לנתניהו: "עולם הישיבות עומד בסכנת קריסה"
בחורים שוקדים על לימודם צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות הפרסום החוזר ולאחר ש'בחדרי חרדים' דיווח לראשונה על כך שתקציב הישיבות צפוי להיפגע החל מתחילת שנת 2020 בגלל שאין תקציב, איגודי הישיבות החרדיות והדתיות, איגוד הישיבות הגבוהות, איגוד ישיבות ההסדר ושלמה ברילנט מאיגוד מנהלי הישיבות שיגרו יחד מכתב בהול לראש הממשלה נתניהו בו הם מתריעים "מקיצוץ עמוק אשר מעמיד בסכנת קריסה כלכלית חמורה את עולם התורה".

במכתב שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', כתבו מנהלי איגודי הישיבות, כי "בשל המצב המתמשך בו אין תקציב למדינה ועל פי הנחיית החשב הכללי, נמסר לנו כי סך התמיכות שישולמו במהלך שנת 2020 לאברכי ותלמידי הישיבות יעמוד על סכום הבסיס בתקציב המדינה בסך 914 מיליון ש"ח, קיצוץ של מעל 300 מיליון ש"ח מסכום התמיכה של שנת 2019. מדובר בקיצוץ של כ-25% מהתשלום השוטף למוסדות, מה שאמור היה לקבע את גובה התמיכה בתלמיד על כ- 300 ש"ח לחודש, במקום ערך של כ-424 ש"ח שהיה בשנת 2019".

"להפתעתנו" הם כותבים, "נודע לנו בימים האחרונים כי באוצר מתכננים קיצוץ נוסף של כ – 15% והורדת התקציב הכולל לסך של 784 מלש"ח. מדובר בקיצוץ מצטבר של 430 מלש"ח, החותך מתקציבי המוסדות מעל 35% ואשר יוריד את ערך הנקודה לשפל של 260 ש"ח לתלמיד לחודש. סכום זה קרוב מאוד אל 'הקו האדום' של תקופת לפיד בשנת 2015".

על פי ההערכות של מנהלי הישיבות, אברך ששוקד על תלמודו ותורתו אומנותו, שקיבל עד כה סכום זעום של 763 ₪ לחודש, יקבל כעת פחות מ-468 ₪ לפרנסת משפחתו! עלות החזקת תלמיד רווק, שעלות החזקתו במוסד נעה סביב 2,000 ₪ ויותר לחודש, יתוקצב ב 260 ₪ לחודש בלבד.

במכתב הם כותבים לנתניהו, כי "את הפער ייאלצו לשלם מכיסם ההורים, בהעלאת שכר הלימוד. והמוסדות, שגם היום נאלצים לגייס מעל ל-50% מתקציבם השוטף מתרומות - עשויים להיפגע קשות ואף לקרוס". עוד הם מוספים, כי בשל הגידול במספרי התלמידים והשחיקה התקציבית לתלמיד יש להגדיל את תקציב הישיבות ב 2020 מעל לתקציב 2019 על מנת לשמר את המצב הקיים, ולא להיפך!

מנהלי האיגודים פונים לראש הממשלה וכן לראשי הסיעות החרדיות ולשר החינוך הרב פרץ וכותבים כי, "לימוד התורה הינו ערך יסוד בעם היהודי ובמדינת ישראל. תנאי יסודי לקיומו של העם היהודי, ובנפשו. אנו מאמינים כי "תורה מגנא ומצלא" - לימוד התורה מגן על העם היושב בציון ועל כל יהודי ויהודי באשר הוא. תמיכת המדינה במפעל הישיבות היא זכות וחובה עמוקה שאסור שתיפגע בתרגילים תקציביים שלא ממין העניין". בסיום הם דורשים כי נתניהו ימצא פתרון מיידי למצוקה.

כזכור, 'בחדרי חרדים' פרסם לראשונה את מכתבו של החשב הכללי שכתב למשרדי הממשלה כי לנוכח המצב הפוליטי, יכנס לתוקפו קיצוץ דרסטי בתקציבי המשרדים השונים כאשר החשב ציין כי החוק קובע שהתקציב לשנת 2020 - עד לאישור התקציב על ידי הכנסת - יועד "קודם כל אך ורק לקיים את התחייבויות המדינה מכוח חוק, חוזים ואמנות, וביתרה תשתמש המדינה אך ורק להפעלת שירותים חיוניים ופעולות שנכללו בחור התקציב הקודם". כך שתקציב הישיבות שנשען בחלקו על בסיס הסכמים קואליציוניים יקוצץ.

מנהלי המוסדות כבר אז העלו את החשש כי בעקבות התקנה הקובעת כי במקרה והתקציב שאושר בשנה הקודמת לא מאושר כולו בבסיס התקציב של השנה הזו, אזי גם התקציב שנמצא בבסיס התקציב ירד לשיא של ממש ויגיע קרוב מאוד לגובה התקציב בתקופה בה יאיר לפיד כיהן במשרד האוצר.

חשיפת 'בחדרי'

מספר מנהלי ישיבות ששוחחו אז עם 'בחדרי חרדים' ציינו, כי הם נערכים לקיצוץ הרוחבי כשהם מציינים כי כל עולם הישיבות ירגיש זאת. גם התלמידים ירגישו זאת, לדברי אחד ממנהלי המוסדות "נאלץ לוותר על הבשר בצ'ונט בכל שבת ולהסתפק בעוף". השני מספר על שיפוצים שהיו אמורים להיערך בישיבה לטובת הגידול בבחורים - שיעצרו". מנהל נוסף מדבר על גיוס המונים של ראשי הישיבה בארה"ב.

לטענת מספר מנהלי ישיבות שדיברו אז על פתרון הם אמרו כי "הפתרון היחיד הוא להכניס בפעם הבאה את כל תקציב הישיבות לבסיס התקציב כפי שדרש בעבר חבר הכנסת משה גפני - זה יצליח למנוע מקרים דומים בשנים הבאות". לדבריהם, "צריך להתעקש על זה לפני שמתעקשים על נושאים אחרים - זה הלחם של כולם הישיבות".

מבחינת הנתונים, בטבלאות שערכו מנהלי הישיבות עלה, כי התקציב פר בחור בדרך לקיצוץ דרסטי כשהנתון הצפוי לא רחוק מהתקציב שהיה בתקופת כהונתו של יאיר לפיד במשרד האוצר, אז שאגו כולם כי מדובר בגזירה על עולם הישיבות שהובילה לגירעון תקציבי ענק.

תקציב הישיבות משרד האוצר החשב הכללי משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד