י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המכרז הסתיים

1,000 אסירים נותרו ללא מגידי שיעורים

למעלה מאלף אסירים הפזורים בבתי הכלא השונים בישראל נותרו ללא מגיד שיעור בשל מכרז שתם תוקפו • שירות בתי הסוהר: "תכנית חלופית תפורסם בימים הקרובים עד לסיום המכרז"

1,000 אסירים נותרו ללא מגידי שיעורים
אסירים בבית כנסת באגף דתי צילום: דוברות שב"ס

עם סיום השנה האזרחית אתמול (שלישי), נותרו למעלה מאלף אסירים בבתי הכלא בישראל, ללא מגידי שיעורים, מאחר ותם תוקפו של המכרז.

בכל בתי הכלא בישראל, מועברים מידי יום שיעורים לאסירים בשלל תחומים, ובהם גם לימודים תורניים. מי שמוסר את השיעורים, הם לא עובדים בשב"ס, אלא מקבלים את שכרם באמצעות עמותה חיצונית שמפעילה אותם וזו אף משלמת את שכרם.

העמותה האחראית על העסקת מורים בתחום התורני, היא "שורשים נהריה" בראשות המנכ"ל מרדכי קורקוס. הזיכיון הוא למשך שלוש שנים, ואתמול בתאריך 31/12/2019 תם תוקפו. בשב"ס אומרים כי מכרז חדש פורסם בתאריך 25/11/19, כחודש לפני תום תקופת הזכיינות.

"לא ברור לנו למה אין זוכה חדש במכרז, אבל בין המסדרונות הכלא אני שומע שמתנהלת חקירה של המחלקה לחקירות סוהרים בלהב 433" אומר ל'בחדרי חרדים' משה (שם בדוי), גורם פעיל בתחום מסירת השיעורים, מה שלדבריו קשור לעיכוב. "בנתיים מי שנפגע, הם האסירים".

הפסקת מערך השיעורים, פוגעת בעיקר באסירים עצמם. כל אסיר שמשתתף בשיעורים באופן סדיר, מקבל מידי חודש תגמול של 100 ש"ח שמופקד לחשבון האסיר, באמצעותו ניתן לרכוש בקנטינה סל מוצרים חיוניים. מעבר לכך, אסירים המעוניינים להשתתף בשיעורים, באגפים הדתיים וגם כאלה שלא, אינם יכולים עוד להשתתף בשיעורים תורניים.

ברבנות שירות בתי הסוהר אמרו ל'בחדרי חרדים' בערב שבועות 2018, כי הפעלת המדרשות והאגפים התורניים, היא אבן דרך ראשונה בשיקומו של האסיר וכי היא מביאה אותו להתבוננות דרך התורה לתיקון מעשיו. "עלינו להבין שהאור שבתורה מחזירו למוטב. עבורנו זו לא סיסמה, זו דרך עבודתינו מתוך מסירות נפש לכלל האסירים", אמר הרב עופר-משה אלמליח, ששימש בזמנו כסגן רב שב"ס וראש ענף כשרות.

"כבר מעל עשור אני פעיל במערך מסירת שיעורים תורניים לאסירים. כבר 6-7 שנים שלא היו פיטורין של מגידי שיעורים, מאחר ועמותת שורשים זכו שוב במרכז" אומר משה, כך שהמערך נותר קבוע. לדבריו, ישנם כ-90 מורים בכלל מערך המדרשות ולמעלה מ-1000 אסירים משתתפים בשיעורים אלה.

מי שנמצא באגף טיפולי, חייב להיות מועסק. באגפים טיפולים כלליים, העסקה היא חינוך ותעסוקה. באגף תורני, התעסוקה היא דרך המדרשה. ברגע שאין מדרשה, התעסוקה תהיה בחינוך ותעסוקה, מה שיכול לעכב את הטיפול. מטרתם של האסירים באגפים התורניים, היא לעשות את הטיפול דווקא במסגרת תורנית ולא אחרת, ועצירת ההליך יכולה לפגוע ברצף הליך הטיפולי, או שהם ייפלטו מהטיפול.

משפחות אסירים ואסירים בעצמם, פנו בדאגה לגב' מינדי בוקשפן, יו"ר עמותת דרור למשפחה שמסייעת למשפחות האסירים. "ב-100 שקל האלו האסירים קונים את המצרכים הבסיסים ביותר כמו: משחת שיניים, טישו, חומר כביסה, חומר ניקוי וכדומה. כולנו מקווים שהמצב יחזור לקדמותו במהרה ויפעילו את המדרשות, כך שקול התורה ישמע והאסירים גם יקבלו את המעט כסף שקיבלו עד היום ולא יהיה נטל מיותר על המשפחות".

משירות בתי הסוהר נמסר: כ-900 אסירים משתתפים בתכניות התורניות בבתי הסוהר. "המכרז החדש פורסם לפני למעלה מחודש. תכנית חלופית תפורסם בימים הקרובים עד לסיום המכרז וחתימת חוזה".

שירות בתי הסוהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד