י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

תפקידו של קבלן מפתח לפי שלבים

החלטתם לבנות את הבית שלכם בעצמכם במודל בנה ביתך, וקיבלתם כנראה לא מעט המלצות לעבוד עם קבלן מפתח שילווה את הפרויקט מתחילתו ועד סופו. כרגע אתם בוחנים את העניין, אבל אתם רוצים להבין יותר לעומק מה זה בדיוק קבלן מפתח ומה הם התפקידים שהוא ממלא לאורך הפרויקט. ובכן, בדיוק מהסיבה הזאת, אספנו עבורכם את כל אוסף התפקידים שממלא קבלן כזה לאורך פרויקט בניה טיפוסי וריכזנו לכם אותו במסגרת מדריך לפי שלבים

תפקידו של קבלן מפתח לפי שלבים
קבלן בניה צילום: pixsabay

מהו קבלן מפתח לבניית בית פרטי ?

לפני שנתחיל בפירוט התפקידים של קבלן מפתח לאורך פרויקט בנייה טיפוסי, הבה נסביר תחילה מהו קבלן מפתח ובמה הוא שונה מקבלן רגיל. בכל פרויקט בניה ניתן לזהות כמה רמות של אחריות וכמה תחומים של אחריות. כך למשל, אדריכל הוא הגורם המקצועי האחראי לכל נושא התכנון וגיבוש תכנית הבנייה, ועל אף שבגיבושה מעורבים גורמים נוספים כמו קונסטרוקטור ומהנדס בניין, האדריכל הוא הגורם שאוחז באחריות העליונה לתחום התכנון. קבלן שלד הוא הקבלן שאחראי על כל תהליך הבנייה של שלד המבנה, קבלן החשמל אחראי על עבודות החשמל וקבלן אינסטלציה אחראי על כל נושא צנרת המים והביוב. לכל אחד יש את האחריות שלו וכל אחד עובד בנפרד וללא תלות בשני, גם אם כן ברמה כלשהי של תיאום.

קבלן מפתח המתמחה בביצוע בניית בית פרטי הוא למעשה קבלן שלוקח על עצמו את האחריות הכוללת לפרויקט כולו. זהו האיש שנמצא איתכם עוד לפני ששכרתם אדריכל שיתכנן לכם את הבית. קבלן המפתח הוא למעשה הגורם שאתם שוכרים על מנת לבנות עבורכם את הבית ומאותו הרגע, לוקח הקבלן על עצמו את האחריות להשלים את המשימה שלב אחרי שלב, משלב התכנון הראשוני ועד השלב של מסירת המפתח לאכלוס הדירה ואף מעבר לכך. קבלן המפתח הוא הגורם המקצועי שמקבל עליו אחריות כוללת על כל תהליך הבנייה ועל כל אנשי המקצוע המעורבים בו.

שימו לב שייתכן בהחלט שתזדקקו לאנשי מקצוע נוספים שאותם תרצו לשכור שלא דרך קבלן מפתח, ובכלל זה עורך דין מקרקעין אם נדרש וכמובן מפקח בניה, שאמור לייצג את האינטרסים שלכם ורק את האינטרסים שלכם בפרויקט, ולכן אתם רוצים שמפקח הבניה יקבל את שכרו ישירות מכם, ולא יפעל בניגוד עניינים כלשהו מול קבלן המפתח. ואחרי שאמרנו את כל זה, כעת נסקור את תפקידיו של קבלן מפתח בכל אחד מהשלבים של תהליך בנייה טיפוסי, ונתחיל כמובן בשלב התכנון.

שלב התכנון

בשלב התכנון, אחראי קבלן המפתח להעמיד לרשות הפרויקט אדריכל מקצועי ועל פי הצורך גם מעצב פנים, אך זוהי רק ההתחלה. קבלן המפתח אמור לעבוד בשיתוף פעולה עם כל הגורמים המעורבים בתכנון, לרבות יועצים למיניהם, מהנדסים, קונסטרוקטורים, מעצבים, אדריכלים וכן הלאה, לתאם את העבודה ביניהם, לתאם ציפיות ולוודא שתהליך התכנון משקף בצורה מלאה את רצון הלקוח. פה למעשה נבחן תפקודו של קבלן המפתח יותר מכל בשלב התכנון – ביכולת שלו להביא לידי ביטוי את העדפות הלקוח בתוך תכניות הבניה. מול שלל אנשי המקצוע, לא בטוח שאתם כלקוחות תוכלו להביע את עצמכם בצורה חופשית וברורה, ולא בטוח שתדעו לעמוד על שלכם מול טענות שנשמעות לכם מקצועיות מאוד מצד אנשי המקצוע השונים. זהו בדיוק המקום בו צריך להתערב קבלן המפתח ולהבטיח שאתם מקבלים את הייצוג הטוב ביותר מול אותם אנשים מקצוע, ושהאדריכל, המעצב ויתר אנשי המקצוע, פועלים כנדרש על מנת להביא לידי ביטוי את הרצונות שלכם.

קבוצת עידן חברה קבלן בניה

קבלן קבלן שיפוצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד