י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
דם החרדים הפקר

היועמ"ש מנדלבליט: הסתה נגד הציבור החרדי אינה נחשבת פלילית

דם החרדים הפקר: בעקבות פנייה ליועמ"ש לממשלה אחרי דברי ההסתה נגד החרדים של סגן ראש עיריית חיפה לזר קפלון, הפרקליטות בשם היועמ"ש מגיבה ואומרת כי היא אינה חוקרת הסתה נגד חרדים, שכן "לא מדובר בציבור המתאפיין בצבע, השתייכות לגזע או מוצא" לשון החוק

היועמ"ש מנדלבליט: הסתה נגד הציבור החרדי אינה נחשבת פלילית
אילוסטרציה צילום: שלומי כהן

סיעת ישראל ביתנו הגיבה זה מכבר כי דבריו של סגן ראש עיריית חיפה, לזר קפלון "מעוררים שאט נפש", אך בפרקליטות המדינה אומרים כי דבריו החמורים "לא ניתן לראות בהם כהסתה לגזענות נגד דתיים או נגד חרדים".

כזכור, לזר קפלון, סגן ראש עיריית חיפה מטעם 'ישראל ביתנו', העלה בעמוד הפייסבוק שלו דברים מחרידים ומקוממים נגד חרדים ודתיים בישראל, בית היתר הוא כתב: "90 אחוז מהחילונים משרתים בצבא, בעוד שהדתיים זוללים, ושותים ו****** את הקטינים בחסות אלוקים. אל תבלבלו בין המאמינים והקנאים הזומבים. איש אינו פוגע בזכותם של כל אחד להאמין".

הדברים פורסמו על ידי ישי פרידמן באתר 'מקור ראשון' בחודש דצמבר 2019. קפלון, כתב את הדברים בפורום של דוברי רוסית לפני מספר חודשים, והם נחשפו לאחרונה על ידי פעיל הימין יגאל מלכה. קפלון אף הוסיף תיאורים מזעזעים שמפאת כבוד הגולשים, לא נזכירם כאן. קפלון סיים את דבריו בכך שאמר כי ישראל ביתנו לא תאפשר "לקנאים לשלוט במדינה זו".

שי גליק, מנכ"ל 'בצלמו', פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקש מימנו לפתוח בחקירה, מאחר ודברים אלה מהווים לכאורה הסתה והוצאת לשון הרע כלפי ציבורים אלה.

אולם אתמול (רביעי), הוא קיבל מענה מטעם היועמ"ש, על ידי עו"ד שלומי אברמזון, ממונה בפרקליטות המדינה שכתב, כי "אינני רואה מקום לפתוח בחקירה פלילית בעניין". הוא נימק זאת בכך שגם אם נניח שהדברים עולים לכדי הסתה, הרי שעל פי לשון החוק "לא ניתן לראות בהם כהסתה לגזענות נגד דתיים או נגד חרדים, שכן לא מדובר בציבור המתאפיין בצבע, השתייכות לגזע או מוצא לאומי-אתני".

באשר לטענה כי מדובר בלשון הרע על הציבור, הוא פירט כי מדובר בסמכות שתופעל רק במקרים נדירים וחריגים במיוחד, סמכות שלא הופעלה מעולם. "איננו סבורים כי מקרה זה הוא המקום הראוי לשימוש תקדימי וכה יוצא דופן בסמכותו הייחודית של היועץ המשפטי לממשלה".

לקראת סיום המכתב ביקש עו"ד אברמזון מגליק: "תפנה את פניותיך ישירות למשטרת ישראל.. פניותיך ליועץ המשפטי לממשלה יוצרות תחנות נוספות בטיפול, בעוד פניה ישירות למשטרה תאפשר תחילת טיפול מהיר יותר".

בשולי התגובה, התייחס לבקשת גליק מהיועמ"ש לגנות את הדברים, "בעניין זה נבקש להצטרף לתגובה שפורסמה לדברים מטעם ישראל ביתנו, בה נאמר בין השאר, כי הדברים מעוררים שאט נפש".

ב'ישראל ביתנו' התייחסו לפרסום ב'מקור ראשון' ואמרו כי "תגובת מר קפלון פורסמה בתגובה לפוסט הקורא למצביעי לחזור לרוסיה והיא נכתבה על ידו ללא ידיעה או הנחייה מטעם המפלגה. למרות שהדברים הוצאו מהקשרם הם מעוררים שאט נפש. את תגובתנו בהתאם העברנו למר קפלון".

מארגון בצלמו נמסר, כי "ההחלטה מתירה את דם החרדים. מצער מאוד ששוב פרקליטות המדינה החליטה לא לפתוח בחקירה כנגד מי שמסית ומוציא דיבתם של חרדים בטענה שאינם קבוצה מוגדרת. דבר זה מתיר את דמם של הציבור החרדי ולצערינו לא רחוק היום שיישפך דם".

"אנחנו נפעל בכנסת הקרובה לחוקק חוק שאוסר לפגוע בציבור החרדי" אומרים בארגון ומוסיפים כי "אנחנו מודים לפרקליטות שהואילה בטובה לגנות. כארגון זכויות אדם נמשיך להיאבק בכל הכוח נגד הסתה כלפי מגזרים בישראל בכלל ובפרט המגזר החרדי".

אביחי מנדלבליט פרקליטות המדינה לזר קפלון הסתה נגד חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד