י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בעקבות הפיגוע

הרב למתפללים: הזהרו מרכילות ולשון הרע. צפו

מידי בוקר לאחר תפילת ותיקין בבית מדרשו של הרבי מקוסון פארשעי מוסר הרב בן ציון סנה, שיחה קצרה בפני המתפללים | הבוקר הוא עורר בפניהם על נושא הלבנת פני חבירו ברבים, שלדעתו בגין עוון זה, התרחש הפיגוע בבית הכנסת | צפו בדבריו

הרב למתפללים: הזהרו מרכילות ולשון הרע. צפו
הרב בן ציון סנה צילום: צילומסך

הרב בן ציון סנה, משפיע שמדבר בפני המתפללים מידי בוקר לאחר תפילת שחרית במנין ותיקין של האדמו"ר מקוסון פארשעיי במונסי, דיבר לאחר הפיגוע הקשה בו נפצעו חמישה מבאי ביתו של האדמו"ר, אחד מהם בצורה קשה, על מחלוקת והלבנת פנים.

הרב התייחס לקול קורא שהתפרסם בימים האחרונים במונסי לגבי ענין מסוים, 'בחדרי חרדים' לא נכנס לתוכן המכתב שפורסם, מאחר והוא בדיוק הנושא עליו שוחח הרב בדרשה היומית שלו. הרב סנה אמר: "כולם מנסים לחשוב למה זה קרה (הפיגוע) וכל אחד אומר למה, אחד אומר בגלל לשון הרע, השני אומר בגלל פלאפונים (לא כשרים), ולמעשה אנחנו לא יודעים בשל מי הסער הזה".

הרב סיפר סיפור ידוע, על יהודי תושב וילנא שביקש הלוואה מהגמ"ח שניהל רב העיר, הרב שמואל שטראשון - הידוע בכינויו הרש"ש.

הרב נענה לבקשה והלווה לו, כשהוא מתחייב לפרוע את הכסף עד תאריך פלוני, מתי שהגיע זמן הפירעון, הגיע הלווה עם הכסף בידו. הרב ישב באותה עת בחדר לימודו שקוע בסוגיה שלפניו, הרים את עיניו והקשיב ללווה שאמר שהוא בא להחזיר את כל הסכום בזמן.

הרב הכניס את חפיסת השטרות בתוך כרך הגמרא שלפניו, כשהוא ממשיך ללמוד, לאחר שהסתיים סדר לימודו, שכח הרב את חבילת שטרות הכסף שהוחזרה, ולא ציין בפנקס הגמ"ח שהלווה השיב את הכסף.

יום אחד הרב עשה סדר בפנקסי הגמ"ח, וגילה שהאיש שהלווה ממנו סכום כסף לא החזיר זאת, הרב קרא ללווה ושאלו על הכסף, היהודי הסביר לרב שלפני מספר חודשים היה אצלו והשיב את ההלוואה.

הרב אמר שהכסף לא שלו, ולפי דין תורה מחויב הלווה או להישבע שהשיב את הכסף וייפטר מתשלום נוסף, או שישלם שוב כדי לא להישבע. הלווה שהיה ירא שמים סירב להישבע, אפילו על אמת, והעדיף לשלם שנית!

אולם מיד פשטה השמועה ברחוב, וכולם קבעו שהוא גנב, כי הרי איך יסכים אדם לשלם שוב חוב שנפרע על ידו, צער רב ובושת פנים גדולה עברו על האיש.

ערב פסח הגיע, ותוך כדי ניקוי גמרותיו של הרב נשר מאחד הכרכים סכום כסף השווה במדויק לסכום שלווה האיש לפני כחצי שנה מהרב. זכרונו של הרב שב אליו, והוא נזכר באיש ששילם פעמיים.

הרש"ש מיהר לביתו של האיש והתחנן למחילה, אך האיש לא הסכים למחול: "מי ישיב לי את שמי הטוב שנפגע, מי ישתדך עם ילדי"? הרב אמר לו שהוא יפרסם בכל העיר שהלווה צדק והרב טעה, אך האיש השיב. "אנשים יאמרו שהרב אומר שאני צודק רק לפנים משורת הדין". הרב החליט להשתדך עם הלווה הישר, וכך כל העיר ראתה שהוא אכן היה נאמן והחזיר את הכסף.

אור הרב סנה בבית מדרשו של האדמו"ר מקוסון פארשעיי, "הרב צדק שהתעקש על כספי ציבור, גם הלווה צדק שהוא שילם, אבל אתם יודעים מי ישלם בבית דין של מעלה, אלו שהתערבו ולקחו צד מבלי שזה היה עניינם, הם ריכלו ועברו על המלבין את פני חבירו ברבים וכו'. הם ישלמו אחרי 120 שלהם".

ולסיום אמר הרב, "אנשים מחפשים להתחזק כאן. אבל הם לא מבינים שהלבנת פנים ברבים זו הבעיה. וכמו בסיפור עם הרב. אלו שצריכים לכתוב נגד נושא מסוים ולהחתים את הרבנים, אין להם ברירה, גם הרבנים מחובתם לפרסם את דעתם, אבל מי ישלם בבית דין של מעלה? אלו שמרכלים ומדברים לשון הרע, תתחזקו בזה".

פיגוע הדקירה במונסי הרבי מקוסון פארשעי לשון הרע ורכילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד