כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

יוצרים גבוה: תחרות עיצוב וקריאייטיב

הקיץ הגיע, ואיתו הכנסים המקצועיים וערבי העיון. מתוך שלושת הקיפולים לחודשי הקיץ ביומן שלי, הערב של אימג' שהתקיים אתמול הוא הראשון • חני וייזר צפתה בתחרות 'כוחה של מילה'

יוצרים גבוה: תחרות עיצוב וקריאייטיב


מצלמות דיגיטליות. פלאשים. תקתוק עקבים. בלונים באדום-לבן. רשמיות שקטה וחגיגית של בנייני האומה. כנס "יוצרים גבוה" של אימג'- מכללה חרדית לעיצוב, קריאיטיב ופרסום.

ביקורת בכניסה. אם את תלמידה את נכנסת עם חיוך ידידותי וניד ראש. אם באת מבחוץ, את משלמת ומקבלת כרטיס. אם נשלחת לסקר את האירוע מטעם אתר 'בחדרי חרדים' את זוכה לכמה גבות מורמות בחשיבות, ולשאלה הרטורית שחוזרת על עצמה שוב ושוב: "נו, נראה משהו מחר בבחדרי?"

מטרת הערב, העשרה לבוגרות והחדרת מודעות מקצועית - כי מסתבר שלשלוט בתוכנות הגרפיקה זה עוד לא הכל.

במבואה, על 11 סטנדים, מוצגות עבודות של בוגרות. קרדיטים ארוכים משמאל תופסים את הצוואר. הדמיות מוצרים חדשים (עגלת סטנדר או חפיסת סיגריות מסורבלת משהו, משולבת בגפרורים, למשל), פרינטים למוצרים חדשים, איור באילוסטרייטור ודיוקנים ממוחשבים.

גם בתור מי שלא מבינה כלום בגרפיקה, הצלחתי להתרשם מהמקצועיות. נראה כי אכן נקבצו ובאו כאן כשרונות מיוחדים, חברו למכללה מקצועית והפיקו תוצרים ראויים לשבח.

מיתוגה החדש של אימג' על ידי עופר ענו, שמבטיח בית ספר גבוה וגם לימודי קריאיטיב ופרסום, גרם לי לתמוה מעט על העדר הקריאייטיב בחלק ניכר מעבודותיהן של הבוגרות. אולם מסתבר כי מגמה זו אמורה לתפוס תאוצה רק לקראת הקורסים הבאים במכללה.

נעמי סובול (מנכ"לית אימג') מדגישה כי המסלול השלישי, החדש - מסלול פרסום, קופירייטינג וקריאייטיב הוא נפרד ממגמות הגרפיקה והעיצוב של המכללה. תנאי הקבלה למסלול זה שונים מתנאי הקבלה למגמות הארט, ולכל החוששים - אין שום כוונה לערב בין תחומים שונים אלו.

במעבר אל אולם ההרצאות, מקבלת כל משתתפת שקית ממותגת עם המגזין "קונספט" (מגזין לאנשים שחושבים עיצוב) מבית היוצר של אימג' על בוגרותיו, שמשום מה זכה לצאת לאור פעם אחת בלבד. בשקית אפשר למצוא גם דף מידע על המכללה וקופונים.

רגע לפני שנכנסים אל תוך המזגן המקפיא באולם, נתקלים בדוכן של "פונטביט". הם מעוניינים למכור לי גופנים. אה.. לא מבינה בעיצוב, מצטערת.. באתי רק כדי לסקר את האירוע בשביל אתר 'בחדרי חרדים'.

"בחדרי חרדים?" - הדיילת מקמטת את המצח ומבטיחה לי שמעצבי האתר ודאי מכירים את פונטביט.

אולי, אני עונה. מי יודע.

הגרפיקאיות נעצרות לברר מחירים. אני נכנסת לאולם.

כסאות אדומים תואמים ללוגו (במקרה, מן הסתם) על הקיר הגדול ממול מצגת של הכרזות שנשלחו לתחרות "כוחה של מילה".

התחרות, מסבירה לי נעמי סובול, באה במטרה לעודד לחשיבה קראייטיבית לא קונבנציונאלית. בכוונה נבחר נושא נדוש לכאורה, שמירת הלשון - כדי לעורר את התאים האפורים ולמצוא משהו חדשני. אל מול תוצרי גרפיקה מקצועיים של בוגרות אימג' מופיעות עבודות שנשלחו מבחוץ, מנסות להתחרות ברמת העיצוב והקריאייטיב.

על שלושה מקומות ראשונים ושלושה צל"שים ושלושה שופטים: עופר ענו (פרסומאי, מעצב ומנהל קריאייטיב) , הפרסומאי אפרים רוזנשטיין ופיני יצחקי, יועץ שר התקשורת. רחש בקהל, עבודה ועוד עבודה מתחלפות במצגת. חבל שאי אפשר לקרוא את כל השורות הקטנות מרחוק. פרינטים עמוסים וכבדים לעומת קלילים ופשוטים. כשרונות גדולים של ארט לעומת עבודות חובבניות. בשנה הבאה כנראה עוד ילמדו אותן את הכלל של Show don’t tell.

המצגת מושהה לטובת הרצאתו של חיים ולדמן, מחבר ספר הקומיקס "מלכודת בחלל". מתוך מקורות ביהדות הוא מדבר על השילוב המנצח בין כלים להבעה ובין הרעיון המופשט ויוצא במסקנה כי הדרך הטובה ביותר היא להכניס את הרעיון לתוך הכלים, את העיגול לתוך הריבוע - על פי דבריו של רבי נחוניא בן הקנה בספר הבהיר.

בהרצאה השניה עופר ענו מעמיד את המשתתפות מול ביצועי ארט מפעימים לבריפים של הבטחות פרסומיות. הוא מדבר על ארט אונלי, במקרים בהם הקופירייטר יוצא להפסקת קפה וכל המסר עובר בהמחשה. זה או להמחיש את "תראו, זה עובד", או את "מה יקרה אם". בהחלט, חשיבה מחוץ לקופסא.

בהפסקה מחלקים יופלה בטעם אננס, עם כפיות ומפיות. משהו חדש שאמור לעשות טעם טוב בפה לפני ההרצאה השלישית והאחרונה שמוסרת גב' מיכל נצר, מנהלת מותג יופלה (שהתחלף ברגע האחרון עם הרצאתה המתוכננת של מנהלת המותג מולר). היא מדברת על מה הוא מותג, מה הם האתגרים העומדים בפניו נכון לשנת 2009, וכיצד הוא מתמודד עימם.

מסתבר שמהירות ההחלפה של יופלה במולר לא השאירו זמן למארגני הערב לצנזר את המצגת שנלוותה להרצאה, מה שאילץ את גב' נצר לתמרן בין בקשות המארגנים לחומר המוכן בו הצטיידה.

כמה דקות לסיום ומוכרזות הזוכות בתחרות "כוחה של מילה": מקום ראשון: שושי רוזנטל, מקום שני: רבקה סולובייצ'יק, מקום שלישי: רונית גלבך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד