י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מסמך היסטורי

נחשף: בקשת התמיכה של מייסד הדף היומי

נחשף מכתב בקשת תמיכה שכתב מייסד הדף היומי להנהלת הג'וינט בעת ששהה בניו יורק וביקש תמיכה לישיבתו • ההיסטוריונים מעריכים: בעת שהותו של המהר"ם שפירא זצ"ל בארה"ב עלה רעיון הדף היומי  

נחשף: בקשת התמיכה של מייסד הדף היומי
רבי מאיר שפירא מלובלין זצ"ל צילום: פלאש 90

מכתב מרתק שנמצא בארכיון הג'וינט, שופך מעט אור על הרגע שבו עלה במוחו הגאוני של המהר"ם שפירא זצ"ל לייסד את לימוד הדף היומי. המדובר הוא במכתב ששיגר מהר"ם שפירא בעת ששהה בנוי יורק וכתובתו המופיעה שם היא ניו יורק. במכתבו מבקש מהר"ם שפירא מהנהלת הארגון לתמוך בישיבת 'חכמי לובלין' אותה ייסד ובראשה עמד.

ההיסטוריונים מעריכים כי בעת שהותו בארה"ב במפגשים עם ראשי יהדות ארה"ב ובהם ראשי הג'וינט עלה הרעיון הכביר שאותו הציע בפני מועצת גדולי התורה לפיו כל יהודי ילמד דף יומי בכל יום.

במכתב שנחשף כאן לראשונה ונכתב בשפה האנגלית, כותב מהר"ם שפירא בין היתר: לכורש אדלר, יו"ר ועדת תרבות ודת של הג'וינט. אני יודע שאתה ידיד קרוב של עולם התורה ואני לוקח לעצמי את החופש לשלוח לך תזכיר קצר על ישיבת חכמי לובלין. אני מבקש שתביא את נושא התמיכה בישיבה בפני הועדה שלכם בפגישה הקרובה של הועדה", בהמשך המכתב מסביר מהר"ם שפירא, מדוע ישיבת חכמי לובלין עומדת בתנאי התמיכה של ארגון הג'וינט.

בשיחה עם ראובן גורבט ראש תחום חרדים ג'וינט ישראל הוא אומר: "הייתה לנו שמחה גדולה לגלות שהג'וינט תמך בישיבת חכמי לובלין",  הרב יצחק טרכטינגוט, מנהל תוכניות חרדים בג'וינט, אמר: "המכתב הנוכחי כמו עוד חומרים רבים שיש בארכיון הג'וינט מראים עד כמה הארגון היה מעורב עמוק בהקמת הישיבות לפני השואה ולאחריה". 

רבי מאיר שפירא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד