י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

עלובה רפורמה שנחתומה מעיד עליה

"ההתעשתות של אנשים כמוך, הרב שפירא, כופה על שרלו וחבריו לנסח את ההשקפות של 'המזרחי' הישן למסמך מסודר ומעורר צמרמורת. והם בכלל סבורים שאתה הרפורמי מביניהם!" • הרב יעקב ב. פרידמן עם 'מפנקסו של בן ישיבה'

עלובה רפורמה שנחתומה מעיד עליה

1.

הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, ומראשי הזרם החרדל"י, תקף השבוע חזיתית את מה שהוא מכנה "ניאו-רפורמה" הפושטת במחנה הדתי-לאומי.

אין זו הפעם הראשונה שהרב שפירא מכה בשבט עברתו בחבורת קלי-העולם שהוא בחר להשתייך אליהם. אבל החריפות בדבריו, הסעירה הפעם את הציבור שלו.

בכינוס מדריכי תנועת הנוער החרדית-לאומית אמר:

"יש לציונות הדתית התמודדויות רבות, אבל ההתמודדות החריפה ביותר היא עם ניאו-רפורמה. הולכת וצומחת בקרבנו תנועה רפורמית חדשה. ויש לה הרבה ממאפייניה של הרפורמה הראשונה".

לטענתו, קשה לשים לב לתהליך, כיון ש"עושים אותו עם כיפות, עושים אותו אנשים שחלקם מדקדקים במצוות, מה שאפיין את תחילת הרפורמה הראשונה. התרבות הזו מערערת את האלוקיות שבתורה, ואת המשכיותה של התורה שבעל-פה בימינו, היינו סמכות הרבנים לפסיקת הלכה".

"הניאו-רפורמיות פוגעת בגישה לזוגיות ובגבולות ההלכה, אלו שני דברים שאסור לנו לגעת שם. הניאו-רפורמה הזו מערערת את קדושת הבית היהודי וקדושת הטהרה בישראל. על זה צריך לקרוע - גם את הבגד וגם את הציבור. לא נוכל להשלים עם רפורמה!".


2.

איש מרתק הרב יהושע שפירא.

הזדמן לי להכיר אותו ולשוחח איתו ארוכות בהזדמנויות שונות. אדם שכתבי 'שפת אמת' ו'שם משמואל' חבוקים על לוח-ליבו, עם אור בעיניים ותום בלב. התום, במקרה שלו, גובר על האור. גם הוא עצמו חי במגדל-שן של פנטזיות רוחניות שבנה לעצמו. מין תערובת של דת-האהבה, להט חסידי, מגובל בלהבדיל, ציונות משיחית.

לילדי ה'חידר' הלאומי הראשון שהוא פתח ברמת גן, הזרים נהר של אהבת תורה ויראה, ולצד זה גם חוברות לימוד, בהם נצטוו הילדים לעשות 'עבודות' על מנהיגיו הדגולים של העם היהודי: הרצל ורבין. יש, אגב, בחומרי הלימוד שם, דברים קשים יותר.

בשיחה סוערת שקיימתי איתו לפני שנים, הגן הרב שפירא בחירוף נפש מעורר תימהון, על דרכו, על דמותו של הרצל, ועל כך שאין כל בעייה אם יהונתן גפן, נעמי שמר ו'שלום עליכם', ילמדו את ילדי ה'חידר' שלו 'שמחת-תורה' מהו.

היום, קצת מאוחר מדיי, מתקומם הרב שפירא על שיבושים בעולם-הכלאיים שיצר בדמיונו, ומתעקש, בלהט חסידי, להפוך אותו ל'משנת חיים'.


3.

למרות הכל, אינני מזלזל בלהט החסידי ובאור הרוחני הנוגה בעיניו של הרב שפירא. חניך בית אבא רבי משה שפירא, שהוריש לנו את "פניני ה"שפת אמת" הנפלא שלו.

ודווקא מתוך הכרות קרובה עם הלהט והטוהר שלך הרב שפירא, יש לי שתי הערות הבוקעות מהלב:

ראשית, אם בגיל שמונה אתה מספר לידי ה"חדר" שלך, שגדולי ישראל הם הרצל ורבין, ומתעקש לתת לביאליק וליהונתן גפן שר"י, לספר לילד בן שמונה מהו חג השבועות, התחלת אתה עצמך בתהליך של מה שאתה מכנה "ניאו רפורמה".

בבוייסק וזויימל, ערי רבנותו של רבך הגדול הראי"ה קוק זצ"ל, גידלו את ילדי ה ' ח י ד ר ' על השראתו של ה ג ר " א ורבי עקיבא איגר.

שנית, לא מתחדשת במחוזותיכם שום ניאו-רפורמה. האדם המרכזי שאליו כיונת את דבריך, הרב יובל שרלו ועמיתיו מ'צוהר', מצהיר הצהרות, ש'המזרחי' הישן והטוב מטיף אותן שנים. משפטי שרלו, על האבק שהעלו ספרי השו"תים, ועל שדברי הרמב"ם (בעניין ישיבת 'שבעה' על אח רשע) אינם תקפים עוד בימינו, והטפותיו על החשיבות בהמשך התערובת ב'בני עקיבא' רח"ל, אינם חדשים.

שלא לדבר על הכפירה הממוסדת של תנועת 'קולך'.

אלא מאי? ההתעשתות החרדלי"ת של אנשים כמוך, הרב שפירא, כופה על שרלו וחבריו לשוב לתת פומבי למשנתם, ולנסח את ההשקפות של 'המזרחי' הישן והטוב, למסמך מסודר ומעורר צמרמורת.

והם בכלל סבורים שאתה הרפורמי מביניהם!


4.

אנשי הרב שרלו אינם צריכים להיות מוטרדים מדברי הרב שפירא. זבולון אורלב, מי שמגן בחרוף-נפש על כל תעתועיה של הציונות הדתית, כבר מתפנה בלהיטות מעיסוקיו הדחופים במתן, מה שהוא מכנה, "רוח גבית" לידיד דגול ניר ברקת, ומתפנה להגן על "עמדותיה המקוריות של הציונות הדתית", מול "גישות בדלניות ופלגניות"

לו אני הרב שרלו, הייתי מרגיש מבוזה ממגן כאורלב, יותר ממתקיף כהרב שפירא.

קישורים:
מקור: עיתון בקהילה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד