י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

תכנית פינוי-פיצוץ יוצאת לדרך

האם שלילת המשכנתאות תגיע גם לביתר עילית ולקרית ספר? • אילו 'חילופי שטחים' מתכננים ב'חלונות הגבוהים'? • וגם: שר החינוך הוכיח 'בגרות' ומי לא? • טורו היומי של יצחק נחשוני

פינוי עמונה. צילום ארכיון
פינוי עמונה. צילום ארכיון



לא רק התרגיל הגדול שערכו כוחות הביטחון בשבוע שעבר ב'מתקן אדם' הוא האינדיקציה לכך שגלי החום שפוקדים אותנו בימים האחרונים עדיין אינם שיא ההתחממות שצפויה לתקוף אותנו השבוע. החזאי אמנם צופה ירידה בטמפרטורות ביום רביעי, ואפילו טפטוף קל, אבל 'ירידה' ו'טיפטוף' גם הם שתי מלים שמשתלבות טוב בכוונה להתחיל בפינוי ה'מאחזים' כבר השבוע, ובכל מקרה עוד לפני פגישת ברק-מיטשל. אם לא ה'מכביה', מעריכים יודעי דבר, הפינוי כבר היה מתחיל היום. אבל העשן הסמיך שיעלה משם אינו משתלב טוב ב'צבעוניות' שאמורה להיות מופגנת באיצטדיון רמת גן. אז יחכו עוד יום-יומיים.

באימון שנערך בסוף השבוע שעבר ודימה פינוי והרס, השתתפו יחד כוחות צבא, משטרה, מג"ב יס"מ ופרשים - שילוב לא מצוי בין הרשויות השונות ואפילו מנוגדות. ברור שהוא לא בא לדמות פינוי אהלי בדואים שהשתלטו על אדמות הנגב או בניה של סוכות שלא פורקו בבני-ברק.

מינויו של האלוף בני גנץ לסגן הרמטכ"ל בעיתוי הזה, מזוהה לא פחות כסימן לכך, שכוחות הפינוי כבר ערוכים, ושרק חיכו לבעל הדרגה הבכירה שייתן את פקודת התזוזה. לרמטכ"ל עצמו אסור ללכלך ידיו במה שעלול להתפתח חלילה ל'מלחמת אחים' זוטא, ומי שנבחר לפקד על מבצע הפינוי בשטח הוא האלוף בני גנץ, בעל ה'רקורד' ה'מפואר' ממלחמת לבנון השניה, ועכשיו גם בכובעו החדש כסגן הרמטכ"ל.

כשמוסיפים לכל זה את גל מכתבי האזהרה ששטף בימים האחרונים את מתיישבי יו"ש, שבהם הם נדרשים להסיר לאלתר מבנים לא חוקיים ואפילו בריכות, הפאזל מושלם - הממשלה פוזלת לריצוי האמריקנים וכמה שיותר מהר. עוד השבוע.

במהדורה הדיגיטלית של 'מקור ראשון' צדו את עינינו ידיעה אחת ותחקיר אחד, שניהם בלעדיים, העוסקים בנושא פינוי המאחזים. אם הם נכונים, ואין סיבה שלא יהיו, הם עשויים לטהר את אובמה והממשל האמריקני מחלק מכוונות הזדון המיוחסות להם, ולעלות את החשד שמישהו כאן עושה שימוש יתר בשמו של הנשיא ובמוצאו המוסלמי, כדי להוציא אל הפועל את תוכניותיו הוא.

נשמע מוגזם? - לא אחרי שתקראו את עיקרי הידיעה הבאה, המספרת על 'קדחת המערות' שתקפה את מתכנני פינוי המאחזים.

הודיה כריש-חזני חתומה על הידיעה המספרת שבמאחז שבות עמי נרשם תקדים שקשה להאמין לו - התושבים כבר לא נדרשים להרוס רק מבנים ארעיים ולא חוקיים שהקימו, אלא קיבלו צו הריסה ל...מערה שבה התיישבו כמה מהם מתחת לפני הקרקע. "עוד לא שמענו שיוצא צו כזה על חלל שמתחת לפני הקרקע" - אומרים מתיישבי המאחז. הם פנו לארגוני איכות הסביבה וה'ירוקים' בבקשת סיוע נגד לובשי המדים הירוקים, הרוצים להרוס מערות טבעיות בעלות ערך הסטורי.

אם בצה"ל אכן מאמינים שצווים מהסוג הזה יעילים לפינוי, מדוע שלא ישגרו כמה עותקים מהם גם ל'אנשי המערות' בציר פילדלפי המגשרות בין עזה למצרים? אולי בעקבות הצווים הם יצאו מהמערות ויוציאו עמם גם את גלעד שליט?!

הלוואי!

הידיעה על הדרישה לפינוי מערות מצביעה על טיפשות ואווילות. מי שאחראי לדרישה הזו טוב יעשה אם יברח מפני הבושה אל אחת מהמערות הרבות האלה, הפזורות על פני שטחי יו"ש.

לעומתה, הידיעה השניה, או יותר נכון ה'תחקיר', גם הוא מ'מקור ראשון', אסור שיעלה אצלנו אפילו גיחוך קל וזלזול לרגע. הוא מחייב טיפול מיידי ויסודי.

"מדיניות משונה של הבנקים מונעת מתושבים רבים הגרים מעבר לקו הירוק לקבל משכנתא לקנית דירה" - מדווחת נאווה סטולר ומעוררת מחשבות המקפיאות את דמנו שהנה גזירת ההקפאה תוקפת מכיוון לא צפוי.

סטולר מביאה בתחקיר כמה מקרים של צעירים שקנו קרקע בסכומים של 200 אלף שקל, מתוך כוונה להקים עליה בית למגורים. כשביקשו להתחיל בתהליכי הבניה, סורבו על-ידי הבנקים בעילה המשונה שמדובר בקרקעות עם 'טאבו ירדני'. עכשיו כבר לא מדובר על שתי מדינות לשני עמים, אלא על חלוקה נדיבה לשלושה עמים. גם לירדנים.

זה קרה ביישוב כמו 'רבבה' ודומיו, ששטחיו רשומים כאדמות ישראליות לכל דבר, מזה למעלה משלושים שנה. מי יוכל לתקוע לידינו שתופעת שלילת המשכנתאות, הנובעת ללא ספק מגזירות ההקפאה החדשות, לא תגיע גם לביתר עילית ולקרית ספר?

אם ייהרסו בסופו של דבר המערות בשבות עמי או לא, זה כבר לא משנה.

נראה שמשהו תמיד ירחוש מתחת לפני השטח.

הכנסת. צילום: פלאש90צילום: הכנסת. צילום: פלאש90
הכנסת. צילום: פלאש90


התכנית הסודית ל'חילופי שטחים'

ידיעות כלליות שלא הוכחשו דיברו השבוע על תוכנית ל'חילופי שטחים', שעל הכנתה שוקדים בדרגים הגבוהים ביותר בישראל. מיד הלכו הכתבים לארכיונים, נברו בהם, גילגלו ב'גוגל', שללו את ההשערה שישראל אימצה כך לפתע את תוכנית ליברמן לחילופי שטחים בוואדי ערה בואכה מובלעת 'חריש' המתחרדת, ועצרו את רולטת ההימורים ב...חולות ניצנה שבנגב.

לפני מספר שנים הציע ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לפלשתינאים נסיגה ישראלית מרוב שטחי הגדה המערבית. בתמורה לגושי ההתיישבות שמהם לא תיסוג ישראל, שהם בסך הכל 7% משטחי יהודה ושומרון, הוצע לפלשתינאים לקבל שטח חלופי בנגב, הצמוד לרצועת עזה, וזכות למעבר חופשי מהרצועה לגדה, בלי בדיקה ביטחונית ישראלית.

ההצעה ה'חכמלוגית' של אולמרט ל'חילופי שטחים' דיברה על כך שישראל תקבל לידיה את גושי ההתנחלויות מיד, אך מסירת השטח החילופי בנגב לפלשתינים והפעלת המעבר מעזה לגדה תתעכב, עד שהרשות תשתלט מחדש על הרצועה. כלומר - זמן קצר ביותר לאחר שהפלשתינאים יכירו במדינת ישראל כמדינת היהודים, ועוד, כלומר - יום אחרי בא המשיח...

איש לא התייחס אז לרעיון המגוחך הזה ברצינות.

אבל השבוע הוא צץ לפתע שוב. אם 'חילופי שטחים', הסיקו ה'קולגות' הכל יודעות שלנו, הרי שאין שום אפשרות אחרת אלא שנתניהו אימץ את משנתו של אהוד אולמרט שהכריז על עצמו בעבר כממשיכו של בן גוריון, ומיד עבר לעמידת ראש והציע לוותר על שטחים בנגב לפלשתינים. לא, לא על שדה בוקר, חלילה.

כך התפתחה לה הידיעה עד שהגיעה לממדים של כותרות ראשיות שדיברו על כך שהנשיא פרס העביר לנשיא מצרים מובארק, הצעה מפורטת ל'חילופי שטחים' בין ישראל לפלשתינים. בידיעות הודגש שפרס לא עשה זאת על דעתו, אלא בתיאום ואפילו בשליחותו של נתניהו. התקשורת לא לקחה בחשבון שום אפשרות אחרת מלבד זהויו של המושג 'חילופי שטחים' עם התכנית הזו.

ראש הממשלה נתניהו אמנם התנגד בזמנו בכל תוקף לתוכנית הוויתורים של אולמרט על שטחים בנגב, אבל כנראה שגם בעניין זה השתנו עמדותיו והרי "דברים שרואים משם לא רואים מכאן".

יש מהעיתונים שכל כך היו 'נעולים' על התיאוריה הזו שפיתחו, שלקחו אותה רחוק, אפילו רחוק מדי. הם קשרו אותה גם להחלטתו של נתניהו, כך לפתע פתאום, לקיים את ישיבת הממשלה אתמול בבירת הנגב ולקרוא בה לאבו מאזן לבוא ולהיפגש איתו בבאר שבע. פרשנות: רצונו של ראש הממשלה היה להוכיח לעם שלמרות הוויתור, הנגב הוא עדיין בר חשיבות עליונה בעיניו.

איך יכולנו לחשוב אחרת כש'אהוב נפשו' סילבן שלום הוא השר הממונה על פיתוח הנגב? מי בכלל יכול לוותר על חלק מ'ממלכתו'?

היום, רבותי, אנחנו באים ואומרים לכם בוודאות : טעות!

מישהו כאן 'פישל' ובגדול.

הוא שמע אמנם את המושג 'חילופי שטחים' מהדהד במסדרונות הכנסת הוא גם שמע שמתקיימים דיונים בעניין זה בדרגים הגבוהים, אבל לא מדובר כלל בתוכנית הוויתורים של אולמרט על חולות הנגב. תרגיעו! נתניהו ממשיך להתנגד בכל תוקף לתוכנית הזו.

אז על איזה 'חילופי שטחים' דנים בחלונות הגבוהים? - לא על דבר הקשור לפלשתינים, אלא רק לחברי הכנסת עצמם.

ידיעה גדולה בעתון 'כלכליסט' חושפת היום לראשונה את מסקנות הוועדה שדנה בהגבלת התנאים המופלגים שחברי הכנסת זכאים להם. בין השאר הם לא יוכלו עוד לרכוש ציוד משרדי וריהוט עבור לשכותיהם החוץ-פרלמנטריות על חשבון תקציב הקשר עם הציבור. הכנסת היא שתרכוש במרוכז את הציוד והריהוט עבור לשכות חברי הכנסת בתוך הכנסת. בתום כהונתם הם יוכלו לרכוש את הציוד והריהוט המשומש ללשכותיהם שמחוץ לבניין הכנסת ובמחיר מופחת.

כיום זכאי כל חבר כנסת לתקציב של 49 אלף שקל בשנה. חבר כנסת שפותח לשכה לפניות הציבור מחוץ לבניין הכנסת מקבל 19 אלף שקל נוספים בכל שנה. מי שלא מנצל את כל הסכום הנכבד הזה, וקשה מאד לנצל אותו לציוד ולריהוט מדי שנה, זכאי להעביר סכום של 12 אלף שקל משנה לשנה.

עתה ממליצה הוועדה לבטל לפחות את התקציב החוץ-פרלמנטרי וגם לאסור על חברי הכנסת לעשות שיפוצים ולהחליף מזגנים, למשל, בתקציב השוטף של פניות הציבור.

ומה כל זה קשור ל'חילופי שטחים', אתם שואלים?

המלצה אחרת של הוועדה קובעת כי חברי הכנסת גם לא יורשו עוד לשכור לשכה חוץ-פרלמנטרית מגופים שהם מכהנים בהם בפועל, גם אם לא מדובר בגופים ציבוריים שאליהם נבחרו. החלטת הוועדה בעניין זה התקבלה אחרי שהתברר שחלק מחברי הכנסת שכרו את לשכותיהם מעמותות שעמם הם מזוהים והכניסו בדרך זו כסף לאותה עמותה.

את ההמלצה הזו של הוועדה לא מוכנים חברי הכנסת לקבל. זה כבר יותר מדי עבורם. כיצד יתמודדו איתה? - כאן הועלה הרעיון הגאוני של 'חלופי שטחים'. אני אשכור את הנכס של העמותה שלך ואתה את שלי, ממש כאילו היה זה 'הסכם עודפים'. כך יאכלו את העוגה והיא תישאר בכל זאת שלמה - העמותות ימשיכו ליהנות מכספי 'פניות הציבור' וגם יוכלו לעמוד בתנאים המגבילים שגיבשה הוועדה.

מכאן ועד לידיעות הבומבסטיות בעיתונים על 'חילופי שטחים' שגורמים בכירים עסוקים בהם, הדרך כבר היתה קצרה. רק על המסקנה שאבו מאזן יקים לשכה לפניות הציבור על חולות ניצנה שיקבל במתנה מנתניהו לא חשבו. ציוד וריהוט הוא לא יוכל לקבל ממנו.


גדעון סער. צילום: י. בלינקוצילום: גדעון סער. צילום: י. בלינקו
גדעון סער. צילום: י. בלינקו


מסביב יהום הסער

צריך להכיר היום תודה לשר החינוך גדעון סער.

אמש הוא חתם על טיוטת התקנות החדשות לחוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים המסדיר את פעילותן של הישיבות הקטנות בחוק. זהו הישג אדיר לנציגות החרדית בכנסת, ויותר לסגן שר החינוך מאיר פרוש, שהצליחו לעמוד בכל הנחיות גדולי ישראל להבטיח שלא תתאפשר התערבות מכל סוג שהוא בתכני הלימוד בישיבות הקטנות. התקנות החדשות אוטמות את כל הפרצות שיכלו להיווצר בעניין זה.

בין השאר הן קובעות כי מוסד חינוך יוכר כ'תרבותי יחודי חרדי' אם החינוך השיטתי שינתן בו כולל לימודי קודש יהודיים בלבד. מספר ימי הלימוד בשנה בישיבות הקטנות יצטרפו לפחות ל-220 יום, 5 ימים בשבוע ו-37 שעות יחד. בישיבות הקטנות לומדים היום הרבה יותר מהסף המינימאלי הזה.

התקנות גם קובעות את מספר התלמידים שמחייב כל ישיבה והן מאפשרות קבלת רישיון מידי להפעלת ישיבה קטנה, מיד עם הקמתה ובשיטה מיוחדת של 'המוסד הצומח'.

גם ההישג הגדול הזה אינו מצליח היום לאחד את העיתונות החרדית. הידיעה המתפרסמת בשלושת היומונים, בעמוד השער, כמעט זהה. היא נכתבה על-ידי אותו כותב, אלא שכל עיתון שינה בה ניואנסים קטנים ולא משמעותיים מלבד אחד - ב'יתד נאמן' וכמובן שב'המבשר' נזקף ההישג לזכותו של מאיר פרוש. ב'המודיע' נמחק שמו ואפילו תוארו כסגן שר החינוך. הקרדיט ניתן ל'בכירי המשרד' בשיתוף איגוד מנהלי הישיבות.

ב'המודיע' לפחות מודים שפרוש הוא מ'בכירי המשרד' וזה הישג העומד בפני עצמו, ואפילו שווה ידיעה מיוחדת...

לא כל 'בכירי המשרד' צריכים להיות מרוצים מהמעמד הבלתי תלוי שקבלו הישיבות הקטנות, עם חתימת השר על התקנות החדשות. רק לפני יומיים, האשימו בכירי המשרד בהודעה רשמית, את התלמידים החרדים שאינם ניגשים לבחינות הבגרות, באחריות לירידה המשמעותית ברמת הזכאים לתעודת בגרות בישראל.

בהודעה כפי שפורסמה בתקשורת נאמר שהעובדה שהערבים אינם מצליחים בבחינות, והחרדים מתרבים ואינם ניגשים לבחינות, פוגעת בסיכויי כל האחרים לשמור על רמת הזכאות ומשפיעה עליה לרעה. עתה, כאשר בעקבות התקנות החדשות, מעוגן הפטור מלימודים כללים ומבחינות בגרות בישיבות הקטנות בחוק, והן מחוייבות רק בלימודי קודש, תונצח המגמה השלילית, שאותה תלו הבכירים בחרדים - לעד. אז מה עושים?

בעיתון 'הארץ' מצאנו היום את הפתרון האולטימטיבי וגם יצירתי: אור קשתי, הכתב לענייני חינוך, מדווח שם כי "משרד החינוך הורה למעריכי בחינות הבגרות לבדוק מחדש כל מחברת בחינה שהציון הסופי בה מסתכם ב-52 ולעגל אותו כלפי מעלה לציון 'עובר'. כך יקטן שיעור הנכשלים בבחינות"...

ללא כל קשר לתקנות החדשות בנושא הישיבות שנחתמו כחוק, מדגיש הכתב שההנחיות האלה אינן מעוגנות במסמכים רשמיים של משרד החינוך, אלא מועברות בעל פה למעריכי הבחינות.

כך בצורה פשוטה ניטרלו הבוחנים החילוניים את ההשפעה השלילית החרדית על ציוני הבגרות בישראל, והחרדים לא יהוו עוד עבורם איום דמוגרפי כבעבר.

לקרוא ולא להאמין.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד