י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הוצאת דיבה בשנת 2020 – כיצד לקבל פיצוי כספי?

תופעת פרסום אמירות פוגעניות המהוות הוצאת דיבה הולכת וגוברת עם התפתחות הטכנולוגיה, ובשנים האחרונות בתי המשפט מוצפים בתביעות העוסקות בסוגיית הוצאת דיבה – לשון הרע עקב פרסומים ברשתות החברתיות, וואטסאפ, עיתונות וכו'

הוצאת דיבה בשנת 2020 – כיצד לקבל פיצוי כספי?
הוצאה דיבה צילום: pixsabay

תופעת פרסום אמירות פוגעניות המהוות הוצאת דיבה הולכת וגוברת עם התפתחות הטכנולוגיה, ובשנים האחרונות בתי המשפט מוצפים בתביעות העוסקות בסוגיית הוצאת דיבה – לשון הרע עקב פרסומים ברשתות החברתיות, וואטסאפ, עיתונות וכו'.

פרסומים בפלטפורמות אלה עשויים להגיע לתפוצה רבה מאוד של אנשים ולכן הפגיעה באדם כלפיו מופנה הפרסום הפוגעני עשויה להיות משמעותית במיוחד.

מסיבה זו, תביעות בגין הוצאת דיבה עשויות להוביל לפיצויים כספיים גבוהים, במיוחד לנוכח הוראות חוק איסור לשון הרע המאפשרות הגשת תביעה ודרישת פיצוי כספי ללא הוכחת נזק בעקבות הפרסום הפוגעני.

תיעוד הפרסום המהווה הוצאת דיבה 

אחד התנאים המרכזיים לצורך הגשת תביעה בגין הוצאת דיבה הוא שהפרסום בוצע ברבים. ככל שהתפוצה רחבה יותר והפרסום הגיע לקבוצת אנשים גדולה יותר, כך הפיצוי הכספי עשוי להיות גבוה יותר.

הנטל להוכיח את קיומן של האמירות הפוגעניות, ואת פרסומן ברבים, מוטל על התובע. מסיבה זו, על מנת לזכות בפיצוי כספי משמעותי בתביעת דיבה, התובע חייב לתעד היטב את פרסום האמירות הפוגעניות.

אם הפרסום בוצע בפייסבוק, באינטרנט, בקבוצת וואטסאפ (או כל אפליקציה אחרת לשליחת מסרים) או בעיתונות כתובה, יש לבצע תצלומי מסך או לשמור את הכתבה מהעיתון.

אם מדובר בפרסום פוגעני שנאמר בעל פה, על התובע להצטייד בהקלטה או בעדים (רבים ככל הניתן) אשר שמעו באופן אישי את האמירות הפוגעניות.

פניה לנתבע הפוטנציאלי לפני הגשת תביעת דיבה

לפני שמגישים תביעה בגין הוצאת דיבה מומלץ לבצע שלב מקדים ולפנות בכתב אל הנתבע הפוטנציאלי. לשלב מקדים זה יתרונות רבים אשר עשויים לסייע לתובע לבסס את תביעתו או לחסוך כספים רבים.

קיימים מספר תסריטים אפשריים לאחר שהנתבע הפוטנציאלי יקבל את מכתב ההתראה:

  1. הוא ישיב למכתב וידחה את הטענות שלכם – במצב זה תקבלו "הקדמה" לטענות ההגנה. במצב זה עורך הדין שייצג אתכם יוכל לכתוב את כתב התביעה בצורה טובה ונכונה יותר, תוך התייחסות לטענות ההגנה האפשריות שהעלה הנתבע הפוטנציאלי במכתבו.
  2. הוא ינסה ליצור קשר איתכם או עם עורך הדין מטעמכם מטרה "לגשש" האם אפשר לסיים את הפרשה בהתנצלות, וללא פיצוי כספי. בהנחה שתתקבל מהנתבע הפוטנציאלי התנצלות בכתב הדבר עשוי לסייע מאוד בניהול תביעת הדיבה, ואף יתכן מאוד שהדיון בבית המשפט יתמקד בעיקר בגובה הפיצוי בלבד.
  3. הוא עשוי להתעלם לחלוטין ממכתב ההתראה ולחכות עד לקבלת כתב התביעה, ומשם להמשיך ולהתנהל בבית המשפט.

במקרים מסוימים שליחתו של מכתב התראה תוביל להתנצלות ו/או פיצוי כספי. במקרים אלה הנפגע עשוי לחסוך זמן רב והוצאות כספיות גבוהות הרלוונטיות לניהולה של תביעה בבית המשפט (אגרת בית משפט, שכר טרחת עורך דין והוצאות נוספות).

כמה כסף ניתן לקבל במסגרת תביעה בגין הוצאת דיבה?

חוק איסור לשון הרע מתייחס לשני סכומים אשר מתעדכנים מעת לעת בעקבות שינויי המדד. נכון למועד כתיבת שורות אלה, בגין פרסום פוגעני המהווה הוצאת דיבה ניתן לדרוש פיצוי כספי העולה מעט על 70 אלף ש"ח.

אם התובע מוכיח שהייתה לנתבע כוונה לפגוע בו באמצעות הפרסום הפוגעני, בית המשפט עשוי לפסוק פיצוי כפול, כלומר, קצת יותר מ-140 אלף ש"ח.

שימו לב: אם דברי הדיבה פורסמו/נאמרו בהזדמנויות שונות או פלטפורמות שונות (לדוגמה; קבוצת וואטסאפ ופייסבוק), התובע רשאי לתבוע את הפיצוי הכספי במכפלת הפרסומים.

תביעות בגין הוצאת דיבה עשויות להגיע לסכומים משמעותיים במיוחד ולכן מומלץ לפנות ולהתייעץ עם עורך דין לשון הרע – הוצאת דיבה אשר עוסק בתחום זה באופן קבוע.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה שנים תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע – הוצאת דיבה. ניתן ליצור קשר באמצעות טלפון שמספרו 03-6427876 או באמצעות אתר האינטרנט של המשרד www.blitshtein-law.com

תביעת דיבה פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד