י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עידן חדש

לייזר רב-עוצמה ליירוט איומים במחיר אפסי • צפו

פריצת דרך: בפיתוח לייזר רב-עוצמה ליירוט איומי תלול מסלול, נ"ט וכלי טיס זעירים • כל הפרטים

לייזר רב-עוצמה ליירוט איומים במחיר אפסי • צפו
לייזר רב-עוצמה ליירוט איומים במחיר אפסי צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

עידן הלייזר יוצא לדרך: המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון חושף היום (רביעי) את פריצת הדרך שתאפשר פיתוח מערכות יירוט מבוססות לייזר רב-עוצמה. הטכנולוגיה החדשה תביא לשינוי אסטרטגי ביכולת ההגנה האווירית של מדינת ישראל.

בעקבות פריצת הדרך, התניע מפא"ת שלוש תוכניות לפיתוח מדגימי לייזר רב-עוצמה, בשיתוף עם התעשיות הביטחוניות "רפאל" ו"אלביט מערכות": פיתוח מדגים למערכת לייזר קרקעית, משלימה למערכת כיפת ברזל, שתהווה שכבת הגנה נוספת; הלייזר המתמרן - פיתוח מדגים נייד להגנה על הכוחות המתמרנים בשטח; פיתוח מדגים לייזר שמיירט מעל לעננים, מגן על מרחבים גדולים יותר ומותקן על פלטפורמה אווירית.

ליירוט בלייזר רב-עוצמה מספר יתרונות, שימוש רציף בעלות נמוכה; שיפור האפקטיביות של מערכי ההגנה, כתוצאה משימוש בשתי טכנולוגיות שונות ומשלימות - הגנה אווירית קינטית (כדוגמת "כיפת ברזל") ולייזר; ניהול יירוטים חכם וצמצום השימוש במיירטים; פוטנציאל ליירוט של איומים נוספים כדוגמת רחפנים, מזל"טים ובעתיד אף רקטות מדויקות.

על פי הפרסום של יואב זיתון באתר ynet, העדיפות תהיה ליירט באמצעות לייזר ולא במערכות ההגנה הנוספות, בהם חץ, שרביט קסמים, פטריוט ובעיקר את כיפת ברזל, שכן עלות של ירי לייזר בודד מסתכם בדולרים בודדים - מחיר החשמל שמופק כדי לשדר אלומה לשמיים.

לאורך השנים השקיע מפא"ת מאמצים רבים בקידום הטכנולוגיה של לייזר רב-עוצמה. פיתוחים רבים, מהארץ ומחו"ל, נבחנו והוכחו כלא יעילים. לאחרונה הושגו הישגים משמעותיים, בעקבות שיתוף פעולה בין מפא"ת לתעשיות הביטחוניות ("רפאל" ו"אלביט מערכות") ולגורמים באקדמיה. הישגים אלה התאפשרו בעקבות פיתוח לייזר חשמלי, בניגוד ללייזר כימי שבו השתמשו עד כה.

ראש מו"פ במפא"ת, משרד הביטחון תא"ל יניב רותם, אמר עם החשיפה: "אנחנו נכנסים לעידן חדש של 'לוחמת אנרגיה' באוויר, ביבשה ובים. השקעות המו"פ שנעשו במפא"ת בשנים האחרונות, מציבות את ישראל בין המדינות המובילות בתחום הלייזר רב-עוצמה. במהלך שנת 2020 נבצע הדגמת יכולות של הלייזר בשטח".

פריצת הדרך הטכנולוגית מבוססת על דיוק קרן הלייזר. באמצעות הטכנולוגיה החדשה הצליחה מערכת הביטחון למקד ולייצב את האלומה על מטרה בטווחים ארוכים, כולל התגברות על הפרעות באטמוספירה. טכנולוגיה זו מאפשרת לפתח מערכות יירוט אפקטיביות, בעלות יעילות מבצעית גבוהה, שיהוו שכבה נוספת במאמץ ההגנה על מדינת ישראל באוויר, ביבשה ובים.

שר הביטחון, נפתלי בנט: "המוח הישראלי ממשיך להוביל חדשנות פורצת דרך. פרויקט הלייזר יהפוך את מערכת הביטחון לקטלנית, עוצמתית ומתקדמת יותר. מדובר בנדבך משמעותי בביצור ביטחון מדינת ישראל. לצד כלי המלחמה הקיימים, נוסיף חרב של לייזר אל מול האיומים, בצפון ובדרום".

"אנחנו מתקדמים במלוא התנופה, והמסר הברור: לישראל יכולות כבירות, בהגנה ובהתקפה. לאויבי ישראל מוטב לא לבדוק את הסבלנות והיכולות שלנו".

כיפת ברזל יירוט טילים מערכת הגנה אווירית לייזר רב-עוצמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד