י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הולך בצידי דרכים

פרופיל מיוחד: הגר"ח וייס - רבה החדש של העיר ביתר עילית

בעל ה'מרקחת חיים', הגאון רבי חיים וייס משקדני הדור - מונה לכהן כרבה של העיר ביתר עילית • כתב 'בחדרי חרדים' משה ויסברג, במסע במשעולי חייו של הבחור הצעיר מצאנז, שעשה דרך בהרבצת והחרדת אהבת התורה לאלפי בחורי ישיבות, עד למינוי הרם • "חד בדרא במידות"

פרופיל מיוחד: הגר"ח וייס - רבה החדש של העיר ביתר עילית
רבה של ביתר, הגר"ח וייס צילום: באדיבות המצלם

כפי שפורסם לראשונה הבוקר ב'בחדרי חרדים', לאחר כמה חודשים מאז פטירתו של רבה הראשון של עיר התורה והחסידות בהרי יהודה הגאון רבי דוד צבי אורדנטליך זצ"ל, הוחלט למנות את הגאון רבי חיים וייס, לכהן פאר כרבה הראשי של העיר, במעמד סיום הש"ס שנערך הערב (רביעי) בעיר ביתר הוכרז על ידי ראש העיר מאיר רובינשטיין, על המינוי והרב כובד לסיים את הש"ס וזכה לברכת כל הרבנים.

מדובר במינוי מחוץ לעיר ביתר, שכן הגאון רבי חיים וייס, תלמיד חכם עצום ונחבא אל הכלים והוא יכהן בעיר כרב מטעם העירייה כפי שהיה עד היום.

מאחורי הקלעים היו כמה וכמה מועמדים, כשלבסוף הוחלט למנות את הרב וייס, כרב הראשי האשכנזי לצד הגאון רבי יעקב תופיק אביעזרי, רבה הספרדי של העיר.

רבי חיים וייס, בנו של הרה"ח רבי משה וייס‏‏ זצ"ל, שעבר את מאורעות השואה יחד עם האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג בעל ה'שפע חיים' זצ"ל. בשנת תשכ"ו עלה עם משפחתו מארה"ב לישראל והתגורר בקריית צאנז בנתניה.

אביו היה מבוני קרית צאנז וקרית מנחת יצחק בירושלים. לצד היותו סוחר נדל"ן מפורסם ותומך תורה גדול, הוא ישב ושקד על תלמודו בכל רגע פנוי ואף היה חברותא של הרבי בעל ה'ישועות משה' זצ"ל מויז'ניץ. 

בציון ה'שפע חיים' מצאנז זצ"ל. צילום: באדיבות המצלם

רבי חיים, היה מתלמידי ה'שפע חיים' מצאנז זי"ע והיה מראשוני לומדי כולל ש"ס, שייסד הרבי השפע חיים זי"ע, נודע בגאונותו ובבקיאותו הרבה. בהיותו בחור בישיבת צאנז, היה מהבחורים שהיו יושבים מתחת השולחן בעת עריכת הטישים של הרבי ה'שפע חיים' בכדי לחזות ברבי מקרוב.

רבי חיים, הינו חתנו של הגה"צ רבי יוסף ליברמן ראש כולל 'שומרי החומות'. הוא מתגורר ברחוב נחמיה בירושלים ונמנה על מתפללי בית המדרש ויז'ניץ ברחוב, הוא מכהן ר"מ בישיבת תורת חיים וכיהן בעבר בישיבת ויז'ניץ בברכפלד וכן בישיבת 'נזר התורה', כמו כן מכהן כראש כולל צאנז קלויזנבורג בירושלים.

בהיותו מרביץ תורה בישיבת ויז'ניץ בברכפלד במשך עשר שנים היה אהוב על כל התלמידים ושיעוריו היו נאמרים במתיקות ובגאונות עצומה.

הוא חיבר את הספר 'מרקחת חיים' על פרשיות התורה וימים נוראים, מי שמוציא את הספר, הוא אחיינו הגאון רבי ישעיה שווארץ רב שכונת האתרוג בביתר.

הוא זכה בספרו להסכמה של מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל, בעל 'שבט הלוי', שכתב עליו תארים מפליגים בשבחו.

אחד מתלמידיו שלמד אצלו בישיבת 'נזר התורה', מספר ל'בחדרי חרדים': "ר' חיים הוא עניו ושפל ברך אמיתי, הולך בצידי דרכים, לא עושה מעצמו כולם, זוכר שהייתי מתפלל אחרי החתונה שלי בויז'ניץ ברחוב נחמיה וגם הוא היה מתפלל שם התפילה שלו בהתלהבות ודביקות תמיד היה נשאר ללמוד שעות לאחר התפילה".

אחד התלמידים מציין את היותו גאון המידות: "הוא חד בדרא במידות ובאיש האמת" והתבטלות לצדיקים וגדולי ישראל, הוא מתייעץ רבות עם הרבי מאמשינוב בקביעות על כל צעד ושעל.

בהכנסת ס"ת אצל אחיו הגאב"ד הגר"א וייס. צילום: באדיבות המצלם

ישיבות רבות שולחים את התלמידים לביתו של הרב וייס בכדי שימעדו אצלו בכור המבחן.  

אחיו: הם הגאון רבי דב, חתן האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצ"ל, הגאון רבי אשר גאב"ד דרכי תורה, הגאון רבי יונתן בנימין - גאב"ד מונטריאול,, הגאון רבי מרדכי דוד וייס - רב בית המדרש "אורייתא" בלונדון ורבי אברהם יצחק וייס - ראש כולל ביאלא בירושלים.

כאמור, עקב פטירת רבה של ביתר הנערץ הרב אורנדטליך זצ"ל, חיפשו רבני ביתר אדם בעל שיעור קומה שיכהן כרב העיר ביתר.

שמו של הרב וייס עלה לפני כשבועיים על שולחנם של גדולי ישראל האדמו"רים, אשר בירכו על הבחירה והמינוי המוצלח וכן בית הדין של העיר בראשות הגאב"ד הגאון רבי צבי ברוורמן, שרבי חיים הגיע לשתות לחיים במעונו.

בביקור אצל ראב"ד ביתר הגאון רבי צבי ברוורמן. צילום: באדיבות המצלם

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' הבוקר, הגיע הרב החדש למעונו של האדמו"ר מצאנז לקבלת ברכת הקודש לרגל המינוי שברכו בחמימות רבה ואיחלו ברכות לרוב וסייעתא דשמיא בתפקיד החדש.

בביקור היום אצל הרבי מצאנז. צילום: א.פ

ביתר עילית צאנז קלויזנבורג ישיבת ישועות משה ויז'ניץ הרב חיים וייס רבה של ביתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד