י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
תוסגר לאוסטרליה?

צוות מומחים: מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין

חוות הדעת של פאנל מומחים קבע, כי מלכה לייפר ששימשה כמנהלת סמינר "עדת ישראל" באוסטרליה, כשירה לעמוד לדין על מעשיה החמורים בתלמידותיה הקטינות בסמינר • פרקליטיה יבקשו לחקור את המומחים בניסיון לסתור את חוות הדעת

צוות מומחים: מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין
מלכה לייפר בבית המשפט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סאגה שלא נגמרת: לאחר בדיקה של צוות המומחים שמינה בית משפט המחוזי בירושלים, הוגשו התוצאות היום לביהמ"ש, שם עולה המסקנה כי מלכה לייפר, כשירה לעמוד לדין, על פגיעה בשלוש תלמידותיה באוסטרליה.

עורכי דינה של לייפר - טל גבאי ויהודה פריד אמרו, כי אין שום הפתעה בחוות הדעת שהוגשה לבית המשפט. "חשוב להדגיש ולהזכיר ששתי חוות דעת קודמות אשר קבעו כי לייפר מתחזה וכשירה לעמוד לדין נדחו כליל על ידי בית המשפט לאחר הליך הוכחות. אנחנו צופים שכך יהיה בעניינה של חוות הדעת הזו. נתייחס באופן ענייני לחוות הדעת בבית המשפט".

מארגון JCW המלווה את הנפגעות נמסר בתגובה: כבר מרגע שנכנסנו לעובי הקורה הבנו כי מלכה לייפר מהתלת בכולם והיא כשירה לעמוד לדין. התפללנו על כך רבות ואנו חשים הקלה גדולה מהחלטת הוועדה שקבעה כי מלכה לייפר מתחזה. אנו מצפים שבית המשפט לא יתמהמה עוד, ויחליט על הסגרתה המיידית לאוסטרליה על מנת שסוף סוף ימוצה הדין עמה.

הליך ההסגרה של מלכה לייפר לאוסטרליה, מתנהל מזה למעלה מ-5 שנים, במסגרתו נערכו כבר 63 דיונים - אך הנושא טרם הוכרע. בדיון שנערך בתחילת חודש דצמבר 2019, בפני השופטת חנה מרים לומפ בבית משפט המחוזי בירושלים, הייתה אמורה להתקבל חוות דעת פסיכיאטרית סופית מטעם פסיכיאטר מחוז צפון, פסיכיאטר מחוז חיפה וסגניתו - שתקבע האם מלכה לייפר כשירה נפשית לעמוד לדין או לא. אולם הצוות ביקש ארכה של חודש ימים.

"למה שקרה כאן היום אין שום היגיון" הגיבו לפני חודש המתלוננות אלי סאפר, ניקול מאיר ודסי ארליך. "לא יכול להיות שבזמן שאנחנו במתח ובחרדות, רשויות המדינה מתרשלות פעם אחר פעם, וההסגרה נדחית. הגיע הזמן שמישהו בישראל יתעורר ויביא לנו את הצדק".

כזכור, הפרשה החלה במרץ 2008, מלכה לייפר, נחשדה כי פגעה בתלמידותיה הקטינות באוסטרליה וביצעה בהן עבירות חמורות בין השנים 2001-2008 בזמן ששימשה כמורה ומנהלת בבית ספר החרדי "עדת ישראל", תוך ניצול מעמדה ותמימותן. עם היוודע המעשים, ו-24 שעות לאחר שנערך לה שימוע לפני פיטורין, היא נמלטה עם בני משפחתה לישראל והשתקעה בעמנואל.

החקירה באוסטרליה נמשכה, והצטברו נגדה ראיות לצורך העמדתה לדין. בשנת 2012 הרשויות באוסטרליה פנו לישראל עם בקשה להסגיר אותה. שנתיים לאחר מכן היא נעצרה. לייפר שכרה את שירותיו של עו"ד יהודה פריד ועו"ד עדי ניב, שהביאו בסופו של דבר לכך שהשופט נעתר לבקשתם והסכים כי יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה, בנימוק שהיא אינה כשירה לעמוד לדין.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בעקבות פניה של האינטרפול, במהלך שנת 2017 הצטברו אינדיקציות כי מלכה לייפר מעמידה פנים שהיא סובלת ממחלת נפש על מנת להתחמק מהליך ההסגרה. היחידה המרכזית במחוז ש"י פתחה בחקירה וזו נעצרה בחודש שבט תשע"ח. 

חולת נפש או מתחזה? בשנת 2016 קבעו מומחים כי מלכה לייפר אינה כשירה לעמוד לדין ובשל כך נפסק הליך הסגרתה לאוסטרליה, שם היא צפויה לעמוד לדין בחשד כי פגעה בתלמידותיה הקטינות בבית ספר החרדי "עדת ישראל" באוסטרליה וביצעה בהן עבירות חמורות בין השנים 2001-2008 בזמן ששימשה כמורה ומנהלת בבית ספר החרדי "עדת ישראל", תוך ניצול מעמדה ותמימותן.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בעקבות פניה של האינטרפול, במהלך שנת 2017 הצטברו אינדיקציות כי מלכה לייפר מעמידה פנים שהיא סובלת ממחלת נפש על מנת להתחמק מהליך ההסגרה. היחידה המרכזית במחוז ש"י פתחה בחקירה וזו נעצרה בחודש שבט תשע"ח.

השופט רם וינוגרד מבית המשפט המחוזי בירושלים, החליט לשחררה ממעצר תחת השגחתו הרוחנית של הגרי"ד גרוסמן ממגדל העמק. הפרקליטות הגישה ערר לבית המשפט העליון, שם נקבע כי לייפר היא מתחזה לחולת נפש, והודגש כי מדובר באישה שהפרה באופן שיטתי את האמון שניתן בה, ולכן אין מנוס ממעצרה. מאז, המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה חידשה את הליך ההסגרה לאוסטרליה ומאז היא נמצאת במעצר מלא.

בשלהי חודש אלול תשע"ט, השופטת חנה מרים לומפ קבעה, כי "העותר לא הרים, בשלב זה, את הנטל להיעתר לבקשתו לחידוש הליכים בטענה שהמשיבה התחזתה" והחליטה לשחררה למעצר בית, אולם הפרקליטות הגישה ערר לבית משפט העליון, שם נקבע כי היא תישאר במעצר מלא עד להחלטה אחרת.

שופטת בית משפט העליון ענת ברון, התייחסה בדיון להחלטת בית המשפט המחוזי למנות פאנל מומחים, שיכריע אם מדובר במתחזה או שהיא לוקה בנפשה. "עצם ההחלטה למנות פאנל מומחים שייתן דעתו לעניין מצבה הנפשי של המשיבה מדברת בעד עצמה" אמרה. כאמור, חוות הדעת של פאנל המומחים קבעה היום כי לייפר כשירה לעמוד לדין.

מלכה לייפר JCW העמדה לדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד