י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
משתוללים, צורחים והוזים

תופעת הדיבוק שמדירה שינה מעיני הסוהרים

תופעה חריגה למדי אופפת את כלא חרמון בימים האחרונים: מספר אסירים טוענים שנכנס בהם דיבוק • "פתאום אסיר שהיה איתי בתא התחיל להשתגע, חטף התקף פסיכוטי, דפק את הראש בקיר, לצעוק שהוא השטן"

תופעת הדיבוק שמדירה שינה מעיני הסוהרים
כלא חרמון צילום: פלאש 90

מאור צור, כתב חדשות 13 דיווח לפני כיומיים, כי "בימים האחרונים אסירים בכלא חרמון טוענים שנכנס בהם דיבוק. מדובר על מקרה כנראה רביעי שהיה היום כאשר אסיר החל להשתולל במשך חצי שעה כשהוא צורח שיש בו נשמה ושרוצים להרוג אותו".

לדבריו, זהו מקרה רביעי תוך מספר ימים והנהלת בית הכלא זימנה באופן מיוחד את הרב של הכלא. לאחר מכן כתב צור כי מדובר באסירים מוסלמים, ועל כן זומן לכלא איש דת מוסלמי.

"פתאום אסיר שהיה איתי בתא התחיל להשתגע, חטף התקף פסיכוטי, דפק את הראש בקיר, לצעוק שהוא השטן, שמישהו השתלט על הגוף שלו", שיחזר אחד האסירים בשיחה ל'מאקו'. "אלו היו רגעים די מפחידים. הוא צעק במשך דקות ארוכות. ניסיתי להרגיע אותו אבל זה לא עזר. פחדתי על החיים שלי כי אנשים כאלה שנכנס להם דיבוק הם לא צפויים בהתנהגות שלהם", הוא הוסיף.

אולם, בשירות בתי הסוהר מכחישים את הסיפור. לדבריהם, "לפיקוד בית הסוהר 'חרמון' הגיע דיווח על אסיר הטוען כי הוא 'אחוז דיבוק'. סגל האגף הגיע למקום לבדוק את טענות האסירים". הם הוסיפו, כי "מדובר באסיר במחלקה לטיפול בעבירות אלימות, בה רוכשים האסירים כלים להתמודדות במצבי דחק. סגל המחלקה רואה באירועים מסוג זה תגובה אופיינית לאסירים הסובלים מחוסר במיומנויות ביטוי רגשי. זהו מצב המוכר לגורמי המקצוע בכלא ומטופל על ידי גורמי רפואה. נדגיש שלא זומן שום גורם דת כזה או אחר לכלא".

בראיון ל'וואלה' אמר הרב חיים פוקס כי כיום אין דבר כזה דיבוק. לדבריו,  "התיעוד האחרון שמוכר לנו הוא מזמן החפץ חיים, לפני קרוב ל-100 שנה". הוא הוסיף, כי צריך להבדיל בין דיבוק לרוח רעה.  "רוח רעה שנכנסת בבן אדם זה ביטוי שפעם לא ידעו לחלק בינו לבין החלק הפסיכולוגי שלו, כאשר לבן אדם נכנס כמו שיגעון כזה".

לפני כעשור פרסמנו ב'בחדרי חרדים', כי ראש ישיבת 'השלום', המקובל רבי דוד בצרי קיים טקס להוצאת 'הדיבוק' מבחור בשנות השלושים המוקדמות לחייו. אלא שאם בתקופת האר"י היה צורך במפגש ישיר עם הבקיא ברזי הקבלה, הרי שהטקס המדובר נערך כשאוקיינוס מפריד בינם, וזאת באמצעות הלווין. הצעיר, שהתברר כי הוא סובל מחדירת דיבוק לגופו, מתגורר בברזיל ואילו הרב בצרי ערך את הטקס הקבלי מבית מדרשו שבירושלים.

הוצאת הדיבוק בזמנו ע"י הרב בצרי. צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90

אולם למרות זאת, לשם עריכת הטקס עצמו נעזר הרב בצרי בטכניקות הקבליות הקדומות, וביניהם שימוש בשופרות, נרות ובלחשי תפילות מסוימים, ואף ביקש מהנוכחים לפתוח את חלונות החדר על מנת שהדיבוק יוכל לצאת.

בשיחה עם אתר 'בחדרי חרדים', סיפר הרב בצרי כי הדיבוק גילה ששמו הינו פתחיהו בן חוה, ובמהלך הטקס, ממנו כידוע נגרם סבל רב לאותה נשמה, הוא אף איים כי בצאתו מהגוף ייקח עמו את נשמתו של הבחור הצעיר. גם הבחור בו נכנס הדיבוק סבל רבות, ובמהלך הטקס הוא רקע ברגליו והנוכחים ששהו עמו בחדר, וביניהם רב הקהילה המקומית, נאלצו להחזיק בראשו.

עוד סיפר הרב בצרי, כי על אף ששליטתו של הבחור הברזילאי בשפה העברית מועטה ביותר, השיחה בין הרב לנשמת הדיבוק התנהלה בעברית קולחת. אולם על אף ניסיונותיו של הרב בצרי לשדל ואף להכריח את נשמת הדיבוק לצאת מגופו של הבחור האומלל - ניסיונות אלו לא צלחו.

"ברגע מסוים הדיבוק צעק שהוא נשרף, ברגע אחר הוא אמר שהוא יוצא דרך הרגליים, ואחר-כך איים שיצא דרך האיבר ממנו נכנס", גולל הרב בצרי את פרטי המאורע.

 

 

דיבוק כלא חרמון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד