ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
האוכל כשר למהדרין

כשנינת מלך קמבודיה חגגה אירוע בת מצווה

היסטוריה בממלכה: ממלכת קמבודיה חגגה לראשונה בהיסטוריה אירוע בת מצווה נוצץ וכשר למהדרין לנינתו של מלך קמבודיה - אליאור קריחלי • האירוע נרשם בספר הרשמי של הארמון המלכותי

כשנינת מלך קמבודיה חגגה אירוע בת מצווה
קינוחי בת מצווה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בת המצווה של אליאור קורוחלי הייתה אבן דרך יהודית בבית המלוכה הקמבודית. לראשונה אי פעם בממלכה חגגו חגגו בת מצווה, וכן זו הפעם הראשונה שרבים מבני המשפחה המלכותית טעמו אוכל ממטבח כשר שעליו הופקד בית חב"ד קמבודיה. בית חב"ד שהוקם על ידי הרב בנציון ומשי בוטמן בשנת 2009.

תחילה חגגה המשפחה את בת המצווה של הילדה קודם כל בעיר מולדתה בלאס וגאס, כאשר לאליאור מלאו 12 שנים. היה זה בלילה החמישי של חנוכה לפני שנה. אולם מאוחר יותר, גם בקמבודיה נערכה חגיגת בת המצווה וזו התקיימה בחג החנוכה האחרון. קרוב יותר ליום הולדתה ה -13.

יצוין כי האירוע נרשם בספר הרשמי של הארמון המלכותי. החגיגה בקמבודיה הגיעה לאחר שסוזי קורוחלי רצתה שילדיה, שחיים חיים יהודיים מלאים בלאס וגאס, יידעו גם הם על שורשיהם המלכותיים. ובכלל, המסע של סוזי קורוחלי ליהדות מרתק מאד: אביה שימש כשגריר קמבודיה בארצות הברית, והיא גדלה בבית בודהיסטי.

כדי להבין במה מדובר, הנה פוסט שעלה בחשבון הפייסבוק של בית חב"ד קמבודיה בחג החנוכה האחרון.

כשפרסי ונסיכה קמבודית מבתמצים בת בחנוכה...

"באירוע שהונצח בספר ההיסטוריה הרשמי של ארמון המלוכה הקמבודי נחגגה אתמול מסיבת בת המצווה של אליאור קורוחלי", נאמר בפוסט.

"על רמפה מיוחדת בליבה של בריכת השחיה בבית המלון שמארח את הטקסים הרשמיים בקמבודיה, מוקף בנסיכים ממשפחת המלוכה, כשמאחוריי חנוכיה גדולה עמדתי והסברתי על מהותו של חג החנוכה.

"זה התחיל כשנכדתו של מלך קמבודיה, המלך מוניבונג ירום הודו, בת של מי שהיתה שגרירת קמבודיה בארצות הברית התרועעה בלאס ווגאס עם יהודי פרסי יוצא אירן שהגיע מבית דתי.

"לפני ראש השנה הוא הסביר לה שהוא לא יהיה זמין ליומיים כי מצוות דתו קוראת לו לשבת בבית הכנסת. לחרדתו, היא התלהבה מהרעיון וביקשה להצטרף. הוא לא חשב שזה רעיון טוב. התפילה ארוכה, השפה זרה, ומעל לכל, המחיצה בבית הכנסת תפריד אותה ממנו. היא בטוח תסבול. אבל היא התעקשה. והם הלכו. אחרי השעות הארוכות של התפילה, הוא יצא מודאג כולו לראות איך היא שרדה את האתגר והיא הודיעה לו בחגיגיות שהם ישובו לבית הכנסת בעוד כמה ימים. "כן, בטח, ביום כיפור", הוא אומר. "לא", היא עונה "הרב מנדי אמר שיש כאן תפילות גם בשבת".

"לזה הוא לא ציפה. זה ממש לא התאים לו. נכון, הוא נולד לזה, אבל כבר שנים שהוא לא שומר שבת ומבחינתו הימים הנוראים זה מספיק. הוא ניסה להסביר לה שזה לא מתאים לו, אבל היא ממש לא הבינה מה הוא רוצה. "לא ביקשתי ממך להצטרף, אני יודעת את הדרך לבד"...

"לשבת שובה הם הגיעו יחד לבית הכנסת (בית חב"ד לאס ווגאס), ואחר כך ליום כיפור, לסוכות, לשבת חול המועד, לשמחת תורה. הם עברו יחד כברת דרך מאוד ארוכה. גיור קונסרווטיבי ואחר כך גיור כהלכה.

"רחמים ושרה ברכה שומרים תורה ומצוות ומנהלים בית יהודי למופת. הפעם הראשונה בחייה שהיא דרכה על אדמת קמבודיה היה לפני 5 שנים. היא נשלחה על ידי אמה לייצג אותה בחלוקת כבוד אחרון למלך נורודום סיהאנוק ירום הודו. היא היתה כאן אז עם בעלה שלושת ילדיהם. "רק אתמול" סיפרה לי אז "כשלרגלי המטוס נפרס שטיח אדום ותזמורת מלכותית קיבלה את פני, הבנתי מה שאמא אמרה לי כל השנים: את לא יכולה להתנהג כמו כולם, את אחרת, את שונה, את בת מלוכה".

"היחס לבני המלוכה בקמבודיה, שונה ומרומם. אפילו בשפה יש טרמינולוגיה שונה, למשל בנוגע לאכילה, יש מילה נפרדת לאכילה של בן אדם (בנפרד לאכילה מבעל חיים) ומילה נפרדת לאכילה של בן מלוכה. שרה ברכה מספרת שבתור ילדה לא התאפשר לה להתנהג ככל הילדים. אפילו להשאיר אוכל בצלחת לא היתה אפשרות שלא לדבר על הזעזוע שבו התקבלה מילה מגונה. מבן משפחת המלוכה מצופה להתנהג אחרת.

"כל ישראל בני מלכים". זה לא פריבילגיה שמאפשרת לנו לדלג תורות או לקבל יחס מופלה כלפי חלקים אחרים בחברה, אבל זו בהחלט מחוייבות שדורשת מאיתנו להתנהג אחרת. להיות רגישים יותר, סבלניים יותר, פחות רכושניים ופחות אגואיסטים".

חגיגת בת מצווה קמבודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד