י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"שוויון או בית משפט" • חשיפה

בגור לוקחים צעד אחורה לפני המאבק הגדול: במכתב לעו"ד של פרוש ולורנץ נכתב: "רוצים שווין, עשו זאת למען הציבור" • אם הדרישה לא תיענה תוקם 'המועצה המחודשת' - והמאבק יתחדש • המסמך המלא

"שוויון או בית משפט"  • חשיפה
דוב פוברסקי

יום שני היה יום דרמטי בציבוריות החרדית. פרשת 'החינוך העצמאי' נדונה בכינוס בו השתתפו חברים משלושת מועצות גדולי התורה, שם התקבלה החלטה: להעביר את מוסדות החינוך העצמאי מאגודה לעמותה.

אלא שההחלטה לא מצאה חן, בלשון המעטה, בעיני 'הסיעה המרכזית'. האסיפה, שהתקיימה במלון 'נובטל' בירושלים, הייתה דלה באדמו"רים רבים, כשהבולט בהיעדרו הוא האדמו"ר מגור.

בחסידות זעמו על ה'מחטף', שנעשה, לדבריהם, על-ידי עסקנים החפצים בהשתלטות על המוסד הקדוש. התגובה לא איחרה לבוא: אתר 'בחדרי חרדים' חשף את התכנית המלאה בחסידות גור ב'יום שאחרי'.

כמה שעות לאחר 'כינוס המועצות' אמרו בכירים בחסידות: אנחנו עומדים להקים מועצת גדולי תורה חדשה, בה ישתתפו כל האדמו"רים. המועצת שקיימת היום, אינה מבטאת את יחסי הכוחות ב'אגודת ישראל'.

החשיפה, שעוררה הדים רבים, והרימה אלפי גבות, קיבלה עוד ועוד אישורים בימים האחרונים, ואף החלו מגעים רשמיים בנושא הקמת המועצת החדשה – מחודשת.

מה בעצם הדרישה של חסידות גור? על מה ניטש המאבק? בחסידות טוענים כי הם רוצים שוויון – לא יותר.

הנתונים אותם הם מציגים מלמדים כי במוסדות 'החינוך העצמאי' יש לא פחות מ-15,000 מילדי החסידות. אמנם הרשת מונה כ-90,000 ילדים, אך גם בזה תשובתם מוכנה: אנחנו שותפים מלאים לכל המוסדות ברחבי הארץ. מי החליט שעפולה שייכת ל'דגל התורה'?

דרישת החסידות לשויון נתקלה בהתנגדות עזה מצד מנהלי העמותה כיום - הרב שלמה לורנץ והרב מנחם פרוש. אלה טוענים כי אין מקום לכך שחסידות אחת, גדולה ככל שתהיה, תקבל מחצית ממוסד ששייך לעם ישראל כולו.

המכתב המציע שוויון תמורת אי הליכה לערכאותצילום: המכתב המציע שוויון תמורת אי הליכה לערכאות
המכתב המציע שוויון תמורת אי הליכה לערכאות

לאחר 'כינוס המועצות', שלח עורך הדין של 'הסיעה המרכזית', עו"ד טל הברי, מכתב הנחשף כאן לראשונה, באתר 'בחדרי חרדים', לעורך דינם של מייסדי העמותה החדשה, עו"ד יעקב שרביט, בו הוא מבקש: אנחנו רוצים ללכת לדין תורה, אל תאלצו אותנו ללכת לערכאות.

העורך דין 'פונה ללב שלו' ואומר: אנחנו הצענו שויון מלא, ואנחנו בטוחים שזוהי הייתה מטרת 'כינוס המועצות'. אנא בואו נלך לשויון, ולו לשם נתינת כבוד לציבור העומד מאחורי המפעל הגדול הזה.

האם יש סיכוי לאחר 'כינוס המועצות' לפשרה שלא במסגרת בית משפט? קשה להאמין.

איך תשפיע המועצת המחודשת שמתכננים בסיעה המרכזית להקים? והאם המועצת תוכל לבטל את ההחלטות מיום שני האחרון?

שאלות רבות תלויות באוויר. את התשובות נקבל בעתיד הקרוב. או הרחוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד