י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

קראתם את נחום ברנע?

איך הדיח 'המודיע' את האדמו"רים מערלוי ומסדיגורא מ'מועצת' של אגו"י וצירף אותם ל'דגל התורה'? • ולמה צבטנו את עצמנו להיות בטוחים שכותב המאמר הוא אכן נחום ברנע? • טורו היומי של יצחק נחשוני

נחום ברנע. צילום: שיח השדה
נחום ברנע. צילום: שיח השדה



העם לא עם גולן

הכנסת קיימה אמש דיון דחוף במה שכונה בכותרת "מהומות החרדים בירושלים". אופיר פינס, הח"כ הדחוי אפילו במפלגת 'העבודה', הזכור ממעורבותו האקטיבית במאבקים האלימים נגד הציבור החרדי בשכונת רמות בירושלים, קרא איזה מאמר מתלהם של העיתונאי מתי גולן בעמוד האחרון והלא חביב של 'גלובס', וחשב שהוא יכול להיות בסיס טוב להתגרות ול'עונש קולקטיבי' נגד חברי הכנסת החרדים שיאלצו לשמוע אותו, ויאלץ אותם לעמוד ולהתגונן.

פינס, אינו מבין למה הכנסת סוערת וגועשת ממה שהוא קורא במילה המכובסת 'השפלות', במקום 'התעללויות קשות', שהתגלו בצה"ל. למה המדינה אינה אומרת את דברה במה שהוא קורא 'התפוח הלוהט' בירושלים.

כח"כ, לשעבר שר, שאינו מבין את ההבדל הלא דק הזה, אין לנו אלא לקבוע, ואנו עושים זאת בלא להתייעץ עם ד"ר ויל, כי הוא אכן עומד ב I.Q הממוצע שאסור לחברי הכנסת לחרוג ממנו, ואולי נמצא אף ברף הנמוך. מה איכפת לו, בעצם, אם צה"ל הוא גוף ממלכתי, והאימא הירושלמית היא אישה פרטית? מה שקובע עבורו הוא רק הצבע, והיא הרי שחורה-חרדית, לעומת לובשי המדים הירוקים המביאים עמם תקווה ל'איכות סביבה', הנושא העומד בראש מעייניו.

כנסת, שחבריה אינם יודעים לקרוא את 'ספר התקציב', אבל קוראים את נאומיהם מתוך 'מאמר מקציף', במטרה להלהיט את הרוחות אצל בוחריהם, גם זה הישג עבורה. הבעיה היא רק שחברי הכנסת החרדים אינם בדיוק תולעי נייר העיתון, וכלי התקשורת אינם עוזרים להם, בדרך כלל, שלא לצאת מן הכלים.

אתמול חרג העיתונאי נחום ברנע מ'ידיעות אחרונות', שנחשב אצלם ואצל כמה ממנהיגי העולם כ'בכיר הכתבים הישראלים', מהכלל הזה. מאמר שפרסם בעמודי הדעות של עיתונו הוא הפגנה מרשימה של אמת פנימית שלא תמיד מצטיינת אצל עיתונאים. אילו היה חבר הכנסת דוד אזולאי משס, קורא מתוכו כשעלה להגיב לחבטות בחרדים מעל בימת הכנסת, היה מביא את פינס וחבריו למסקנה שהעם לא עם הגולן הזה.

צבטנו את עצמנו להיות בטוחים שכותב המאמר הוא אכן אותו ברנע, נחום ברנע, ולאחר שהשתכנענו אנחנו מצטטים חלקים ממנו עבור מי שאינו פותח עיתונים בשבת ואף לא ביום חול.

נחום ברנע: "...קל, קל מדי להתנפל על החרדים. הם מועמדים קלאסיים לקסנופוביה, לשנאת זרים. גם ישראלים ליברליים, שמתקוממים בכל לב נגד אמירות מתנשאות של שופט על צעירה מאתיופיה, נגד גירוש משפחות של מהגרי עבודה, או נגד התעמרות בפלשתינים, שונאים חרדים במצפון שקט. זה תואם את הבון טון. יש בזה אפילו רייטינג.

"מקרה 'האם המרעיבה' הוא דוגמא מובהקת. את השאלות הנוקבות הראשונות בקשר אליה צריך היה להציג לבית החולים: איך עבר כל-כך הרבה זמן עד שהתעורר החשד שהבעיה היא של האם ולא של הילד? אילו טיפולים מיותרים ומזיקים הוא עבר? מה עשתה בעניין המחלקה הסוציאלית בבית החולים, האם עשתה מאמץ לטפל במקרה הקשה הזה בשיתוף פעולה עם הקהילה. ילד שמאושפז בבית החולים נמצא תחת אחריות בית החולים, לא תחת אחריות אמו. לפני שאנחנו הופכים אותה למפלצת, אולי כדאי לראות מה עשה בית החולים באחריות שניתנה לו.

"בתי החולים של הדסה מתפרנסים מחרדים. יש להם ניסיון ארוך בטיפול בהם. הרבה בעיות, גם בעיות נפשיות, נפתרו שם לאורך השנים בדרך דיסקרטית, בדו שיח עם רבנים. הרי אפילו שונא חרדים קיצוני לא מאמין שיש רב בעדה החרדית שרוצה במותו של ילד חרדי" - כותב ברנע.

והוא ממשיך: "החצר החרדית שעליה נמנית האישה קיצונית ומתבדלת. אנשיה נחשבים לחריג גם במחנה החרדי. עם זאת החשדנות כלפי הממסד חוצה חצרות וקיימת גם בחוגים חרדיים שהם בשר מבשרה של המדינה. חרדים רבים מאמינים באמת שישראל החילונית זוממת להשמידם, ואם לא להשמידם, להשפילם, לבזות אותם, לאלץ אותם לבגוד בדתם.

"ממסד ישראלי אחראי צריך להפריך את החשדות, לא להעצים אותם...כל מה שאני מציע הוא שאבירי הצדקנות החילונית ימחו את השומן מסנטריהם. היתה מפלגה כזאת, 'שינוי' שמה, שניזונה עד קבס משנאת חרדים. היא נעלמה ולא היתה. החרדים, לעומת זאת, היו ויהיו!".

נחום ברנע, עמודי הדעות ב'ידיעות אחרונות' נגד אופיר פינס ומתי גולן מה'אחוריים' של 'גלובס'.

פורום גדולי התורה מול פורום המנהלים

היום הזה נפל דבר, ממש נפל, ולא רק בישראל.

ארה"ב נמחקה מהמפה הבינלאומית של מערכת עיתון 'המודיע' ומעתה אין בה עוד מועצת גדולי תורה, ואפילו הצעד הרב משמעותי הזה הוא כאין וכאפס לעומת הדחתם של שניים מזקני האדמו"רים ותלמידי החכמים שבינינו, האדמו"ר מערלוי והאדמו"ר מסדיגורא, ממעמדם הרם כחברי מועצת גדולי התורה של אגו"י.

עורכי הביטאון, שהוקם על-ידי שרפי עליון רק כדי שישמש כשופר לאגודת ישראל העולמית, ויביא את דבר היהדות הנאמנה והצרופה ומנהיגיה, הכריזו היום בכותרותיהם קבל עם ועדה כי הם כופרים בסמכותם של גדולי הדור. בעיניהם 'פורום מנהלים' זוטר נחשב יותר מכינוס של רוב גדולי התורה שלאורם אנו מצווים לילך.

שני היומונים האחרים - 'המבשר' ו'יתד נאמן' - הופיעו היום עם אותה כותרת ראשית, על המעמד רב הרושם שהיה בעצם התכנסות גדולי התורה מהארץ ומארצות הברית יחד בירושלים. הכינוס, בא לחזק את העם בימים קשים אלה, ואת 'החינוך העצמאי' - המפעל החינוכי הגדול שאמור להבטיח את דור המשך של כולנו. גדולי הדור, על הזקנים שבהם, התייצבו למען הדורות הבאים, אבל ב'המודיע' לא רואים ממטר לא את הדור שהולך ולא את הדור שבא.

עד היום הצבענו במדור זה על התעלמות מכוונת ולא הגיונית של העיתונות החרדית מהתרחשות כזו או אחרת שהיתה אמורה להביא לידיעת קוראיה, ולא למעול ביעודה להיות הצינור התקשורתי היחיד של הציבור הזה. מה שקרה היום, היה מוגדר בלשון התקשורתית כ'עליית מדרגה', אבל אנחנו נגדיר אותו כהתגלגלות מכל המדרגות. התרסקות כל הערכים.

עורכי 'המודיע' היו יכולים לבחור גם הפעם שלא לדווח כלל על כינוסם של גדולי התורה. שיקול הדעת המצומצם והמוטעה שמצוי אצלם בשפע, היה יכול להביא אותם להמשיך במדיניות 'בת היענה' שבה נקטו עד לכינוס עצמו, ולא להתייחס אליו כלל. על פי עמדתם העקבית, הרי אין זה משנה מה סבור הרוב, גם אם זהו רוב מוחלט של גדולי ישראל.

אם הכינוס אכן זומן כדי להכניס סדר ב'חינוך העצמאי', 'המודיע' אינו חייב לדווח עליו. במיוחד לא אם זה עלול להתנגש עם אינטרסים. על המזבח החשוב של שליטה ב'חינוך העצמאי' הוקרבה בחירתו של ראש עיר חרדי בירושלים, ומאז אנחנו משלמים מחיר יקר שנפרס לתשלומים על פני חמש השנים הבאות. מול זה, מהי ידיעה קטנה על אסיפת חכמים שאינה מתפרסמת ב'המודיע'? באמת כלום!

אלא שב'המודיע' החליטו, משום מה, שלא להתעלם לגמרי. למה שינו ?- אולי בלחץ הקוראים, אולי גם מתוך מחשבה מה נכתוב אנחנו כאן היום, ואולי כדי להעצים את ה'מרד'. הם דיווחו על האסיפה, בדיווח מבזה וממעיט בערך של אלה שנועדו בה ושל הכותבים.

עוד לא היה כהשתחצנות הזו אצלנו.

לא כותרת ראשית שאינה שמורה לראשי החץ שבראש המחנה, אלא לידיעה ממוחזרת על טיל החץ שבקרוב יערך בו עוד ניסוי, והקהל הרי מצטופף ליד קן השילוח וממתין לו בערגה, לא הידיעה שלידו השמורה למזוז ולא למזוזות, אפילו לא 'נא ב'אוזן' שבה נמרחו 154 שורות, לא פחות, על 'פורום המנהלים'. כנסית כל גדולי התורה קיבלה בסך הכל 14 שורות, כן 14, וגם הם כולם לא באו אלא לבזות.

"מועצת גדולי התורה של דגל התורה התכנסה בירושלים" - הודיע 'המודיע' ב"דיווח אמת".

'מעמד היסטורי' כתבו כל האחרים? גם 'המודיע' רוצה שנאמין שהוא עשה היום היסטוריה ודיווח לראשונה בתולדותיו על כינוס מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', בעמודו הראשון!

ראשי מועצת גדולי התורה בארה"ב הגר"א שכטר, הגר"א פיינשטיין, הגר"א פלדמן, הגר"מ קוטלר, והגר"י הררי-רפול נחלצו בחסד מגחמותיהם של עורכי 'המודיע'. על פי העיתון הם לא נחתו כאן כלל, נותרו תלויים בין שמים וארץ, והותירו את ההתכנסות כרשומה על שמה של 'דגל התורה' בלבד.

האדמו"רים מערלוי ומסדיגורא, חברי מועצת 'גדולי התורה של אגודת ישראל', והרב מאיר הורביץ, בנו של האדמו"ר מבוסטון, שהגיע בשליחותו הישר מבית החולים שבו הוא מאושפז, לא זכו ליחס המקל הזה, אבל מאוד הקלו בכבודם. האדמו"ר מערלוי, חבר נשיאות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, מונה במעמד על-ידי הגרי"ש אלישיב לשמש כיו"ר החוקי של האסיפה. הוא פתח אותה בדברים על כוחה של 'האחדות' שכל-כך נחוצה בימים אלה, ושבאה לידי ביטוי בהתכנסותם של גדולי התורה.

זה הספיק ל'המודיע' כדי להדיח אותו ואת האדמו"ר מסדיגורא, שהאזין לדבריו ולא אמר דבר, ממועצת גדולי התורה של אגו"י שהיא הגוף העליון האמור להנחות גם את העיתון הזה. העיתון ויתר עליהם לטובת 'מועצת גדולי התורה של דגל התורה' שעל פי הידיעה ב'המודיע' רק היא התכנסה אתמול.

אם כינוסם של גדולי התורה אכן דן על מה שרק 'המודיע' ידע לדווח עליו לקוראיו - "נושא החינוך והנושאים שעל הפרק" גם אז לא למדו במערכת הזו מהכינוס דבר. לא 'חינוך' וגם לא פרק בהערכת תלמידי חכמים.

אבל, אם כל גדולי ישראל חתמו בו על תקנון שבו נאמר שהסמכות הרוחנית העליונה של העמותה הינם מרנן ורבנן המכהנים במועצות גדולי ישראל בארה"ק ובארה"ב, כפי שדווח בעיתונים האחרים, אל תתפלאו, אם היום, ביום השני לכינוס של 'המתחרים' - 'פורום המנהלים', עוד יעמידו איזשהו מומחה עם תוכנית 'חומש' להשקעות או לענייני עמותות שיכריז שאין לתקנות האלה שום תוקף משפטי.

אתמול עמד שם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר וניתנה לו הבמה להתריס כנגד כל הציבור החרדי ולומר שהדרך לשיפור מצבו של הציבור הזה אינה בקצבאות אלא בעבודה. אם הוא היה מכריז הכרזה שכזו מעל במה אחרת, ולא ב'פורום' של 'המודיע', היה זוכה לגינוי חריף בעיתון, בדיוק כמו חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, האדמו"רים מערלוי ומסדיגורא, שהעזו להשתתף בכינוס מועצות גדולי התורה.

לא כל 'ליקוי' הוא 'ליקוי חמה'

כולנו חיינו בטעות.

על פי האירועים המתרחשים סביבנו והמתוארים בכל יום בתקשורת, יכולים היינו לסבור שאנחנו חיים כאן בליקוי מאורות תמידי ומתמשך, והחושך מכסה אור.

בא 'ליקוי החמה' ומקרין אלינו שעד עכשיו זה לא היה זה.

מחר, ראש חודש אב, ילקה הירח את החמה וליקוי החמה הממושך ביותר במאה הנוכחית יתרגש על העולם. בפעם הבאה זה יקרה רק בעוד 123 שנה. במשך חמש שעות ורבע יראה הליקוי לאורך מסדרון צר מעל למזרח הרחוק, דרך איי האוקיאנוס השקט, סין, הודו ונפאל. שש דקות וחצי תהיה השמש מוסתרת במלואה מעיני בני אדם.

אבל עלינו כל זה ידלג ולא ישפיע.

"וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא... וְהֵבֵאתִי הַשֶּׁמֶשׁ, בַּצָּהֳרָיִם; וְהַחֲשַׁכְתִּי לָאָרֶץ, בְּיוֹם אוֹר" – אומר הנביא עמוס על ליקוי החמה, ואם חשבתם עד היום שזה בדיוק מה שקורה סביבנו, מחר כבר תדעו שלא.

נכון, ליקוי החמה באב "מורה על בלבולים וקטטות" (ילקוט משה), ויש לנו מהם בשפע.

נכון, ליקוי חמה באב "מורה על אויר רע, רוחניות שיבשה ומלחמה גדולה שמתקרבת" (שושנת יעקב). וזה נראה ממש פה ועכשיו.

אבל גם אם כל הסימנים מתאימים, האסטרונומים ואפילו הרב מרדכי גנוט, יאמרו לכם שזה רק חזיון תעתועים. 'ליקוי' אולי כן, אבל בלי שום קשר למאורות ולחמה. אלה נותרים עבורנו במלוא זוהרם, גם אם הם ממתינים רק בקצה המנהרה.

כנראה שיש בינינו בכל זאת מי שבזכותם מתקיים בנו מאמר חז"ל במסכת סוכה: "בזמן שישראל עושין רצונו של מקום אין מתייראין מכל אלו שנאמר: "כה אמר ה': אל דרך הגוים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו, כי יחתו הגוים מהמה".

לידיעת אובמה, אחמניג'אד וחורשי רעתינו האחרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד