י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"מכניסים האצבעות לאש"

כת בתנאי עבדות: מעצרו של מנהל הסמינר הוארך; 'מדובר בסכסוך'

מעצרו של מנהל הסמינר החשוד בעבירות חמורות הוארך על ידי בית המשפט בשבוע • פרקליטו טוען כי מדובר בסכסוך בין נשים שנמצאות בסמינר לבני המשפחה שלהן ומוסיף כי מרשו משתף פעולה עם החוקרים באופן מלא • "הנשים היו צריכות לבקש ממנו רשות על כל דבר"

כת בתנאי עבדות: מעצרו של מנהל הסמינר הוארך; 'מדובר בסכסוך'
מנהל סמינר נעצר בחשד לניהול כת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית משפט השלום בירושלים האריך בשבוע את מעצרו של החשוד המרכזי בפרשה במסגרתה נעצר מנהל הסמינר ועוד 9 נשים בחשד לניהול כת בתנאי עבדות. "הנשים היו צריכות לבקש ממנו רשות על כל דבר, ולהתייעץ איתו על כל דבר, על כל פעולה פשוטה" אמר בדיון נציג המשטרה.

פרקליטו של החשוד המרכזי, עו"ד גבי טרונשוילי שמייצג מטעם הסניגוריה הציבוריות, אמר "אנחנו נמצאים בשלבים ראשונים של ההליך". לדבריו, "הרב טוען כי מדובר בסכסוך בין נשים שנמצאות בסמינר לבני המשפחה שלהן שבעקבותיו הוגשו תלונות בעבר עליהן כבר נחקר ולא נמצא דבר".

עוד הוסיף עורך הדין, כי הרב החשוד "משתף פעולה עם החוקרים ומכחיש את כל החשדות". הרב החשוד, בכניסתו לאולם בית משפט השלום בירושלים, אמר כי "אף אחד לא מאמין שזה נכון. הקטינים בבית? אולי אלה נכדים שלי שהגיעו לבקר". באשר לחשד כי הילדים היו תחתיו בתנאי עבדות, אמר "זה מעבר לקשקוש, זה טמטום". 

צעירה, שעזבה את הסמינר רק לפני חודשים ספורים, אמרה ל'בחדרי חרדים' כי "הוא רשע וצריך לשלם על כל מה שעשה". לדבריה, היא "שמחה שהוא נעצר, הגיע הזמן", וכי מיד לאחר שיצאה משם, פנתה למשטרה ולמרכז לנפגעי כתות.

הטוען המשטרתי, מיכאל גולדשמידט, אמר בדיון כי החקירה החלה לפני כחודשיים, אז הוגשה תלונה של המרכז לנפגעי כתות. מאז, העידו בפני חוקרי המשטרה נשים שהיו בכת ועזבו, וכן מקרובי משפחה. לדבריו, "הבנות היו צריכות אישור ממנהיג הכת לכל פעולה בסיסית ולהתייעץ על כל דבר. למשל בחורה הייתה בבית חולים ולפני שהסכימה לטיפול ביקשה את רשותו".

במהלך הדיון הוא פירט את דרך הפעולה של הסמינר, כפי שעלה בחקירה של המשטרה. "הבנות שגויסו לכת קיבלו יחס טוב בתחילה וחשבו שמצאו את הבית שלהן אך בשלב שכבר היו בתוך הכת בשיעורים של החשוד ושל בנות מקורבות אליו לימדו אותן ביטול רצונות אישיים, ניתוק מההורים והמשפחה והחברים. הרבה שיעורים שנוגעים לצניעות עם סימני גיהינום, קבורה, אש, איומים והפחדות. למשל בחלק מהשיעורים היו מכניסים את האצבעות של הבנות לתוך האש כדי שיבינו מה זה גיהינום".

סמינר "באר מרים" הבוקר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לדבריו, גם "הייתה דרישה להתנהגות קשוחה עם הילדים שקיבלו עונשים שונים. יש עדויות שראש הכת עצמו הכה ילד אחד לפחות". מעבר לנשים שכבר נעצרו, אמרו במשטרה כי יבוצעו מעצרים נוספים. השופט אלעזר ביאלין, אמר בתום הדיון כי "התשתית הראייתית מבססת חשד סביר לעבירות. עיון בחומר מחמד על לשליטה פיזית ונפשית על בנות הסמינר. פעולות החקירה כוללות חקירת מעורבים רבים. טיב העבירות המיוחסות לו וריבויין והעובדה שהן בוצעו על פניו במשך תקופה מבססות חשש למסוכנות".

"נוכח קיומו של חשד סביר ברף האמור מאריך את מעצרו עד 19 לחודש". פרקליטו ביקש לאסור את פרסום שמו, אך השופט אמר כי לא הונחו בפניו ראיות לנזק קונקרטי למשיב, לכן לא אסר את פרסום שמו אך עיכב את הפרסום על להגשת ערר מחר.

עו"ד חן הולנדר, שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את אחת החשודות שנעצרה יחד עם מנהל הסמינר, אמר כי "תמוה מאוד שהמשטרה בחרה לעצור אותה רק בחלוף תקופה ארוכה מאז שהוגשה התלונה כנגד אחרים. המשטרה ביקשה חמישה ימים בית המשפט רק בשלושה ימים".

עו"ד עידן גמליאלי, שמייצג חשודה נוספת, אמר כי "בדיון התברר שמרבית התלונות עברו דרך צד שלישי לפני שהגיעו למשטרה. התנהלות זו מעלה סימני שאלה רבים ביחס לחשדות. האישה מכחישה את כל החשדות ואנו ממתינים שהמשטרה תסיים את החקירה בהקדם".

הבוקר פרסמנו לראשונה ב'בחדרי חרדים', כי בעקבות הדיווחים שהגיעו לידי יחידת ההונאה ופשיעה כלכלית של מחוז ירושלים, מהם עלה חשד לקיומה קהילה הפועלת במעטה של סמינר נשים שחיות יחד עם ילדיהם בדוחק וצפיפות במתחמי המגורים, כשבראש הסמינר עומד אדם שעפ"י החשד מבצע עבירות שונות כלפיהן וכלפי ילדיהן, וזאת במשך שנים ארוכות.

בחודשים האחרונים מתנהלת חקירה במחלק הונאה בירושלים, בחשד כי כ-50 בנות חרדיות/דתיות המתגוררות במתחם, בהן קטינות, נשואות והורים לילדים - הוחזקו במקום בבידוד חברתי ותנאי עבדות, תוך ענישה אסורה וביצוע עבירות גם בילדים.

על פי חשד המשטרה, קטינים בני 5-11 חוו התעללות קשה, בנות הסמינר הוחזקו בתנאי עבדות, מה שבין היתר העלה חשד להתנהלות עם מוטיבים של כת. בפשיטה של המשטרה, נעצר מנהיג הקהילה וכן תשע בנות להן יש חלק אקטיבי בפעילות. בנוסף עוכבו לחקירה 8 בנות ונשים. גם הפעם הפעילות נעשתה בשיתוף רשויות נוספות.

עם התקדמות החקירה שלוותה ע"י הפרקליטות (אזרחית), אספו חוקרי המשטרה לאורך החודשיים האחרונים עדויות וראיות שהצביעו על החשוד המרכזי בשנות ה-60 לחייו, כמי שעומד בראשה של הקהילה, ועפ"י החשד שולט באופן אבסולוטי בחייהן של כ-50 הנשים, המתגוררות במתחם ונתונות למרותו עד לכדי בידודן מהחברה ומבני משפחותיהן, ובנוסף עלה כי הילדים עד גיל 5, מוחזקים מדי יום במתחם בבידוד מוחלט.

עוד עלה, כי כלפי אותן נשים, נוקט החשוד עפ"י החשד בדרכי ענישה שונות, וכי הן עובדות במקצועות שונים שאושרו ע"י החשוד, כשחלק משכרן מועבר ישירות לידיו, אותו משלשל לכיסו הפרטי. עם מעבר החקירה לשלב הגלוי, פשטו כוחות המשטרה בהם לוחמי מג"ב בשיתוף המרכז הישראלי לנפגעי כתות, גורמי הרווחה, כב"ה, מנהל הגז, מחלקת ההנדסה של עיריית ירושלים ומשרד החינוך, על המתחם בשכונת הבוכרים, ועצרו את החשוד המרכזי וכן 8 נשים נוספות שעפ"י החשד פעלו יחד עמו.

באר מרים עבירות חמורות מרכז לנפגעי כתות אהרן רמתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד