י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

לא ראינו, לא שמענו, לא אמרנו

למה ב'המודיע' וב'יתד' לא שמעו על המחאה הסוערת • מי אחראי להוצאת התנ"ך ממסמך ההסברה החדש של ישראל בארה"ב? • וגם: כך פעל בית הדין לעבודה לטובת האברכים • טורו היומי של יצחק נחשוני

ככה תוקפת היום המשטרה עצורים: מפגין פצוע שרוסס בגז פלפל. צילום: יוסי שחר
ככה תוקפת היום המשטרה עצורים: מפגין פצוע שרוסס בגז פלפל. צילום: יוסי שחר




הפגנות יום ה' צילום אלי שקד

לא ראינו, לא שמענו, לא אמרנו - כופים עלינו!

לבנו, לבנו לאישה העצורה בחשד ל'הרעבת בנה', למשפחתה ולילדיה הסובלים, אבל לא פחות ליומונים החרדים.

על פי איך שזה נראה, יתכן מאוד שהשנים הראשונים ייצאו מזה, אי"ה, בדרך זו או אחרת. אבל תופעת הרעבת הציבור מצד העיתונות החרדית וניתוקו מצינורות המזון החדשותי היחידים שיש לו, לא עומדת להיפסק.

מערכת 'יתד נאמן' נמצאת בבני ברק. לעורכי העיתון של היום יש 'אליבי' לטעון שהם יושבים באיזה 'בונקר' המצוי במרחק של עשרות קילומטרים ממוקדי ההתרחשויות בלב השכונות החרדיות של ירושלים. זעקות המחאה, המראות הקשים, והעשן המיתמר לא הגיעו לעיניהם, וריח האש לא עלה באפם. מניין הם אמורים לדעת, שירושלים בוערת אם הרוח הדרומית הביאה את המחאה הישר למערכת 'המבשר' בביתר עילית. יכול להיות שזה שוב 'תרגיל' של אנשי פרוש?!

אבל מה יכולים להסביר ב'המודיע'?

נניח שלעומת אריה גולן מ'קול ישראל', שעל פי עדותו התקשה להגיע ב-5 בבוקר לאולפני הרדיו כדי לשדר את 'יומן הבוקר', בשל העיר ההפוכה - הם מצויים יותר בשטח ומכירים דרכים עוקפות. למה הן צריכות להיות עוקפות גם לחובת הדיווח שהרחוב החרדי משדר מחאה ומצוקה?

ולאן נעלמו הצלמים הזריזים שמריצים למערכות העיתונים ולכל העולם כולו כל תמונה מהתכנסות של למעלה ממניין יהודים, חוץ מלצורך תפילה, כמובן? האם העדשות הפנורמיות שלהם, המסוגלות לקלוט אלפים בכל 'פריים', הוחרמו להם לפני השבת האחרונה כדי שלא יכשילו, חלילה, את העיתונים בתמונות מהפגנות השבת, גם אם הם נמשכו אל תוך מוצאי השבת ואחרי זמן רבינו תם?
אז אל תקנאו במה שעבר על ראשי מערכות היומונים החרדים הלילה.

לאחר התלבטויות קשות, החליטו ב'המודיע' וב'יתד נאמן' להתעלם מהפגנות המחאה, ולדווח רק על הסיבה להתפרצותם וכאילו כפאם שד. בסדרי העדיפות של 'יתד נאמן' היו 11 ידיעות חשובות יותר ממעצרה של "האם ממאה שערים" - 7 בעמוד הראשון וארבע בעמוד שאחריו. כך נדחקה לה הידיעה המאולצת לתחתית העמוד השני. ה'קיטור' כולו כוון רק לעברה של פרקליטות המדינה: "זעם ותדהמה נוכח התנהגות פרקליטות המדינה במעצר האם ממאה שערים" – נכתב בכותרת ב'יתד'.

על איזו אם מדובר? מניין אמור הקורא, הנאמן רק ל'יתד', ולא נחשף לתקשורת הקלוקלת, לדעת באיזו פרשה מדובר בכלל? ולמה חושבים ב'יתד' שיש רק אם אחת ב'מאה שערים'? - רק להם פתרונים.

ה'מודיע' היה לארג' יותר. אם הוא כבר מוכרח לפרסם, אז אמנם לא על חשבון הידיעה הדרמטית החשובה במיוחד למשפחות החרדיות על זינוק באינפלציה וסימני סוף המיתון, שניכרים כפי שאתם רואים מכל עבר. גם לא על חשבון התקציב שאושר ומביא עמו הבטחות חדשות לגידול בקצבאות. לא במקום הבשורה המגיעה מבית שמש על פתרון שנמצא סוף-סוף לבעיית הדיור. וגם לא על חשבון המקום השמור בכל יום לאחמנידג'אד. אבל לפחות משבצת קטנה בגודל 'בקשו רחמים', השולחת את הקוראים לעמוד הבא כדי לדעת על מי לבקש.

הידיעות עצמן כמעט זהות בשלושת העיתונים. רק כמעט, כי ב'המודיע' וגם ב'המבשר', מוזכר ש"משלחת של עסקנים המטפלים בפרשה ונציגי משפחת האם ביקרו אצל מרנן ורבנן גדולי ופוסקי הדור שליט"א כדי לשטוח בפניהם את הפרשה הכאובה ולקבל את עצתם וברכתם". ב'יתד' הפיסקה הזו על תמיכת גדולי ישראל במאבק - 'יוק'.

שאר פרטי הידיעה אינם מחדשים דבר. היא מבוססת על התזה שפורסמה לראשונה אתמול בבוקר במדור זה, האומרת שאם נכונות החשדות נגד האם אזי אין לטפל בה דרך התקשורת או בבתי מעצר וכלא, אלא בבתי חולים מיוחדים לטיפול בתסמונת שנטען שהאם לוקה בה.

שני יחצנים מיוחדים נשכרו לטפל בפרשה - האחד מול התקשורת החילונית והשני מול התקשורת החרדית, ומשהו משכנע יותר ממה שנכתב פה הם לא מצאו.

"גם אם יוכח שהיא אכן לוקה ב'תסמונת מינכהאוזן" - נכתב בידיעה שלהם -"וגם אם תובחן במאת האחוזים כלוקה בתסמונת זו, נשאלת השאלה מדוע בחרו כלי התקשורת להציג חולה כפושע? מדוע בוחרת המשטרה לטפל באשה חולה כפושעת ולהובילה כשהיא אזוקה בידיה וברגליה לבית המשפט? מדוע בוחרת הפרקליטות לבקש מעצר במקום לאשפזה בבית חולים?".

בעיני עורכי 'המודיע' כל-כך מצאה חן הטענה הזו, שהם שכפלו אותה והיא מתפרסמת פעמים באותה ידיעה. אולי כדי לעבות אותה.

מי הם היחצנים שמסייעים למשפחה? אחד מהם הוא יועץ התקשורת משה פרידמן. טעות קטנה שעשה השני 'מסגירה' גם אותו. באחד האתרים החדשותיים המובילים בישראל מתפרסם מאמר פרי עטו בנושא. אם תשוו בין לבו של המאמר לבין הידיעה הזהה המתפרסמת היום בכל היומונים החרדים, תגלו שמדובר באותו הנוסח.

האם דודי זילברשלג הוא 'סופר המודיע', החתום על הידיעה ב'המודיע', והוא גם 'יחיאל סבר' החתום על הידיעה ב'יתד'? - קשה לנו להאמין.

מי החליט למחוק את התנ"ך מהההסברה הישראלית בארה"ב

מי מאתנו לא גדל על סיפור הספינה שאיימה לטבוע, ובטירוף הדעת שאחז בקברניטה הוא החליט להשליך את ה'תפילין' לים כדי למנוע את שקיעתה?

הספינה הזו כבר בטח התפרקה מזמן וטבעה כגרוטאה, למרות שהתפילין כבר לא היו בה, אבל מסתבר שהקברניט המטורף ממשיך להסתובב לו על המזח, והוא אפילו הפך להיות אחד מקברניטי המדינה ויקיריה. רק בימים האחרונים גייסו את רפיסות הדעת שלו למבצע ההסברה החדש של מדינת ישראל בארה"ב.

אם לא היינו מציצים בדרך מקרה במדור הזניח 'בקורת גבולות' של עקיבא אלדר, המתפרסם ב'הארץ', לא היינו נחשפים לעולם לגודל כהות החושים המכה בממשלתנו.

חשבתם שהכוונה להטיל מע"מ על פירות וירקות זה השיא? או אולי ההתנכרות לשכבות החלשות? ההתעלמות ממצוקות הזקנים והחולים? החיים על חשבון כספי ניצולי השואה? קיצוץ קצבאות הילדים? לא! הכל מתגמד לעומת מה שקראנו שם ולא ראינו בשום מקום אחר -

התנ"ך הוצא מתוכנית ההסברה של מדינת ישראל!

כשהתייצב דוד בן גוריון בפני 'ועדת פיל' אמרו לו: "באת לפלשתינה מפלונסק. לפניך היו בארץ אלחוסייני, נוסייבה ואחרים. יש לך קושאן הקושר את עברך עם המקום?" בן גוריון לא היסס לרגע, שלף ספר התנ"ך ונפנף איתו תוך שהוא מכריז בהחלטיות: "זה הקושאן שלנו! אלוקים הבטיח בו את הארץ לאברהם, ליצחק וליעקב".

הפיל חזר מאז לספארי, בן גוריון לאחוזת הקבר המיותמת והמתפוררת שלו בשדה בוקר, מהנפנוף נשארה רק תרבות ה'נפנף', והתנ"ך ? 'הקושאן' שלנו? - הוא הושלך בביזיון מספינת ההסברה המקרטעת של מדינת היהודים.

"טובי המוחות היהודים באמריקה" - מגלה עקיבא אלדר במדורו - "מתקשים למצוא את נוסחת הקסם, שתנחיל את ההתנחלויות בלבם של חסידי ישראל, שלא לדבר על מבקריה. מורה נבוכים חדש שמפיצה הנהגת 'הפרויקט הישראלי' - ארגון יהודי אמריקאי שפועל בהנחיה של ממשלת ישראל ומהוה את חוד החנית של ההסברה הישראלית בארה"ב - מלמד משהו על המבוכה השוררת בקרב אותה הנהגה בכל הנוגע להתנחלויות".

ישבו 'חכמי חלם' שבעה ימים ושבעה לילות, ואולי אפילו יותר, והוציאו מידם מסמך, שאלדר מגדיר אותו כ'מאלף' הממליץ להיפרד משלושה טיעונים מסורתיים שהיו שגורים במשך שנים בפיהם של מסבירנים ישראלים ויהודים.

את האמת, בשלב הזה נרגענו. לא חשבנו לרגע, שאחד משלושת הטיעונים האלה יכול להיות קשור בתנ"ך.

"..היו שגורים במשך שנים בפיהם של מסבירנים ישראלים ויהודים"? - ממתי התנ"ך שגור בפיהם?! אולי התכוונו ל"סגור בפיהם"!

אלא שמהר מאוד גילינו שספר הספרים הוא אכן אחד משלושת העקרונות שאסור להזכירם עוד במסגרת ההסברה הישראלית בארה"ב.

אלדר מצטט מתוך הנאמר במסמך ההסברה החדש: "אפילו קהל יהודי נרתע מטיעונים דתיים הנשענים על ציטוטים מהתנ"ך".

עפ"ל.

אפילו הנשיא אובמה, כשדרש את הקפאת התנחלויות, לא חשב שזה יהיה מקפיא עד כדי כך. שמשרד החוץ הישראלי ייתן ידו לכתיבת מסמך הסברה רשמי על קרן השור שבו יאמר שאין לנו ול'חכמי הלם' שהכינו אותו, חלק בתורה, נביאים וכתובים של עם ישראל? ואיפה יולי אדלשטיין שר ההסברה הישראלי חובש הכיפה בממשלת נתניהו?

אחרי שקראנו את הכתבה גם אנחנו הצטרפנו לדרישה להעמיד את שר החוץ אביגדור ליברמן למשפט העם על 'הלבנת הון'. בתקופת כהונתו כשר חוץ הלבינו את פניו של ההון הרוחני שיש לעם ישראל שהוא התורה, העולה בערכה על אלפי זהב וכסף.

יש לו עוד הזדמנות ל'שימוע'.

בית הדין לעבודה לטובת ציבור האברכים

לעיתים נדירות זוכים העורכים והכתבים בעיתונות החרדית שיאמר להם: "תבוא עליכם ברכה". לא בטוח שהם רוצים בזה כל-כך, ולמה? כי בדרך כלל מתכוונים לברכת "א-שער יצר", שאינה מצטרפת למאה הברכות, והם מוכנים לוותר עליה.

א- שער, למי שאינו יודע, הם מספריים בשפת האידיש. הביטוי ברכת "א-שער יצר" הוא לעגני נגד התופעה הפושה בעיתונות הזו, לפיה לא מעט מהידיעות המתפרסמות בה הן גזירים שנגזרו במספריים מתוך מה שפורסם יום או יומיים קודם בעיתונות הכללית.

משום כך נראה לנו תמוה שדווקא כשמתפרסמת ידיעה החשובה מאוד לכל אברך בישראל הנהנה מ'הבטחת הכנסה', נשברו להם, ככל הנראה, המספרים - והידיעה לא מצאה את מקומה אל אף אחד מהיומונים או השבועונים החרדים.

הנה היא לתועלת הרבים:

בית הדין הארצי לעבודה קבע בפסק דין תקדימי כי מעתה קבלת תמיכה כספית בסכומים קטנים לא תשלול את הזכאות לגמלת הבטחת הכנסה ולא תפחית את גובהה כפי שהיה עד כה.

עד היום נאלצו הזכאים לגמלת הבטחת הכנסה, לוותר על סיוע כלכלי מקרובי משפחה או שנאלצו להסתיר אותו. לא פעם, ביקש הביטוח הלאומי לקבל תדפיס חשבון בנק של הזכאי לגמלה, וכשמצא בחשבון עקבות לסיוע שהוגש למשפחה מחוסרת היכולת, אפילו על-ידי אחד ההורים, או בהעברה בנקאית של 'מתן בסתר' נשללה ממשפחה זו הזכאות לגמלה, או במקרה הטוב היא צומצמה מאוד.

דנה ויילר פולק, המדווחת על פסק הדין ב'הארץ', כותבת שהוא ניתן בעקבות מקרה שבו אדם שיש לו 1800 שקל הבטחת הכנסה קיבל סיוע מבני משפחתו, פעם בסכום של 1800 ₪ ופעם בסכום של 4100 ₪ . כשגילו זאת בחשבונותיו שלל ממנו המוסד לביטוח לאומי את הגמלה שניתנה לו קודם לכן.

פסק הדין המבטל את הגזירה המשוללת כל הגיון, נומק בכך שגמלת הבטחת ההכנסה המשולמת על-ידי המוסד לביטוח לאומי, היא נמוכה, ועל כן לא יעלה על הדעת שבני המשפחה הרוצים לסייע לזכאים, מדי פעם, על פי יכולתם ולהגדיל במשהו את הכנסתם, לא יוכלו לעשות זאת.

אז מי אמר שכל בתי המשפט בישראל הם נגד ציבור האברכים? מי אמר ש'הבטחת הכנסה' מבחינתם, פירושו רק להבטיח את ה'הכנסה' להם, ראה ערך האברך והקופאית האתיופית?

בבית דין שלוקח את העבודה ברצינות ולא כ'עבודה' בעיניים, זה כנראה אחרת לגמרי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד